متیو پری؛ سرگذشت ستاره ای که زود خاموش شد

متیو پری، بازیگر محبوب نقش چندلر بینگ در سریال فرندز (دوستان) در 54 سالگی درگذشت.

در حالی که پلیس لس آنجلس مشغول بررسی علت مرگ متیو پری است، گفته شده که تا کنون هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشده است. لس آنجلس تایمز به نقل از منابعی در پلیس نوشت که پری روز شنبه به علت غرق شدن در جکوزی خانه خود در لس آنجلس جان باخت.

شرکت وارنر برادرز در بیانه ای خطاب به سی ان ان گفت: «ما از درگذشت دوست عزیزمان متیو پری بهت زده ایم. متیو یک بازیگر فوق العاده با استعداد و بخشی جدایی ناپذیر از خانواده برادران وارنر بود. تأثیر نبوغ کمدی او در سراسر جهان احساس شد و میراث او در قلب بسیاری از افراد زنده خواهد ماند. امروز یک روز دلخراش است و ما محبت خود را نثار خانواده، عزیزانش و همه طرفداران فداکارش می کنیم.»

نمایندگان قانونی پری به درخواست های CNN برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

متیو پری در 19 سالگی به همراه کریستینا اپلگیت، 1998
متیو پری در ۱۹ سالگی به همراه کریستینا اپلگیت، ۱۹۹۸

آغاز راه

پری که در ویلیام‌تاون، ماساچوست، از پدری بازیگر و مادری روزنامه‌نگار متولد شد، پس از جدایی والدینش، در کودکی به همراه مادرش راهی اوتاوای کانادا شد.

پری همزمان که بزرگ تر می شد، علاقه خود به تنیس را دنبال کرد و به یک تنیسور رده بالا در کانادا تبدیل شد. او پس از آنکه در نوجوانی به لس آنجلس نقل مکان کرد تا در کنار پدرش زندگی کند، به بازیگری علاقه مند شد.

اولین نقش آفرینی پری، نقش کوچکی در درام «۲۴۰-رابرت» در سال ۱۹۷۹ بود. از آن پس او نقش های دیگری را از جمله در «چارلز مسئول»، «قاشق‌های نقره‌ای» و «نمایش تریسی اولمن» ایفا کرد.

اولین نقش سینمایی او در دوران دبیرستان با بازی در مقابل ریور فینیکس در فیلم «شبی در زندگی جیمی ریردون» در سال ۱۹۸۸ بود. سال قبل از اکران فیلم، پری در سیتکام «شانس دوم» که بعداً به «پسران پسر خواهند شد» تغییر نام داد، بازی کرده بود. این سریال درباره مردی بود که می میرد و به زمین بازمی گردد تا خود جوان ترش را که پری بازی می کند، راهنمایی کند.

این سریال نتوانست مخاطبان خود را پیدا کند، اما پری همچنان در پروژه‌های تلویزیونی از جمله «دردهای رو به رشد»، «رئیس کیست» و «بورلی هیلز، ۹۰۲۱۰» نقش‌های برجسته‌تری داشت.

مت له بلانک در نقش جویی تریبیانی، لیزا کودرو در نقش فیبی بوفی، دیوید شویمر در نقش راس گلر، متیو پری در نقش چندلر بینگ، کورتنی کاکس در نقش مونیکا گلر، جنیفر آنیستون در نقش ریچل گرین روی یک کاناپه نشسته اند.
بازیگران سریال فرندز در فصل ۱: مت له بلانک در نقش جویی تریبیانی، لیزا کودرو در نقش فیبی بوفی، دیوید شویمر در نقش راس گلر، متیو پری در نقش چندلر بینگ، کورتنی کاکس در نقش مونیکا گلر، جنیفر آنیستون در نقش ریچل گرین

فرندز و چندلر بینگ

بازی در نقش چندلر مهربان و طعنه زن در سریال کمدی «فرندز» در سال ۱۹۹۴ باعث شد که او به شهرت برسد.

این نقش عجیب و غریب در سال ۲۰۰۲ برای او نامزدی جایزه امی را هم به همراه داشت. متیو پری همچنین چهار بار دیگر نامزد این جایزه معتبر برای برنامه های تلویزیونی شد، از جمله دو نامزدی برای نقش «جو کوئینسی» در «بال غربی».

در سریال «فرندز» که درباره گروهی از دوستان است که در شهر نیویورک زندگی می‌کنند، پری در کنار کورتنی کاکس، مت لبلانک، دیوید شویمر، جنیفر آنیستون و لیزا کودرو به ایفای نقش پرداخت.

این سریال به برنامه بی رقیب شبکه «ان بی سی» تبدیل شد و به درجه ای از شهرت رسید که کمتر محصول فرهنگی در تلویزیون یا جاهای دیگر آن را تجربه کرده اند.

فرندز از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ روی آنتن رفت و قسمت آخر ۵۲.۲ میلیون بیننده داشت که به پربیننده ترین قسمت یک سریال در دهه ۲۰۰۰ آمریکا تبدیل شد.

در خارج از صفحه نمایش، بازیگران به اندازه شخصیت هایشان در سریال به هم نزدیک شدند و در اتفاقی معروف، با هم مذاکره کردند تا به یکی از پردرآمدترین بازیگران یک سریال تلویزیونی در آن زمان تبدیل شوند.

این سریال به رشد پری کمک کرد و او خیلی زود به پرده سینما راه یافت: هجوم احمق ها در سال ۱۹۹۷، قهرمانان تقریبی در ۱۹۹۸ و همه نه یارد در ۲۰۰۰.

متیو پری، سمت چپ، در سی امین دوره جوایز سالانه انتخاب مردم، 11 ژانویه 2004، در پاسادنا، کالیفرنیا.
متیو پری، سمت چپ، در سی امین دوره جوایز سالانه انتخاب مردم، ۱۱ ژانویه ۲۰۰۴، در پاسادنا، کالیفرنیا.

خاطرات پری

در نوامبر ۲۰۲۲، او خاطرات خود را با عنوان «دوستان، عاشقان، و آن چیز وحشتناک بزرگ: یک خاطره» منتشر کرد.

متیو پری در این کتاب فاش کرد که سوء مصرف مواد مخدر در ۴۹ سالگی منجر به پارگی روده بزرگ او شد. او نوشت که پزشکان به او دو درصد شانس زنده ماندن دادند و به مدت دو هفته در کما بود و ماه‌ها در بیمارستان بستری شد.

این بازیگر به ۱۴ عمل جراحی برای کمک به ترمیم تمام آسیب های شکمی نیاز داشت و اعتراف کرد که در طول سال ها ۱۵ بار به مراکز ترک اعتیاد رفته است.

او سال گذشته با اشاره به کتاب خاطراتش در گفتگو با مجله «پیپل» گفت: «چیزی که من از آن بسیار شگفت زده شدم انعطاف پذیری من است. راهی که من می‌توانم از این همه شکنجه و افتضاح نجات پیدا کنم. من می خواستم داستانم را تعریف کنم، با وجود اینکه گفتن تمام رازهای خود در یک کتاب کمی ترسناک است، اما چیزی را از قلم نینداختم. همه چیز آنجاست.»

پری در مورد مبارزه خود با اعتیاد، که حتی در اوج زندگی حرفه‌ای‌اش با آن جریان داشت، آشکارا صحبت کرد.

او سال ۲۰۱۶ به رادیو بی بی سی گفت که به خاطر مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، نمی تواند فیلم برداری سه فصل از فرندز را به یاد بیاورد.

پری در مصاحبه ای با سی بی سی هم گفت: «من روزی ۵۵ ویکودین (یک قرص مسکن قوی با آثار مخدر) مصرف می کردم، ۵۸ کیلوگرم وزن داشتم، در فرندز بودم که ۳۰ میلیون نفر تماشا می کردند – و به همین دلیل است که نمی توانم برنامه را تماشا کنم، زیرا به طرز وحشتناکی لاغر بودم. من سریال را ندیدم، چرا که می توانستم «نوشیدن (مشروبات الکلی)، مواد افیونی، نوشیدن، کوکائین» را ببینم. می‌توانستم فصل به فصل، از ظاهرم تشخیص دهم. به همین دلیل است که نمی‌خواهم آن را تماشا کنم، چون این چیزی است که من می‌بینم.»

او ادامه داد: «البته فکر کنم که تصمیم بگیرم دیدن آن را شروع کنم چرا که تماشای چیزی که قلب نسل های مختلف را به دست آورده است، شگفت انگیز است.»

پری در سال ۲۰۱۸ با «مولی هورویتز» آشنا شد و این زوج در سال ۲۰۲۰ نامزد کردند. آنها در سال ۲۰۲۱ به نامزدی خود پایان دادند و پری در آن زمان در بیانیه‌ای گفت : «گاهی اوقات یک چیزی درست نمی‌شود و این یکی از آنهاست. برای مولی بهترین ها را آرزو می کنم.»

متیو پری در «مهمانی مردان سال» مجله جی کیو، 17 نوامبر 2022
متیو پری در «مهمانی مردان سال» مجله جی کیو، ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲

ادای احترام به متیو پری

حساب اینستاگرام فرندز شنبه شب ادای احترامی صمیمانه به پری منتشر کرد و نوشت: «ما از خبر درگذشت متیو پری متاثر شدیم. او یک موهبت واقعی برای همه ما بود.»

مگی ویلر، که در این برنامه نقش «جنیس» را بازی می کرد، در اینستاگرام خود نوشت: «چه فقدانی.»

او ادامه داد: «دنیا دلتنگ تو خواهد شد متیو پری. شادی ای که در طول عمر بسیار کوتاه خود برای بسیاری از افراد به ارمغان آوردی، ادامه خواهد داشت. از هر لحظه خلاقانه ای که با هم داشتیم حس بسیار خوبی دارم.»

مایکل راپاپورت، بازیگر نقش گری در چهار قسمت از سریال، در توییتر خود نوشت که پری «همیشه خیلی خوب، باحال، خونسرد و با استعداد بود. تو بخشی از فرهنگ آمریکایی هستی و تا ابد زنده خواهی بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا