تصمیم مارک زاکربرگ برای پایان دادن به دوران گوشیهای موبایل
متا در رویداد Connect 2025 از عینک هوشمند جدید Ray-Ban Display رونمایی کرد؛ محصولی مجهز به مچبند عصبی برای تایپ بیصدا که میتواند رقیب جدی گوشیهای هوشمند باشد.

اگر نمیتوانید در برابر وسوسه چک کردن مداوم گوشی خود مقاومت کنید، حتی زمانی که با دوستانتان بیرون هستید، متا یک راهحل دارد. به جای آن، میتوانید عینکتان را چک کنید.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در سخنرانی اصلی رویداد Meta Connect 2025 گفت: «وعده عینکهای هوشمند این است که حس حضور در کنار دیگران را برای شما حفظ کنند. به نظرم ما این حس را با گوشیهایمان کمی از دست دادهایم و اکنون فرصت داریم تا آن را با عینکها بازگردانیم.»
در حقیقت، متا میخواهد با سختافزار خود، سهم بازار اپل و گوگل را تصاحب کند تا دیگر مجبور نباشد سود خود را از طریق فروشگاههای اپلیکیشن به آنها بدهد. اما با این حال، این همان زاویهای است که متا برای فروش پیشرفتهترین عینکهای هوشمند خود، یعنی Meta Ray-Ban Display، در پیش گرفته است؛ محصولی که شرکت امیدوار است روزی بتواند از سهم بازار گوشیهای هوشمند پیشی بگیرد.
بخش Reality Labs متا با نرخ هشداردهندهای پول میسوزاند که سالهاست سرمایهگذاران را نگران کرده است. اما رویداد روز چهارشنبه بالاخره نگاهی اجمالی به ما نشان داد که ۷۰ میلیارد دلار ضرر این بخش از سال ۲۰۲۰ تاکنون، صرف چه چیزی شده است. متا شکستهای بسیاری را تجربه کرده، مانند وعده بزرگ متاورس اجتماعی (یادتان هست وقتی اعلام کردند آواتارهای متاورس بالاخره پا خواهند داشت؟). اما با Meta Ray-Ban Display، متا یک فناوری قابل توجه و متفاوت از هر محصول مصرفی دیگری در بازار خلق کرده است. هنوز خودمان آن را آزمایش نکردهایم تا بتوانیم بگوییم چقدر انقلابی است، اما بسیار امیدوارکننده به نظر میرسد.
این مدل جدید نیز مانند عینکهای هوشمند موجود متا که میلیونها جفت از آنها به فروش رفته، دارای دوربین، بلندگو، میکروفون و یک دستیار هوش مصنوعی داخلی است. نمایشگر این عینک که در کناره آن قرار گرفته تا مانعی برای دید شما ایجاد نکند، میتواند اپلیکیشنهای متا مانند اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک، و همچنین مسیریابی و ترجمه زنده را نمایش دهد.
بند عصبی متا: انقلاب در تعامل بدون صدا
آنچه Meta Ray-Ban Display را از دیگر محصولات متمایز میکند، Meta Neural Band است؛ یک مچبند که از فناوری الکترومیوگرافی سطحی (sEMG) برای دریافت سیگنالهای ارسالی بین مغز و دست شما هنگام انجام یک حرکت اشارهای استفاده میکند.
سخنرانی زاکربرگ به جزئیات نحوه نوشتن پیامها توسط او نپرداخت، اما طبق تحقیقات بخش Reality Labs روی sEMG، کاربران میتوانند پیامها را با نگه داشتن انگشتان خود در حالتی شبیه به گرفتن خودکار و «نوشتن» متن، تایپ کنند. در حالی که برخی از دموهای زنده هوش مصنوعی در سخنرانی اصلی ناموفق بودند (زاکربرگ دلیل آن را به وایفای نسبت داد)، ما حداقل توانستیم عملکرد این مچبند را ببینیم که یک نوآوری جذاب است. زاکربرگ به سرعت پیامهای متنی را نوشت و سپس آنها را از طریق عینکهایش ارسال کرد.
زاکربرگ روی صحنه در مقر اصلی شرکت در منلو پارک گفت: «من با این تکنولوژی به سرعت ۳۰ کلمه در دقیقه رسیدهام. میتوانید خیلی سریع شوید.» در یک گوشی هوشمند با صفحه لمسی مانند آیفون، تحقیقات تخمین زدهاند که مردم با سرعت حدود ۳۶ کلمه در دقیقه پیام میدهند، که این ادعای زاکربرگ را بسیار قابل توجه میکند. شرکتکنندگان در تحقیقات Reality Labs به طور میانگین به سرعت نزدیک به ۲۱ کلمه در دقیقه دست یافتند.
برخلاف مدلهای قبلی متا ری-بن، این فناوری به افراد امکان میدهد بدون صحبت کردن با صدای بلند از عینک استفاده کنند، کاری که همیشه در محیطهای عمومی طبیعی نیست. در حالی که کاربران اپل واچ نیز میتوانند بدون فرمان صوتی پیام ارسال کنند، اما این فرآیند آنقدر خستهکننده و کند است که تنها به عنوان آخرین راهحل مفید است.
به نظر میرسد سایر کنترلهای اشارهای در این مچبند شبیه به فناوریهایی هستند که مصرفکنندگان قبلاً از آنها استفاده کردهاند، مانند نینتندو جوی-کانز و اپل واچ. اما اگر رابط کاربری پیامرسانی بدون صدا همانطور که به نظر میرسد خوب باشد، احتمالاً این مچبند قادر به انجام حرکات اشارهای پیچیدهتری نسبت به آنچه به آن عادت داریم خواهد بود. متا از سال ۲۰۲۱ به شدت روی تحقیقات sEMG سرمایهگذاری کرده و حتی نمونه اولیهای از یک محصول حجیمتر به نام Orion را نیز به ما نشان داده است. مانند اپل و گوگل، متا برای آیندهای که چندان غیرممکن نیست، آماده میشود؛ آیندهای که در آن این عینکهای هوشمند میتوانند گوشیهای هوشمند را پشت سر بگذارند.
همچنین بخوانید: دموی عینک هوشمند متا در رویداد زنده شکست خورد
بزرگترین قمار متا
اما همانطور که هر سرمایهگذاری عظیم در سختافزار با ریسک همراه است، هیچ راهی برای دانستن این موضوع وجود ندارد که آیا این فناوری در زندگی روزمره مردم، طبیعیتر از بیرون کشیدن یک مستطیل آلومینیومی شیک از جیب و ضربه زدن روی آن برای ارسال پیام به دوستانشان خواهد بود یا خیر.
این ممکن است بزرگترین قمار متا باشد؛ حتی بزرگتر از متاورس نهچندان موفق آن. به همین دلیل است که بسیار جالب است که زاکربرگ این فناوری را نه فقط به عنوان یک نوآوری جذاب، بلکه به عنوان چیزی معرفی میکند که میخواهد آن را حامی روابط اجتماعیتر از گوشی هوشمند نشان دهد. این روشی است برای او تا از احساس ناخوشایند ما نسبت به افزایش بیرویه زمان استفاده از نمایشگرها بهرهبرداری کند، در حالی که خودش همان کسی است که اپلیکیشنهای نیازمند توجه ما را میسازد.
زاکربرگ گفت: «تکنولوژی باید از سر راه کنار برود.»
آیا گوشی هوشمند به یک عتیقه منسوخشده مانند نوکیا با صفحهکلید T9 تبدیل خواهد شد؟ این موضوع به این بستگی دارد که آیا در روایت زاکربرگ، مبنی بر اینکه این عینکها به ما کمک میکنند تا احساس حضور بیشتری داشته باشیم، حقیقتی وجود دارد یا خیر. اما متا و رقبایش قمار بزرگی روی تغییر فرهنگی از گوشیهای هوشمند به عینکهای هوشمند کردهاند و Ray-Ban Display اولین فرصت را به مصرفکنندگان میدهد تا این آینده ممکن را بچشند.
منبع: دیجینوی