موضوعات داغ

«حرف مرد» یکی است: مجله ای برای همه، درباره مردان

درباره ما

حرف مرد هست و نیست. واقعیت این است که مردها در جریان تکامل انسان و تشکیل اجتماعات اولیه، به واسطه قدرت بدنی بیشتر و وضعیت زیست شناختی که محدودیت های کمتری برای آنها ایجاد می کرد، توانستند در سلسله مراتب قدرت و ساختار اجتماعی جایگاه بالاتری در مقایسه با زنان پیدا کنند و حرف بیشتری برای گفتن داشته باشند. آنها بیشتر به شکار می رفتند و در جمع آوری خوراک فعال تر بودند و همین دسترسی به اولین منبع قدرت، فرصت بیشتری برای اعمال آن فراهم می کرد و در طی حیات بشر این برتری فیزیکی در تمام عرصه ها مزایایی را برای مردان به همراه آورد که هم نوعان مونثشان از آن بی بهره بودند.

به دست گرفتن قدرت در اجتماعات اولیه، در مراحل بعدی و شکل گیری قبایل و جوامع پیچیده تر هم ادامه داشت، به طوری که در بیشتر طول تاریخ و سراسر کره زمین، سهم مردان در حکومت بسیار بیشتر از زنان بوده است. این تفاوت و تبعیض تنها به عرصه حکومت محدود نبود و اعمال قدرت تا پایین ترین واحد، یعنی خانواده هم وجود داشت و گذشت زمان چنان این تبعیض را در ابتدایی ترین حقوق انسانی هم نهادینه کرد که حتی هنوز در توسعه یافته ترین کشورها هم به طور کامل از میان نرفته است.

البته برای آنکه جانب انصاف را رعایت کنیم باید اعتراف کنیم که در جوامع مردسالار تنها به زنان ظلم نمی شد، بلکه مردان نیز هرچه بیشتر از راس قدرت دور می شدند، بیشتر مورد ظلم قرار می گرفتند و گاه شدت آن بیشتر از ظلم به زنان هم بود. مردان بیشتر به بردگی گرفته می شدند، در جنگ ها قربانیان اصلی بودند و سخت ترین و مرگبارترین مشاغل بر عهده آنان بود.

به هر ترتیب، هر اندازه که در طول تاریخ مردان بیشتر حرف زده اند و بیشتر درباره شان حرف زده شده است، به نظر می رسد در سال های اخیر مسائل مربوط به آنان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در فضای رسانه ای بین المللی نام های مطرحی همچون جی کیو، اسکوایر، منز هلث، و ماکسیم به طور ویژه به مسائل و موضوعات اصطلاحا مردانه می پردازند. در ایران اما تعداد رسانه های ویژه مردان کمتر از تعداد انگشتان یک دست است و شاید تنها وبگاهی که بتوانیم از آن نام ببریم «مرد روز» است که علی رغم حضور پرسابقه در وب فارسی، به علت جهت گیری سیاسی، فیلترینگ و دیر به دیر منتشر شدن مطالب، نتوانسته است اقبال لازم را کسب کند. بنابراین، اگر از اخبار بگذریم که سوژه آن سیاستمداران و ورزشکاران و دیگر افراد شناخته شده هستند، مردان به صرف «مرد» بودن کمتر سوژه خاص یک رسانه بوده اند و در رابطه با سبک زندگی، سلامت، بهداشت روان، مد و لباس، و مانند اینها، به ندرت مطالب مختص مردان تولید می شود.

این کمبود ما را بر آن داشت که به فکر راه اندازی یک مجله آنلاین مردانه بیافتیم. اینجا قرار است «حرف مرد» باشد؛ حرف از مردان، درباره مردان، برای مردان و همه آنها که به مردها اهمیت می دهند. خلاصه کنیم، حرف مرد زیاد است قرار است با کمک خوانندگان از آن بگوییم، اما «حرف مرد» یکی است.

شرح لوگوی حرف مرد

لوگوی «حرف مرد» از یک تصویر، عنوان فارسی و آدرس انگلیسی تشکیل شده است.

ad 1

در تصویر آنچه در نگاه نخست به چشم می آید یک «کلاه شاپو» است. برجستگی این کلاه هم تداعی گر حرف M (ام انگلیسی) است که حرف اول کلمه «مرد» و معادل انگلیسی آن یعنی Man است.

با کمی دقت می توان دو حرف «ح» و «م» را که سر نام عنوان «حرف مرد» هستند، در دو بال راست و چپ برجستگی کلاه تشخیص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا