برای جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن مو چه بخوریم؟

سفید شدن و ریزش موها نشانه ای از گذر عمر است، اما با تغذیه مناسب می توان تا حدی از آن جلوگیری کرد.

مو و مدل مو یک موضوع کاملا شخصی است و تا اندازه ای معرف شخصیت افراد است. مو داشتن یک امر کاملا بدیهی تصور می شود اما زمانی که ریزش مو و سفید شدن مو شروع می شود، تازه متوجه می شویم که چه نعمتی داشته ایم. سفید شدن، نازک شدن و ریختن موها نشانه ای از گذر عمر است، اما آیا تغذیه ما در جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن مو تاثیر دارد؟

پاسخ کمی پیچیده است. از یک طرف، مانند سایر اعضای بدن، موهای ما برای سالم ماندن به مواد مغذی نیاز دارند. تریستا بست، متخصص تغذیه، می گوید: «داشتن یک رژیم غذایی متعادل، شامل غذاهای خاص غنی از مواد مغذی ضروری، می تواند از سلامت مو حمایت کند.»

از طرف دیگر، عوامل دیگر، مانند سن، احتمالا مهم تر هستند. البته همانطور که نیا رنیکس می گوید، سرعت رشد موها تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود که قابل کنترل نیست. اما در هر حال، عوامل دیگر مانند یک رژیم غذایی سالم را می توان کنترل کرد.

اگر می‌خواهید موهای بهتری داشته باشید، به جای اینکه درگیر شایعاتی مانند تاثیر روغن رزماری در رشد سریع مو شوید، باید خوراکی های زیر را در سبد غذایی خود قرار دهید.

رژیم غذایی و سفید شدن مو

رژیم غذایی چقدر می تواند از سفید شدن مو جلوگیری کند و برای حفظ رنگ (حداقل برای مدت طولانی تر) چه چیزی باید بخورید؟

بست می گوید که خوردن غذاهای مغذی ممکن است بر ظاهر موهای شما تأثیر بگذارد. او گفت: «رژیم غذایی به طور بالقوه می تواند از طریق مکانیسم های مختلفی به کنترل یا پیشگیری از سفیدی مو کمک کند.»

این مکانیسم ها عبارتند از:

جلوگیری از کمبود مواد مغذی: بست توضیح می دهد که سطوح پایین ویتامین ب۱۲، بیوتین و برخی مواد معدنی مانند مس و روی با سفید شدن زودرس مرتبط است. اینکه رژیم غذایی شما منابع کافی از این مواد مغذی را داشته باشد، می تواند به سلامت کلی مو کمک کند.

به حداقل رساندن استرس اکسید کننده: استرس اکسید کننده ناشی از عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است که می تواند علائم پیری زودرس مانند چین و چروک پوست و سفید شدن مو را به همراه داشته باشد. بست می گوید  که غذاهای غنی از آنتی اکسیدان «با استرس اکسید کننده مقابله می کنند و به طور بالقوه روند سفید شدن را کند می کنند.»

فواید ضد التهابی: بست می گوید: «اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خواص ضدالتهابی هستند که می توانند برای پوست سر و فولیکول های مو مفید باشند و احتمالاً شروع سفیدی مو را به تأخیر می اندازند.»

چند توت فرنگی رسیده و درخشان داخل یک کاسه سفید قرار دارند.

برای جلوگیری از سفید شدن مو چه بخوریم؟

رژیم غذایی یک راه مطمئن برای جلوگیری از سفید شدن مو نیست، اما استفاده از غذاهای مغذی ارزش امتحان کردن را دارد (و دارای فواید دیگری است). بست این خوراکی ها را پیشنهاد می کند:

توت فرنگی. این میوه حاوی آنتی اکسیدان می تواند به مبارزه با تنش اکسید کننده که پیری را سرعت می بخشد، کمک کند. توت فرنگی را در بلغور جو دوسر یا ماست بریزید یا به تنهایی به عنوان میان وعده مصرف کنید.

گردو. گردو سرشار از امگا ۳ است و می تواند به کاهش التهاب کمک کرده و اولین روز مواجهه با موی سفید را به تعویق بیاندازد. مغز گردو را می توان به تنهایی و در هر جایی و وعده ای استفاده کرد یا آن را با مواد خوراکی دیگر ترکیب کرد.

ماهی آزاد یا سالمون. این ماهی غنی از امگا ۳ با برنج قهوه ای و سبزیجات، یک وعده کامل را تشکیل می دهد. البته اگر طعم آن را بپسندید، می توانید در ساندویچ یا سالاد هم استفاده کنید. اگر به ماهی آزاد دسترسی ندارید، خوب است که بدانید قزل آلا از بستگان نزدیک آن است.

آیا رژیم غذایی می تواند به کاهش ریزش موی مردانه کمک کند؟

بله، اما باید تاکید کنیم که این رژیم غذایی نیست که بیشترین تاثیر را در ریزش مو و طاسی داشته باشد.

بست می گوید: «طاسی با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنتیک عمدتاً تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و هورمونی است، اگرچه رژیم غذایی می تواند بر سلامت کلی موهای شما تأثیر بگذارد، اما تأثیر مستقیم محدودی بر طاسی الگوی مردانه دارد. با این حال، داشتن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن، اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها می تواند به سلامت کلی مو کمک کند.

تأثیر مستقیم محدود به این معنی نیست که هیچ تأثیری وجود ندارد. به عنوان مثال، بست توضیح داد: «پروتئین برای تشکیل کراتین، پروتئینی که مو را تشکیل می دهد، ضروری است و کمبود آهن می تواند منجر به ریزش مو شود.»

به طور خلاصه، دست کم مصرف غذاهای مغذی ضرر ندارد.

مواد خوراکی منبع بتاکاروتن روی یک میز سفید چیده شده اند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

اگر به دنبال جلوگیری از ریزش مو هستید، این غذاها را امتحان کنید:

تخم مرغ. رنیکس می گوید تخم مرغ سرشار از بیوتین و پروتئین است، دو ماده مغذی که می توانند به رشد مو کمک کنند. تخم مرغ را به روش های متنوعی می توان استفاده کرد و مجبور نیستید خودتان را به نیمرو محدود کنید.

لوبیا و عدس. پیشنهاد بست این پروتئین های گیاهی است. او می گوید: «حبوبات مانند لوبیا و عدس سرشار از آهن و پروتئین هستند که هر دو به سلامت مو کمک می کنند. آنها را در سوپ، خورش یا سالاد بگنجانید.

ماست یونانی. یکی دیگر از منابع خوب پروتئین و همان طور که بست خاطرنشان می کند، ماست یونانی سرشار از ویتامین ب۵ یا اسید پانتوتنیک است که می تواند به سلامت مو کند. ماست یونانی را می توانید در کنار غذا یا به عنوان پایه ای برای سس سالاد مصرف کنید.

سیب زمینی شیرین. رنیکس می‌گوید این نشاسته «منبع خوبی از بتا کاروتن است که بدن آن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند و برای تقویت رشد مو مهم است.» سیب زمینی شیرینی هیچ ربطی به سیب زمینی های معمولی ندارد و از آنجا که محصولی کم یاب و گران در ایران است، می توانید از دیگر منابع غنی بتاکاروتن استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، طالبی و کدوحلوایی و سبزیجات به ویژه اسفناج و کلم بروکلی دارای مقادیر قابل توجهی از بتاکاروتن هستند.

آووکادو. رنیکس می‌گوید آووکادو منبع عالی چربی‌های سالم و ویتامین ئی است. البته این میوه هم همچون سیب زمینی شیرین در ایران کمتر یافت شده و قیمت زیادی دارد. بادام، بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان، فندق، انبه، کیوی، مویز سیاه، زیتون، زردآلو، کدو حلوایی، کلم بروکلی و همچنین روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل و ورغن زیتون از بهترین جایگزین های آووکادو هستند.

در حالی که رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن مو کمک کند، اما بست توصیه می کند نگرانی های خود را با پزشک عمومی در میان بگذارید و در صورت نیاز، آنها می‌توانند شما را به یک متخصص ارجاع دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا