رنگ کردن ام دی اف را چگونه انجام دهیم؟

یادگیری نحوه رنگ کردن ام دی اف (MDF) دنیایی از امکانات خلاقانه را به روی شما باز می کند

ام دی اف با سطح صاف خود، گزینه ای مناسبی برای نقاشی است و تسلط بر هنر رنگ کردن ام دی اف به شما امکان می دهد تغییراتی را در دکوراسیون خانه یا محل کار خود ایجاد کنید و در هزینه هم صرفه جویی کنید. با مقداری رنگ، آماده سازی مناسب، تکنیک خوب و فقط کمی خلاقیت، می توانید ظاهر هر سازه ام دی اف را ارتقا دهید.

مزایای آموزش رنگ آمیزی ام دی اف

یادگیری نحوه رنگ آمیزی ام دی اف مزایای متعددی را به همراه دارد.

جذابیت بصری عالی: ام دی اف دارای سطح صافی است که یک بوم مناسب برای رنگ کردن حساب می شود. رنگ آمیزی ام دی اف ظاهر حرفه ای تری به آن می بخشد و به شما امکان می دهد آن را زیباتر کنید.

سفارشی سازی و شخصی سازی: یادگیری نحوه نقاشی ام دی اف به شما این امکان را می دهد که پروژه ای مطابق با سبک شخصی خود ایجاد کنید و می توانید رنگ، طرح و میزان براق بودن را انتخاب کنید.

حفاظت و دوام: استفاده از رنگ روی سطح ام دی اف به ایجاد یک سد محافظ در برابر رطوبت، خراش و لکه کمک کرده و باعث افزایش طول عمر وسیله شما می شود.

یکپارچه سازی بدون درز: نقاشی ام دی اف به شما امکان می دهد پروژه های جدید را با سازه های قدیمی در خانه خود ادغام کنید.

اقتصادی بودن: ام دی اف یک جنس مقرون به صرفه است. شما می توانید با رنگ آمیزی ام دی اف ظاهر آن را بهتر و شبیه چوب کنید.

تعمیر و نگهداری آسان: رنگ آمیزی ام دی اف سطحی شیشه مانند به آن می دهد که پاک کردن و تمیز کردن آن را آسان می کند.

مراحل رنگ آمیزی ام دی اف

برای رسیدن به حرفه ای ترین نتیجه، پیروی از دستورالعمل هایی که رویکردی منظم و برنامه ریزی شده به پروژه دارند، حیاتی است.

۱- مواد و ابزار را جمع آوری کنید

قلم مو یا غلتک نقاشی

سنباده ریز ۲۲۰

پارچه مرطوب

پرکننده یا بتونه چوب

کاردک

آستر برای ام دی اف

سینی رنگ و آستر

رنگ برای ام دی اف

درزگیر مانند پلی اورتان، لاک یا موم (اختیاری)

۲- آماده سازی سطح

ابتدا از تمیز و پاک بودن سطح ام دی اف خود از گرد و خاک و سایر آلاینده ها مطمئن شوید. قبل از شروع رنگ آمیزی از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن سطح استفاده کنید.

از صاف بودن لبه ها و سطح ام دی اف اطمینان حاصل کنید. اگر سطوح ناهموار یا ناصافی وجود دارد، به آرامی آنها را با کاغذ سنباده ریز سنباده بزنید.

هر گونه سوراخ یا نقص در ام دی اف را با بتونه چوب پر کنید. پس از خشک شدن بتونه، سطح را با کاغذ سنباده ریز سنباده بزنید و گرد و غبار را پاک کنید.

۳- آستر ز دن

آستر زدن به آماده سازی سطح صاف ام دی اف برای رنگ گرفتن راحت تر و جلوگیری از جذب بیش از حد رنگ توسط ام دی اف کمک می کند.

یک آستر یا پرایمر با کیفیت بالا که به طور خاص برای ام دی اف فرموله شده است را استفاده کنید. برخی از کارشناسان استفاده از آسترهای پایه حلال را توصیه می کنند زیرا آسترهای پایه آب باعث متورم شدن دانه های الیاف چوب می شوند.

با استفاده از یک قلم مو یا غلتک، یک لایه نازک از آستر را روی تمام سطح بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود. دستورالعمل های شرکت سازنده در مورد زمان خشک شدن را دنبال کنید.

۴- سنباده زدن

پس از خشک شدن آستر، سطح ام دی اف را با سنباده ریز کمی سنباده بزنید. این کار به صاف کردن سطح و حذف آثار قلم مو یا سطح ناهموار الیاف چوب کمک می کند.

پس از سنباده زدن، باقی مانده و گرد و غبار را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

۵- رنگ کردن ام دی اف

رنگی را انتخاب کنید که برای پروژه شما بهترین استفاده را دارد. می توانید هر نوع رنگ، پایه آب یا پایه روغن، را انتخاب کنید. رنگ‌های روغنی سطح صاف‌تری را ارائه می‌دهند، اما رنگ‌های پایه آب بسیار راحت‌تر اعمال می‌شوند و ترکیبات آلی فرار و بوی کمتری دارند.

نقاشی را با کشیدن یک لایه نازک رنگ به وسیله قلم مو یا غلتک شروع کنید. هر دوی این ابزارها کارآمدند، اما قلم مو ممکن است آثاری از خود به جای بگذارد.

قبل از زدن یک لایه جدید، اجازه دهید لایه قبلی کاملا خشک شود. چند لایه نازک برای ایجاد یک سطح بدون درز بهتر از یک لایه ضخیم است.

در صورت تمایل می توانید بین کت ها کمی سنباده بزنید. حتماً هر بار بعد از سنباده زدن و قبل از استفاده از رنگ دیگر، سطح را تمیز کنید.

این کار را تکرار کنید تا به پوشش و رنگ دلخواه خود برسید.

۶- تمام کردن کار

هنگامی که لایه نهایی رنگ کاملاً خشک شد، می‌توانید درباره اضافه کردن لایه‌ای مانند پلی اورتان، لاک یا موم به سطح تصمیم بگیرید.

این روکش یک لایه محافظ به سطح رنگ شده اضافه می کند.

برای استفاده از روکش از دستورالعمل های سازنده پیروی کنید.

قبل از استفاده اجازه دهید تا روکش کاملا خشک شود.

آیا می توانم هر سطح ام دی اف را رنگ کنم؟

می توانید اکثر سطوح ام دی اف را رنگ آمیزی کنید، اما چند استثنا وجود دارد که رنگ کردن برخی از سطوح ام دی اف را به گزینه های کمتر مطلوب تبدیل می کند.

ام دی اف خام یا ناتمام: ام دی اف خام دارای سطحی بسیار متخلخل است که برای رنگ مناسب نیست. برای آماده سازی و آب بندی سطح باید از آستر مخصوص استفاده کنید.

ام دی اف لمینت: ام دی اف لمینت دارای سطح صافی است که می تواند در برابر چسبندگی رنگ مقاومت کند. می توانید با سنباده نرم و آستر مخصوص سطح ام دی اف لمینت شده را برای رنگ آمیزی آماده کنید.

ام دی اف آب خورده: ام دی اف یک ماده ضد آب نیست و با قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا یا مایعات آسیب قابل توجهی خواهد دید. قبل از رنگ آمیزی سطح ام دی اف آسیب دیده از آب، باید اجازه دهید کاملا خشک شود. قبل از آستر کاری و رنگ آمیزی، ظاهر ام دی اف را با بتونه چوب درست کنید.

سطوح پراستفاده: رنگ پوششی بادوام برای ام دی اف ایجاد می کند، اما ممکن است برای سطوح پراستفاده که سایش زیادی دارند مناسب نباشد. اگر سطح ام دی اف شما در معرض استفاده زیاد قرار دارد، از اقدامات حفاظتی اضافی مانند سیلر سنگین استفاده کنید.

منبع
homedit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا