دلایل جدایی گروه بیتلز چه بود؟

فروپاشی بیتلزعوامل متعددی داشت: مشکلات مالی و مرگ برایان اپستین، دیدگاه‌های خلاقانه متفاوت، و انگیزه‌های هنری رو به رشد. شکست همکاری لنون و مک کارتنی در ترانه سرایی نقشی اساسی ایفا کرد. با این وجود، در نهایت، زمانی که جان لنون استعفا داد، گروه بیتلز از هم جدا شدند.

پایان گروه بیتلز پایان یک دوره بود و با گذشت بیش از ۵۰ سال، همچنان این پرسش مطرح است که چرا گروه بیتلز از هم پاشید؟ دلایل جدایی گروه بیتلز چند وجهی و پیچیده بود: مشکلات مالی، مرگ برایان اپستین، رابطه جان با یوکو، و اینها در حالی است که نخواهیم اختلافات خلاقانه، جنگ قدرت داخلی، و انگیزه های هنری در حال تکامل هر چهار عضو گروه را در نظر نگیریم. با این وجود، دست آخر، عامل اصلی تصمیم ناگهانی جان لنون برای ترک گروه بود که به فروپاشی منجر شد.

مشکلات مالی

بیتلز در خانه برایان اپستین در بلگراویا در مراسم راه اندازی گروهبان. گروه Pepper’s Lonely Hearts Club توسط لیندا مک کارتنی، ۱۹۶۷، از طریق موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن

در سال ۱۹۶۶، گروه بیتلز سرانجام پس از برگزاری سال ها تور پیوسته، تصمیم به توقف اجرای زنده گرفت. برنامه آنها تمرکز بر ضبط بود و نتیجه بسیار مهم بود. انتشار آلبومSgt. Pepper’s Lonely Hearts Club (1967) چشم انداز موسیقی را برای همیشه تغییر داد و جایگاه بیتلز را به عنوان نمادهای ضد فرهنگی تضمین کرد.

اعضای گروه بیتلز در استکهلم در یک خیابان به هوا پریده اند
اعضای گروه بیتلز در استکهلم، سال ۱۹۶۳

با این حال، مرگ برایان اپستین در سال ۱۹۶۷، بیتلز را بدون مدیر کرد. او شخصیتی کاریزماتیک بود که امور مالی آنها و مهمتر از آن، خودخواهی و منیت آنها را اداره می کرد . لنون، ​​هریسون و رینگو می‌خواستند مدیر رولینگ استونز، آلن کلاین، مسئولیت را بر عهده بگیرد، در حالی که پل مک کارتنی از پدر همسر آینده‌اش، لیندا، حمایت می‌کرد.

بدون برایان اپستین و پول حاصل از اجرای زنده، گروه بیتلز با مشکلات مالی جدی مواجه شد. آن‌ها به سرمایه‌گذاری‌های عجیب و غریبی روی آوردند؛ از بوتیک نافرجام اپل، تا فیلم تجاری ناموفق خود، «گردش اسرارآمیز و جادویی». تنش ها ناگزیر درگیری های شخصی و خلاقانه موجود در گروه را تشدید کرد.

نقش اختلافات خلاقانه در فروپاشی گروه بیتلز

با گذشت زمان، به طور طبیعی، بیتلز شروع به توسعه هنری در جهات مختلف کرد. تمایلات رو به رشد برای پیشرفت انفرادی به عنوان راهی برای بیان انگیزه های خلاقانه خود، تنها تایید کننده این روند بود. علاوه بر این، با بلوغ گروه بیتلز، همکاری لنون و مک کارتنی در آهنگ‌سازی که زمانی بسیار نیرومند بود، رو به زوال نهاد. پل همچنان به سمت آهنگ‌های پاپ‌محور ملودیک‌محور جذب می‌شد، در حالی که جان به قلمروی تجربه گرایانه تر و آوانگارد می‌رفت.

پرتره جرج هریسون با موها و سبیل بلند
جورج هریسون به عنوان یک ترانه‌سرا بسیار با استعداد ظاهر شد

در همین زمان، جورج هریسون به عنوان یک ترانه سرای فوق العاده با استعداد به شکوفایی ادامه می داد و از زیر سایه بلند لنون و مک کارتنی بیرون آمد. هریسون تعدادی از محبوب‌ترین آهنگ‌های بیتلز را در سال‌های بعد نوشت، از «Taxman» تا«Here Comes the Sun».  در اواخر دهه شصت میلادی، هر یک از بیتل ها شروع به ترسیم مسیر آینده و پایه‌گذاری حرفه انفرادی خود کرده بود.

تصنیف عاشقانه جان و یوکو

جان لنون در سال ۱۹۶۶ با هنرمند ژاپنی یوکو اونو در گالری ایندیکای لندن ملاقات کرد. یک ارتباط فوری بین آنها ایجاد شد و عاشق هم شدند و همین امر باعث شد که لنون همسرش سینتیا و پسر کوچکش جولیان را ترک کند. جان و یوکو در سال ۱۹۶۹ در جبل الطارق با هم ازدواج کردند. یوکو اونو علیرغم اینکه خودش یک هنرمند بود، اغلب به ناحق به عنوان زنی که گروه بیتلز را از هم پاشاند معرفی می شود. یوکو مورد تهمت قرار گرفت و انتقادات نژادپرستانه طیف وسیعی از رسانه ها و طرفدارانی را که دنبال یک قربانی برای فروپاشی گروه بیتلز بودند، تحمل کرد.

خشم و رنجش از یوکو اونو و رابطه او با جان لنون شرورانه بود. همانطور که لنون در سال ۱۹۸۰ یادآوری می کند، «عشق ما به ما کمک کرد تا از آن [وضعیت] جان سالم به در ببریم، اما برخی از آن ها بسیار خشن بودند.» تصنیف عاشقانه جان و یوکو واقعی بود. آیا یوکو گروه بیتلز را متلاشی کرد؟ قطعا نه.

رفتن جان لنون

در سال ۱۹۶۹، جان لنون طی یک ملاقات خصوصی با رینگو، پل و مدیرشان، آلن کلاین، اعلام کرد که قصد دارد از گروه بیتلز جدا شود. جورج هریسون در این دیدار نبود. کلاین وحشت زده که چند معامله تجاری مهم را بسته بود، گروه را متقاعد کرد که در مورد جدایی سکوت کنند. دوره منتهی به تصمیم لنون برای ترک گروه همراه با تنش بود، زیرا اختلافات خلاقانه طولانی مدت به نقطه جوش رسیده بودند. حل اختلافات شدید در مورد اینکه آهنگ چه کسی در آلبوم‌های بعد بیتلز قرار می‌گیرد، غیرممکن به نظر می‌رسید.

جان لنون و پل مک کارتنی کنار هم روی صندلی نشسته اند و به یک دفتر نگاه می کنند
جان لنون و پل مک کارتنی؛ عکس از لیندا مک کارتنی

جان لنون در سال ۱۹۷۰ در گفتگو با مجله «ملودی میکر»، اظهار داشت که با توجه به افزایش چشمگیر ترانه های هریسون، گروه مواد بسیار زیادی دارد. او همچنین ادعا کرد که او و سایر اعضای گروه، آهنگ های اخیر پل را دوست نداشتند.

در پشت صحنه، افزایش مصرف هروئین توسط لنون به یک مشکل بزرگ تبدیل شد. در حالی که گروه بیتلز استفاده تفننی از مواد مخدر – به ویژه LSD در دهه ۶۰ –  را آشکار کرده بود، اعتیاد لنون به هروئین یک موضوع تابو در گروه بود و علنی نمی‌شد. لنون پس از اینکه در سال ۱۹۷۰ به یکباره مواد مخدر را ترک کرد ، صراحتاً اعتیاد خود را به بدرفتاری اعضای گروه بیتلز با یوکو اونو نسبت داد.

همان طور که گفته شد، دلایل جدایی گروه بیتلز زیاد است، اما در نهایت، زمانی که جان لنون کناره گیری کرد، گروه بیتلز هم فروپاشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا