جذاب ترین بدن مردانه از نظر زنان چیست؟

یک باور عمومی وجود دارد که زن‌‌ها بدن مردانه هیکلی و عضلانی را بیشتر می‌پسندند، اما آیا واقعا چنین است؟

در حالی که پژوهشی علمی توضیح می دهد که چرا برخی از زنان به «بدن پدرانه» (dad bod) (هیکل متناسب مردان میانسال) جذب می‌شوند و برخی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نیز ادعا می‌کنند که بدن مردانه کمتر عضلانی جذاب‌تر هستند، اما آیا همچنان این سوال پابرجاست که زن ها بیشتر جذب کدام هیکل مردانه می شوند؟

بر اساس پژوهشی که سال ۲۰۱۷ در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شد، زنان مردان قوی و عضلانی را می پسندند. به نوشته واشنگتن پست، پژوهشگران این گونه به نتیجه رسیدند: از ۱۶۰ زن از دانشگاه گریفیت در استرالیا و دانشگاه ایالتی اوکلاهما در آمریکا خواسته شد که به جذابیت بدن‌های مردان دانشجو – در عکس‌هایی که صورت‌ها پوشیده شده بود – بر اساس مقیاس ۱ تا ۷ امتیاز بدهند. هیچ‌یک از زنان، مردانی که ضعیف‌تر به نظر می‌آمدند را جذاب ندانستند و همه آنها مردانی که ظاهر نیرومندتری داشتند را به‌عنوان جذاب‌ترین افراد انتخاب کردند.


بخوانید: خوش هیکل نیستید؟ به این ۳ توصیه عمل کنید


آرون سل، نویسنده اصلی مقاله و استاد دانشگاه گریفیت، به گاردین گفت: «از این که زنان مردان قوی را جذاب می‌دانند تعجب نکردیم… چیزی که ما را شگفت‌زده کرد، شدت این تأثیر بود. داده‌های ما حتی یک زن هم پیدا نکرد که بدن‌های ضعیف‌تر یا زنانه‌تر را ترجیح دهد.» مردان مورد بررسی از دو گروه در دانشگاه کالیفرنیا انتخاب شده بودند: دانشجویان روانشناسی و کسانی که از باشگاه‌های ورزشی جذب شده بودند. بخشی از این مطالعه شامل اندازه‌گیری قدرت جسمانی واقعی مردان با استفاده از دستگاه‌های بدنسازی، آزمون‌های قدرت دست و دیگر روش‌ها بود. نکته جالب اینجاست که زنان حاضر در آزمایش تنها با نگاه دقیق به عکس‌ها توانستند مردان قوی‌تر را از مردان ضعیف‌تر تشخیص دهند.

نتیجه این مطالعه جهانشمول است؟

هالی دانسورث، انسان‌شناس دانشگاه رود آیلند، انتقاداتی را نسبت به این مطالعه ابراز می کند و معتقد است که نتایج ممکن است جهانشمول نباشند. به نوشته واشنگتن پست، زنان حاضر در آزمایش همگی در سن دانشجویی بودند و مردانی که به‌عنوان مدل در این مطالعه استفاده شده بودند هم به همچنین. او می گوید که زنان جوان‌تر ممکن است در هنگام ارزیابی جذابیت یک فرد، کمتر به در نظر گرفتن عوامل دیگر تمایل داشته باشند.

همچنین اگر ذهن شما به سمت دلیل تکاملی این ترجیح متمایل است، بدین معنا که بدن عضلانی نشان می‌دهد که مرد سالم و قوی است و می‌تواند خانواده‌اش را محافظت و تامین کند، بد نیست که به حرف‌های لیزا وید، جامعه‌شناس دانشگاه اکسی‌دنتال در لس‌آنجلس هم توجه کنید.


بخوانید: وزنه سنگین زدن یا تکرار بالا؛ کدام بهتر است؟


او توضیح می‌دهد: «به نظر من نویسندگان خیلی زود یک نقش عِلّی را به تکامل نسبت می‌دهند. ما در جامعه آمریکا ارزش زیادی به مردان قد بلند و لاغر با بالاتنه قوی می‌دهیم. ما خیلی زود فرض می‌کنیم که این امر به یک توضیح تکاملی نیاز دارد. ما می‌دانیم چه نوع بدن‌هایی ارزش‌گذاری و ایده‌آل‌سازی می‌شوند. تمایل به بدن‌هایی است که به سختی به دست می‌آیند». او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که در همان مطالعه ۲۰۱۷ مشاهده شد که زنان حاضر در آزمایش به بلندقدی و لاغری مردان نیز علاقه نشان می‌دادند و حتی اگر شما کوتاه قد باشید، اگر قوی به نظر برسید، می‌توانید این نقص را جبران کنید. اما آیا بلندقدی یکی از ویژگی‌های فیزیکی مردان است که زنان را از خود بی‌خود می‌کند؟

زنان چرا مردان قدبلند را می‌پسندند؟

یک مرد بلندقد زنی را در آغوش گرفته است.

چه ایده قوی تر بودن مردان بلندقد مطرح باشد یا توانایی آنها برای بلند کردن زنان از روی زمین، به نظر می‌رسد که بیشتر زنان جذب مردان بلندقد می‌شوند.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ توسط روانشناسان هلندی گرت استولپ، آبراهام بونک و توماس پولت انجام شد، زنان مورد مطالعه اظهار داشتند که دوست دارند با مردی در رابطه باشند که از آن‌ها بلندتر است. به طور خاص، زنان مورد مطالعه زمانی راضی‌تر بودند که شریک زندگی‌شان ۲۱ سانتی‌متر بلندتر از آن‌ها باشد. جان مالوف، استاد روانشناسی در دانشگاه نیوانگلند در استرالیا، توضیح می‌دهد: «یک نظریه این است که به دلایل تکاملی، زنان به طور ناخودآگاه مردان بلندتر را ترجیح می‌دهند زیرا این مردان در درگیری‌های فیزیکی با سایر مردان موفق‌تر هستند. این نظریه به انسان‌ها از دیدگاه سلطه‌جویانه‌ای نگاه می‌کند که مشابه آن را متخصصان در مورد گوریل‌ها و بسیاری از حیوانات دیگر دارند.»


بخوانید: شنا سوئدی: نحوه صحیح حرکت و برنامه روزانه


با این حال، درست مانند مطالعه ۲۰۱۷ در مورد نوع بدن مردانه، نتایج مطالعات انجام شده در مورد اینکه آیا زنان واقعاً مردان بلندقد را ترجیح می‌دهند هم ممکن است جهانشمول نباشد. سوزان کراوس ویتبورن، استاد بازنشسته علوم روانشناسی و مغزی دانشگاه ماساچوست آمهرست در مقاله‌ای در Psychology Today ، در مورد مطالعه ۲۰۱۳ هلندی‌ها که علاوه بر نتیجه قبلی، دریافته بود که هم مردان کوتاه و هم زنان کوتاه از قد خود ناراضی بودند، نکته ای را اضافه کرد. او اشاره کرد که پختگی و نحوه‌ای که با گذشت زمان مردم را می‌بینیم نیز می‌توانند عوامل مهمی در این ترجیحات باشند: «یک بار دیگر، این مشکلی است که زمان و تجربه بیشتر در جهان می‌تواند به آن کمک کند.»

منبع
healthdigest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا