تهیه آب مقطر در خانه با ۵ گام ساده

برای تهیه آب مقطر در خانه تنها چیزی که نیاز دارید دو قابلمه، آب، یک اجاق گاز و کمی زمان است.

دلایل زیادی برای مصرف شخصی آب مقطر وجود دارد. ممکن است به خاطر مسائل پزشکی یا استفاده در دستگاه بخور نیاز به آب مقطر داشته باشید. شاید برای پخت و پز آن را به آب پر از املاح و سنگین ترجیح بدهید، یا بخواهید در رادیاتور خودرو یا آکواریوم استفاده کنید. آب مقطر خالص ترین شکل آبی است که می توانید پیدا کنید: هیدروژن و اکسیژن، با حذف ۹۹.۹ درصد از مواد معدنی، مواد شیمیایی و آلاینده ها.

آب مقطر را می توانید از داروخانه ها و بعضی از فروشگاه ها تهیه کنید. همچنین اگر در خانه دستگاه تصفیه آب داشته باشید می توانید آب با کیفیتی برای مصرف خوراکی تهیه کنید. اینها اما علاوه بر هزینه نسبتا زیادی که دارند، ممکن است در دسترس هم نباشند. برای تهیه آب مقطر در خانه تنها چیزی که نیاز دارید دو قابلمه، آب، یک اجاق گاز و کمی زمان است.

در این مطلب تفاوت آب مقطر با دیگر انواع آب را روشن می کنیم و ۵ گام برای تهیه آب مقطر در خانه را شرح می دهیم.

انواع مختلف آب چیست؟

اگر تفاوت بین آب شیر، آب فیلتر یا تصفیه شده و آب مقطر را نمی دانید، نگران نباشید.

آب لوله کشی که مشخص است. شیر آشپزخانه خود را باز کنید. آب از شیر آب بیرون می آید! البته کیفیت آب لوله کشی بسته به محل زندگی متفاوت است و ممکن است حاوی مواد معدنی خاصی از منطقه شما یا مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب شهری باشد.

آب تصفیه شده معمولا همان آب لوله کشی است که معمولا با استفاده از دستگاه های تصفیه آب در خانه یا محل کار تصفیه می شوند. بیشتر آب فیلتر شده از ترکیبی از فیلترهای کربنی و میکرونی عبور می کند که به حذف مواد شیمیایی مانند کلر (که معمولاً به آب لوله کشی شهری به عنوان ضد عفونی کننده اضافه می شود) و آفت کش ها و فلزاتی مانند مس یا سرب کمک می کند. فیلترها همچنین می توانند بو و طعم بد آب را از بین ببرند.

آب تصفیه شده بسیاری از مراحلی که آب فیلترشده طی می کند را پشت سر می گذارد. آب تصفیه شده همچنین با فیلترهای اضافه، فرآیندی که آلاینده های شیمیایی، باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها را حذف می کند، یک گام فراتر می رود.

آب مقطر نوع ویژه تری از آب تصفیه شده است، اما تولید آن در خانه بسیار ساده تر و ارزان تر است. فرآیند تقطیر ساده است: آب لوله کشی را تا حدی گرم کنید که تبدیل به بخار شود. هنگامی که بخار دوباره به آب مایع تبدیل می شود، پسماندهای معدنی دیگر در آن وجود ندارند و مایع حاصل شده آب مقطر است.

آیا آب مقطر برای نوشیدن بی خطر است؟

آب مقطر برای استفاده کاملا بی خطر است، اما مشکل تقطیر این است که تمام مواد معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم را که به طور طبیعی در آب لوله کشی وجود دارد، از بین می برد. به همین دلیل، به طور کلی استفاده از آب مقطر به عنوان آب آشامیدنی روزانه توصیه نمی شود. هنگام نوشیدن این آب احتمالا متوجه شوید که طعم آن با آب شیر متفاوت است.

نکته دیگر این که باید ظرف نگهداری آب مقطر را با دقت انتخاب کنید. کمبود مواد مغذی آب مقطر می تواند باعث شود که مواد شیمیایی از ظرف نگهدارنده، به داخل آن رسوخ کنند. اگر قصد دارید فوراً از آب استفاده کنید، بیشتر ظرف ها مناسب اند، اما برای نگهداری طولانی مدت بهتر است از ظرف شیشه ای یا استیل با کیفیت استفاده کنید.

چگونه در خانه آب مقطر درست کنید

قرار نیست موضوع را علمی کنیم، اما اینکه از آب در هر سه حالت شناخته شده آن استفاده می کنیم هیجان انگیز است.

اصل مطلب این است: آب (مایع) را گرم می کنید، آن را به بخار آب (گاز) تبدیل می کنید، سپس با کمک یخ (جامد) آب مایع را جمع آوری می کنید. برگشتیم به کلاس علوم دوره راهنمایی!

برای این کار هر چیزی را که نیاز دارید در آشپزخانه خود پیدا می کنید. یک قابلمه بزرگ درب دار، یک قابلمه کوچک، آب، یخ و دستکش فر یا دستگیره پارچه ای برای نگهداری ظروف داغ.

وسایل لازم برای تهیه آب مقطر روی کابینت چیده شده اند
عکس: Steve Conaway/CNET

در اینجا، با ۸ فنجان آب در قابلمه بزرگ شروع کردیم. بعد از ۱ ساعت حدود یک چهارم آب مقطر تولید کردیم. اگر این مراحل را دنبال کنید، باید نزدیک به ۱۰۰٪ بازدهی داشته باشید.

۱-  ابتدا قابلمه بزرگ را روی اجاق گاز قرار دهید و ۸ فنجان آب به آن اضافه کنید. سپس قابلمه کوچکتر را داخل قابلمه بزرگ قرار دهید. در این مرحله، قابلمه کوچکتر باید روی آب شناور شود. کلید گردش بخار آب در داخل قابلمه بزرگ جریان هوا است. اطمینان حاصل کنید که فضای زیادی در اطراف قابلمه کوچکتر، هم در اطراف آن و هم بین آن و بالای قابلمه بزرگتر وجود دارد.

۲-  شعله را به طور ثابت روی حرارت متوسط و متوسط رو به بالا قرار دهید  که آب به طور پیوسته و ملایم بجوشد، نه اینکه به شدت قل قل کند. استفاده از دمای بالاتر عملکرد بالاتری را به ارمغان نمی‌آورد، بلکه موجب می شود قسمت سرد درب سریع‌تر گرم شده و کار کردن با وسایل سخت‌تر شود.

یخ ها روی در قابلمه قرار گرفته اند
عکس: Steve Conaway/CNET

۳-  بعد از اینکه قابلمه را روی شعله گذاشتید، درب قابلمه بزرگ را به صورت وارونه قرار دهید. وسط در قابلمه معمولا بالاتر از لبه ها است. چرخاندن درب به آب تقطیر شده اجازه می دهد تا به وسط درب آمده و داخل قابلمه کوچک تر بریزد. پس از انجام تمام این کارها، به سراغ یخ ها بروید و روی در قابلمه را با یخ پر کنید. تفاوت دما در دو طرف در باعث سرعت گرفتن روند تقطیر می شود.

۴- در این مرحله می توانید بنشینید و منتظر بمانید. من در یک ساعت دوبار یخ اضافه کردم، یک بار در ۳۰ دقیقه و یک بار بعد از ۴۵ دقیقه. اینجا است که به دستکش های فر نیاز دارید.

برداشتن در قابلمه با دستکش فر
عکس: Steve Conaway/CNET

۵- آبی که در قابلمه کوچکتر جمع شده، آب مقطر است. من توانستم از ۸ فنجان آب لوله کشی در حدود یک ساعت، حدود یک چهارم فنجان آب مقطر درست کنم.

آب مقطر داخل قابلمه کوچکتر جمع شده است
عکس: Steve Conaway/CNET

به یاد داشته باشید که تهیه آب مقطر آسان است، اما کمبود مواد مغذی، آن را به گزینه ای بد برای نوشیدن روزانه آب تبدیل می کند. این روش اگرچه هزینه کمتری نسبت به خرید آب مقطر یا تهیه دستگاه تصفیه آب دارد، اما کمی زمان بر است. باید ببینید که میزان مصرف روزانه شما چقدر است و آیا تهیه آب مقطر در خانه به صرفه است یا خیر.

اگر به کارهای خانه علاقه مندید، شاید دوست داشته باشید که نحوه رنگ کردن ام دی اف را هم یاد بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا