خوش هیکل نیستید؟ به این ۳ توصیه عمل کنید

این موضوع که دختران و زنان فشار زیادی را برای داشتن یک «بدن عالی» احساس می‌کنند پذیرفته شده است، اما این مسئله مختص زنان نیست و مردان نیز با توقعات اجتماعی بی‌پایان برای خوش هیکل بودن یا لاغر شدن مواجه اند. البته پیامدهای اجتماعی ناشی از رعایت نکردن این ایدئال ها برای مردان به اندازه زنان نیست، اما باز هم مردان زیادی از آن رنج می برند.

در حالی که میلیون‌ها مرد با اختلال در تغذیه و تصویر بد از بدنشان دست و پنجه نرم می‌کنند، پژوهش ها نشان می‌دهد که کمتر درباره آن صحبت می کنند، چون که فرض می شود این موضوع مخصوص زنان است.

جیسون ناگاتا، استاد دانشگاه کالیفرنیا که در زمینه اختلالات تغذیه مردان پژوهش می کند، در این رابطه گفت: «اختلالات تغذیه و تصویر بد از بدن می‌تواند بر افراد با هر جنسیت، نژاد، قومیت، گرایش جنسی، سن و اندازه تأثیر بگذارد، اما متأسفانه بسیاری از مردان از ترس انگ خوردن، رنج می برند و دنبال درمان نمی روند.».

علائم همیشه واضح نیستند و می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. برخی از مردان درگیر رژیم های غذایی افراطی می شوند یا کمتر می خورند. برخی دیگر ممکن است به ورزش کردن روی بیاورند یا برای داشتن بدن عضلانی سراغ داروهای تقویتی بروند. دکتر ناگاتا می‌گوید: «در نهایت، این رفتارها می‌تواند به زشت انگاری عضلانی منجر شود – وسواس عضلانی شدن. همچنین ممکن است مردان از فعالیت های معمول یا دوستان خود کناره گیری کنند، چرا که بیش از حد نگران اندازه بدن، شکل و یا ظاهر خود هستند.»

با توجه به این نکته، اگر شما مردی هستید که فکر می کنید خوش هیکل نیستید، این مطلب به شما کمک می کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

محرک های خود را شناسایی کنید – به ویژه در شبکه های اجتماعی

شاید کاملاً آگاه باشید که مشکلی دارید اما نمی دانید چگونه آن را برطرف کنید، یا شاید پس از سال ها قرار گرفتن در معرض معیارهای غیرواقعی فرهنگی از بدن مناسب، به شکلی کاملاً طبیعی شما هم این گونه فکر کنید.

صرف نظر از همه این ها، دکتر ناگاتا به افراد و تصاویری اشاره می کند که باعث می‌شوند فکر کنید که مشکلی در شما وجود دارد یا باید ظاهر خود را «درست» کنید. به عنوان مثال، آیا دوستانی دارید که مرتباً در مورد وزن دیگران نظر می دهند یا آنها را مسخره می کنند، یا شما را تحت فشار می گذارند تا یک سبک زندگی سمی بر اساس «روز تقلب» یا «وعده تقلب» (روز یا وعده غذایی که در آن رژیم غذایی آزاد می شود) داشته باشید؟ آیا در زمینه تناسب اندام اینفلوئنسرهایی را دنبال می کنید که بالا تنه هفتی شکل و شکم شش تکه را به عنوان هیکل «ایدئال» یا «سالم» معرفی می کنند؟ اگر جوابتان مثبت است، ممکن است این افراد و محتواها به احساس شرم یا کمبود شما دامن می زنند.

دکتر ناگاتا می‌گوید به لطف گسترش شبکه های اجتماعی، «بدن مردان بیش از هر زمان دیگری به نمایش گذاشته می‌شود، و ممکن است این عکس‌ها به شدت فیلتر شده و فتوشاپ شده باشند یا در بهترین حالت از میان صدها عکس مختلف از زاویه های مختلف انتخاب شده باشد.»

به عبارت دیگر، اگر مدام خود را با مدل‌های عضلانی، اینفلوئنسرها یا افراد مشهور مقایسه می‌کنید، عجیب نیست  که احساس بدی نسبت به خود دارید. در مورد روابطتان در دنیای واقعی هم نباید احساس کنید که توسط دوستان یا شریک زندگیتان مورد قضاوت قرار می گیرید.

بنابراین، از تعیین مرزها (با تغییر موضوع یا این که به طور مستقیم به کسی درباره بدنتان حرف های منفی می زند بگویید با این موضوع راحت نیستید)، یا از آنفالو کردن یا بی صدا کردن (میوت کردن) هرکسی که باعث می شود احساس شرمندگی یا گناه به شما دست دهد، نترسید. افرادی که انتخاب می کنید دور و برتان باشند باید به شما احساس الهام بخش بودن و پذیرفته بودن بدهند، نه اینکه انگار در رقابتی بی پایان و در موضع ضعف قرار دارید.

در مورد حسی که از ورزش و یا برنامه غذایی می گیرید، با خودتان صادق باشید

ورزش فواید متعددی برای سلامتی دارد و البته به خودی خود نشانه مشکل نیست. با این حال، وسواس در ورزش کردن – تا جایی که با یک روز استراحت احساس اضطراب یا گناه می کنید یا هر وقت که غذای خاصی می خورید از باشگاه رفتن به عنوان «تنبیه» استفاده می‌کنید – می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که روش شما به جای کمک کردن به حال خوبتان، به آن آسیب می‌زند.

دکتر ناگاتا می‌گوید: «شما باید در تمرین‌هایی شرکت کنید که سرگرم‌کننده یا کاهش‌دهنده استرس هستند، اما با اختلالات خوردن یا زشت انگاری عضلانی، ورزش می‌تواند به حد افراطی برسد و در عوض باعث نگرانی یا مشغولیت ذهنی شود.» همین امر در مورد رژیم غذایی شما نیز صدق می کند: هیچ اشکالی ندارد که سعی کنید انواع غذاهای مغذی را در وعده های غذایی خود بگنجانید، اما اگر برنامه غذاییتان باعث می شود احساس خستگی یا گرسنگی دائمی به شما دست دهد، معلوم است که انگیزه شما سلامتی نیست.

به همین دلیل است که دکتر ناگاتا به جای «رفع مشکل سریع» یا برنامه‌های افراطی که انرژی شما را از بین می‌برد و شما را بدبخت می‌کند، روال واقع گرایانه تری را پیشنهاد می‌کند که می‌توانید در درازمدت آن را حفظ کنید. این روش می تواند شامل یادگیری پیروی از نشانه‌های بدنتان در مورد گرسنگی و سیری باشد، یا زمانی که احساس درد می‌کنید یا نیاز به استراحت دارید، روزهای بیشتری را به خودتان استراحت بدهید. همچنین حضور در ترکیبی از فعالیت‌های مختلف (مانند پیاده‌روی، یوگا، یا شنا) می‌تواند مفیدتر باشد، به جای اینکه صرفاً به تمرینات قدرتی شدید پایبند باشید. تغذیه کم یا فعالیت بیش از حد بدن (و باشگاه رفتن به دلایل اشتباه) به نوعی هدف عادت های سالم شما را شکست می دهد.

اگر نمی توانید به تنهایی همه چیز را کنترل کنید، با متخصصان صحبت کنید

حرف زدن درباره کمک خواستن و پذیرفتن اینکه در حال سر و کله زدن هستید، آسانتر از انجام آن است – به خصوص برای مردان که در طول تاریخ به آنها گفته شده که آسیب پذیری نشانه ضعف است. با این حال، دکتر ناگاتا می‌گوید که حرف نزدن و در خود ریختن، کمکی به شما نخواهد کرد، چرا که افکار و رفتارهای خودانتقادی در حاشیه آن رشد می کنند.

دکتر ناگاتا می‌گوید: «صحبت کردن با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا درمانگر متخصص در مسائل مربوط به تصویر بدن، می‌تواند بسیار مفید باشد، هرچند که به نظر دشوار می رسد. به علاوه، متخصصان محرم شما هستند و اطلاعاتی را که به آنها می گویید نزد خودشان نگه می دارند.

دکتر ناگاتا می‌گوید ممکن است که کاملاً آماده صحبت کردن نباشید، و این اصلا اشکالی ندارد. در این صورت، می توانید از مشاوره های تلفنی یا آنلاین که می‌توانند به صورت ناشناس به شما کمک کنند، استفاده کنید.

در نهایت به یاد داشته باشید: ناراضی بودن از بدن، تصور اینکه خوش هیکل نیستید، یا جنگیدن با مواد غذایی و تناسب اندام شما را ضعیف یا «کمتر مرد» نمی کند. در واقع، اعتراف به آنچه درگیرش هستید و تلاش کردن برای حل آن، به جرات زیادی نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا