آیا واقعاً روغن رزماری برای رشد مو مفید است؟

هیچ راه حل سریعی برای رشد مجدد مو وجود ندارد و روی آوردن به روغن رزماری لزوماً رشد مو را تسریع نمی کند.

سال گذشته گزارش شد که ۴۰ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله برای پاسخ به سوالات اینترنتی خود به جای گوگل از اپلیکیشن تیک تاک استفاده می کنند. این نسل علیرغم تاثیر رو به رشد جنبش «نگاه مثبت به بدن»، به دنبال راه حل های علمی برای درمان ریزش مو هستند.

تا به امروز، هشتگ انگلیسی «ریزش مو» بیش از ۷.۳ میلیارد بازدید در تیک تاک داشته است، و هشتگ های مربوط به درمان ریزش مو، درمان طاسی و ضخیم کردن مو مجموعا ۳۶۴.۷ میلیون بازدید دارند و با در نظر گرفتن این موضوع که طبق گزارش «هلس لاین» یک چهارم مردان قبل از ۲۱ سالگی ریزش مو را تجربه خواهند کرد، فراگیری این هشتگ ها طبیعی جلوه می کند. اگرچه این اضطراب موضوع جدیدی نیست، اما نمی توان در مورد درمان ریزش مو با روغن رزماری که طوفانی در شبکه های اجتماعی به پا کرده است، نظر مشابهی داشت.

زوئی پاسام، متخصص پوست و مو در کلینیک پوست و موی فیلیپ کینگزلی، درباره این همه توجه به روغن رزماری می‌گوید: «واقعاً نمی‌دانم چرا اکنون به طور ناگهانی در رسانه‌های اجتماعی محبوبیت پیدا کرده است. چند مطالعه در رابطه با روغن رزماری [و رشد مجدد مو] در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، اما در واقع، [پژوهش ها] از آن زمان بسیار کم بوده است.»

روغن رزماری به عنوان یک اسانس که بیشتر در رایحه درمانی استفاده می شود، دارای خواص ضد التهابی است که باعث رشد اعصاب و بهبود گردش خون می شود. بنابراین، ماساژ دادن پوست سر با آن، از نظر تئوری، می تواند از کمبود خون رسانی به فولیکول های مو که یکی از دلایل اصلی ریزش مو است، جلوگیری کند.

در ویدئوهای منتشر شده در تیک تاک دیده می شود که مردان مقداری از این روغن رار روی سر خود می ریزند، و سپس تصویر به صحنه بعدی کات می خورد که در آن موها ضخیم‌تر به نظر می‌رسند و حتی برخی از موهای نارس از بین می روند. این یک رویا برای کسانی است که فکر می کردند به جای کاشت مو، با یک روغن ارزان قیمت موهایشان رشد می کند. اما ممکن است فقط یک رویا باشد.

پاسام می‌گوید: «از منظر تخصص پوست و مو، باید بگویم من کمی مشکوکم که این روغن واقعاً بتواند چنین کاری کند. علیرغم شواهدی از مطالعات سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۵ که او به آنها اشاره می کند، فقدان یافته های جدید او را بدبین می کند.

پاسام می گوید: «از آن زمان تاکنون تقریباً هیچ چیزی در ادبیات پژوهشی این موضوع وجود نداشته است. به‌عنوان متخصص پوست و مو، بدیهی است که درباره آخرین پژوهش ها به‌روز هستیم و در کنفرانس‌ها و غیره شرکت می‌کنیم. بنابراین می توانم بگویم که در هیچ یک از رویدادهای پژوهشی علمی که من در آن حضور داشته ام هرگز به این موضوع اشاره نشده است.»

این خیزش اخیر در علاقه به رزماری می تواند از همه گیری کرونا، قرنطینه و پیامدهای آن هم اثر گرفته باشد. مطالعات نشان داده اند که ریزش مو یکی از ۶۰ علامت پایدار مرتبط با کووید طولانی است و تا حد زیادی پذیرفته شده است که استرس می تواند به این روند کمک کند.

پاسام می گوید: «مو برای زندگی ضروری نیست، بنابراین وقتی بدن فکر می‌کند که یک جور بحران در حال وقوع است – اگر خیلی مریض بوده‌اید، و به‌ویژه تب بالایی داشته‌اید – اتفاقی که می افتد این است که موهایی که فعالانه رشد می کنند را زودتر از موعد به حالت استراحت می فرستد و این موها بعد از حدود سه ماه می‌ریزند.»

با این حال، در چنین مواردی، در نهایت موها دوباره رشد خواهند کرد. اما پاسام می‌گوید، هرگونه تعریف و تمجید از اثر یک عامل خارجی، اغلب نابجاست. او درباره ویدیوهایی که برخی افراد از تاثیر رزماری بر رویش دوباره مویشان منتشر می کنند، می گوید: «خب، این همزمانی تصادفی است، زیرا به هر حال قرار بود این اتفاق بیفتد.»

پاسام می گوید که ریزش مو موضوع بسیار پیچیده‌ای است، و برای تشخیص علت آن به سابقه پزشکی، داروها، بیماری‌ها، رژیم غذایی، روش‌های مراقبت از مو و همه این‌ها توجه می‌کنیم. بنابراین بدیهی است که با توجه به علت ریزش مو، نحوه درمان آن مشخص می‌شود.

او هشدار می دهد که اگر دوست دارید روغن رزماری را امتحان کنید، مراقب باشید، زیرا رطبیعی بودن آن، به این معنی نیست که همیشه استفاده از آن بی‌خطر است.

پاسام ادامه می دهد: «ممکن است پوست سر را تحریک کنید، به خصوص اگر پوست ملتهب یا شکسته ای داشته باشید. اگر از هر گونه بیماری پوست سر رنج می برید – برای مثال شوره سر، اگزما یا پسوریازیس – واقعاً باید از انجام چنین کاری خودداری کنید زیرا ممکن است مشکل را بدتر کند.» از طرف دیگر، تاخیر در درمان با به خاطر استفاده از روغن رزماری می تواند آسیب زننده باشد.

در نهایت و به طور خلاصه باید گفت که هیچ راه حل سریعی برای رشد مجدد مو وجود ندارد، و روی آوردن به روغن رزماری لزوماً رشد مو را تسریع نمی کند. اگرچه استفاده از این روغن آسیب چندانی به همراه نخواهد داشت – به جز در مورد کسانی که دارای بیماری های پوستی هستند – هر کسی درباره اثرگذاری آن برداشت خودش را دارد. هر مورد ریزش مو منحصربه‌فرد است، بنابراین بهتر است به جای از دست دادن زمان و استفاده از ترکیبات مختلف، تشخیص را به متخصصان بسپارید.

منبع
esquire

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا