سرطان پستان در مردان: علائم، پیشگیری و درمان

بر خلاف آنچه عموم مردم ممکن است باور داشته باشند، سرطان پستان در مردان نیز بروز می‌کند. اگر تا کنون چیزی درباره آن نشنیده اید، این مطلب را بخوانید.

وقتی از سرطان پستان یا سرطان سینه صحبت می‌شود، بیشتر مردم یاد «روبان صورتی» و سرطان پستان در زنان می‌افتند. اما حقیقت این است که سرطان پستان در مردان نیز وجود دارد. مردان حدود ۱ درصد از همه موارد ابتلا به سرطان پستان را تشکیل می‌دهند، و از هر ۷۲۶ مرد، یک در طول زندگی‌اش به این بیماری مبتلا می‌شود. با اینکه ابتلا به این بیماری در مردان نادر است، اما تعداد مردانی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند همچنان زیاد است.

دکتر جامین براهمبات، اورولوژیست و جراح رباتیک در «اورلاندو هلس»، در مطلبی که برای سی ان ان نوشته است، آنچه که باید درباره سرطان پستان مردان بدانید را گوشزد کرده است.

علائم سرطان پستان در مردان

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در مورد سرطان پستان مردان این است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از مردان نمی‌دانند که ممکن است به سرطان سینه دچار شوند، و برعکس زنان، دستورالعمل‌های غربالگری منظم برای آنان وجود ندارد.

در واقع، بیش از ۴۰ درصد از موارد سرطان سینه مردان در مراحل پیشرفته (استیج ۳ یا ۴) تشخیص داده می‌شود. در نتیجه، به علت تاخیر در تشخیص، مردان درمان‌های تهاجمی‌تری نسبت به زنان دریافت می‌کنند.

علائم سرطان پستان در مردان ممکن است خفیف باشند، همچون: توده‌ها، ترشح از نوک سینه، تغییرات پوستی یا تورم در اطراف ناحیه سینه. اگر تغییراتی در این ناحیه مشاهده کردید، آن‌ها را نادیده نگیرید و بهتر است که مورد بررسی قرار بگیرند.

نقش ژنتیک در سرطان پستان مردان

جهش در ژن‌های BRCA1 و BRCA2، که بیشتر با سرطان پستان و تخمدان در زنان مرتبط است، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش دهد. حدود ۰.۲ تا ۱.۲ درصد از مردان دارای تغییرات جهش یافته ارثی در BRCA1 و ۱.۸ تا ۷.۱ درصد با تغییرات جهش یافته ارثی در BRCA2 تا سن ۷۰ سالگی به سرطان سینه مبتلا خواهند شد.

در مقایسه، تنها حدود ۰.۱ درصد از مردان در جمعیت عمومی تا آن سن به سرطان سینه مبتلا خواهند شد. مردان با جهش BRCA2 خطر ۷ تا ۸ درصد برای ابتلا به سرطان سینه دارند، که بسیار بیشتر از مردان جمعیت عمومی است. بنابراین، مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند، به ویژه کسانی که جهش BRCA دارند، باید به فکر انجام آزمایش ژنتیک باشند و نسبت به تغییرات در بافت سینه خود حساس تر باشند.

ارتباط بین BRCA و سرطان پروستات

همین جهش‌های BRCA نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را افزایش می‌دهند.

به تازگی، بیماری جوان به دفترم آمد و نگران چیزی بود که خیلی‌ها برای سن او انتظارش را نداشتند؛ سرطان پروستات. مادر و خواهرش به سرطان پستان مبتلا شده بودند و او با اینکه در میانه دهه ۴۰ زندگی‌اش بود، درخواست آزمایش ژنتیک برای ژن BRCA  و آزمایش آنتی‌ژن خاص پروستات (PSA) کرد.

در حالی که منتظر نتایج آزمایش ژنتیک بودیم، نتیجه PSA بالاتر از حد انتظار بود. در آن موقعیت، آزمایش ژنتیک اهمیت کمتری پیدا کرد. او تحت نمونه‌برداری (بافت برداری یا بیوپسی) قرار گرفت و نتایج نشان داد که در مرحله اولیه سرطان پروستات است. بنابراین، اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان دارید، نه تنها زنان باید نسبت به آن آگاه باشند، بلکه مردان خانواده نیز باید آن را جدی بگیرند.


بخوانید: ۶ خوراکی ارزان و فراوان برای پیشگیری از سرطان پروستات


مقایسه سرطان سینه در مردان و زنان

سرطان پستان در مردان و زنان شباهت‌هایی دارد، اما تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد. از آنجایی که مردان بافت سینه کمتری دارند، سرطان اغلب به دیواره قفسه سینه نزدیک‌تر است و این می‌تواند بر نحوه گسترش آن تأثیر بگذارد. میزان بقا در پنج سال برای مردان مبتلا به سرطان پستان حدود ۷۷.۶ درصد است، در حالی که در زنان حدود ۸۶.۴ درصد است. این امر تا حدی به دلیل تشخیص دیرهنگام در مردان است.

با این حال، درمان‌ها – شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی – برای مردان و زنان عمدتاً مشابه است. تفاوت اصلی در آگاهی است. کار بزرگی در راستای افزایش آگاهی درباره سرطان پستان در زنان انجام شده، اما مردان اغلب از این گفتگو کنار گذاشته می‌شوند. این مسئله نیاز به تغییر دارد.

بررسی پستان مردان

یک پزشک در حال بررسی احتمال ابتلای یک مرد به سرطان پستان است.

دستورالعمل رسمی برای خودآزمایی پستان در مردان وجود ندارد، اما مردان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های پیشنهادی، اقدامات پیشگیرانه در نظارت بر سلامت سینه خود انجام دهند. بهتر است این آزمایش‌ها را هر ماه در زمانی ثابت انجام دهید – مثلا همان زمانی که آزمایش ماهانه بیضه‌ها را انجام می‌دهید.

برای شروع، با بالاتنه لخت مقابل آینه بایستید و به دنبال هر گونه تغییرات غیرطبیعی مانند تورم، توده، فرورفتگی یا تغییرات در نوک سینه بگردید، هم در حالتی که دست‌ها کنار بدن قرار گرفته اند و هم هنگامی که بالای سر برده شوند. برای معاینه دستی، دراز بکشید و بالش کوچکی زیر شانه خود قرار دهید و دست همان طرف را زیر سر بگذارید.

با استفاده از دست مخالف، به آرامی انگشتان خود را در دایره‌های کوچک در تمام ناحیه سینه و زیر بغل فشار دهید، شدت فشار را کم و زیاد کنید، و به آرامی نوک سینه را فشار دهید تا از عدم وجود ترشح اطمینان حاصل کنید. اگر تغییر یا ناهنجاری مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید، این مراحل خودآزمایی پیشنهادی برای کمک به شناسایی مشکلات احتمالی در مراحل اولیه است، به ویژه برای کسانی که به دلیل سابقه خانوادگی یا عوامل ژنتیکی مانند جهش‌های BRCA در معرض خطر بیشتری قرار دارند.


بخوانید: دیابت مردان: علائم و نشانه ها


از کشف توده تا مراحل بعدی

اگر توده‌ای غیرطبیعی یافت شد، مراحل بعدی معمولاً شامل ماموگرافی یا سونوگرافی برای بررسی دقیق‌تر آن است. اگر تصویرسازی چیزی مشکوک نشان دهد، بافت برداری انجام خواهد شد. در طول بافت برداری، بافت سینه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود تا مشخص شود آیا خوش‌خیم است یا بدخیم.

بر اساس یافته‌های بافت بردرای، پزشک ممکن است گزینه‌های درمانی مناسب را که شامل جراحی، پرتو درمانی یا درمان‌های دیگر می‌شود، با شما در میان بگذارد. این گزینه‌ها به مرحله و نوع سرطان یافته‌شده بستگی دارد. همه این درمان‌ها مشابه درمان‌های زنان مبتلا به سرطان پستان است.

شکستن تابوهای جنسیتی و ذهنی

متأسفانه، ابتلای مردان به سرطان پستان با نوعی انگ زدن همراه است. بسیاری از مردان از تشخیص آن شوکه یا خجالت‌زده می‌شوند و این امر ممکن است آن‌ها را از درمان زودهنگام بازدارد. اما واقعیت این است که سرطان به جنسیت توجهی ندارد، و شما هم نباید توجه کنید. تشخیص زودهنگام بهترین راه مبارزه با این بیماری است و کلید آن هم پذیرش و صحبت درباره آن است.

اقدامات پیشگیرانه‌

مهم‌ترین کاری که مردان می‌توانند انجام دهند این است که به بدن خود توجه کنند. اگر توده، درد، تورم یا تغییری در ناحیه پستان یا قفسه سینه خود مشاهده کردید، آن را نادیده نگیرید. با پزشک صحبت کنید و اگر سابقه خانوادگی سرطان پرستان یا پروستات دارید، به فکر آزمایش ژنتیک باشید.

سرطان سینه در مردان نادر است، اما این بدان معنا نیست که کم‌اهمیت است. با شکستن تابوها و تشویق مردان به مراجعه به پزشک، می‌توانیم به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کرده و به مردان برای زندگی طولانی‌تر یاری برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا