استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات دانشگاه آزاد مجاز شد

در یک تصمیم کم‌سابقه، مجوز استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات دانشگاه آزاد صادر شده است.

در یک تصمیم بی‌سابقه و دور از انتظار، مجوز استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات دانشگاه آزاد برای دانشجویان دوره دکتری این دانشگاه صادر شده است.

با اعلام دانشگاه آزاد، دانشجویان دوره دکتری در امتحانات پایان ترم دروس نظری می‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند. این اقدام جسورانه می‌تواند سرآغاز تحولی عمیق در نظام ارزشیابی ساختار آموزش عالی باشد. اما در عین حال، این موضوع می‌تواند چالش‌هایی چون تقلب، کاهش تفکر مستقل و ناآمادگی نظام آموزشی را در پی داشته باشد.

مجاز شدن استفاده از هوش مصنوعی در آزمون های دانشگاه آزاد

امتحانات پایان‌ترم، سال‌هاست با روش‌های سنتی برگزار می‌شوند؛ شیوه‌هایی که بیشتر بر حافظه‌محوری و حفظ جزئیات متکی‌اند تا توان تحلیل یا حل مسئله. اما حالا جهان آموزش در آستانه یک دگرگونی جدی‌ست و نظام‌های دانشگاهی به‌دنبال بازتعریف نقش ابزار‌های فناورانه در فرآیند‌های یادگیری و ارزیابی‌اند. در همین راستا، دانشگاه آزاد اسلامی با اقدامی جسورانه و کم‌سابقه، اعلام کرده است که دانشجویان مقطع دکتری در دروس نظری خود می‌توانند با رعایت قوانین مشخص، از ابزار‌های هوش مصنوعی در امتحانات پایان‌ترم استفاده کنند.

این تصمیم نخستین حرکت رسمی و ساختارمند برای ورود هوش مصنوعی به عرصه ارزیابی آکادمیک در ایران به‌شمار می‌رود. پیش‌تر، برخی دانشجویان تجربه‌هایی مانند آزمون‌های کتاب‌باز (Open Book) را داشته‌اند که بیشتر جنبه کمکی در فرآیند آزمون داشتند، اما اکنون استفاده از هوش مصنوعی استاندارد‌های تازه‌ای را به فضای آموزش عالی معرفی می‌کند؛ استاندارد‌هایی که از سویی فرصت توسعه مهارت‌های ترکیبی را فراهم می‌آورند و از سوی دیگر، چالش‌هایی همچون تقلب یا کاهش تفکر مستقل را در دل خود دارند.

در پی تأکیدات اخیر دکتر محمدمهدی طهرانچی مبنی بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی با صدور بخشنامه‌ای جدید، استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی در امتحانات دروس نظری مقطع دکتری را مجاز اعلام کرد. این بخشنامه، که از سوی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی منتشر شده، نخستین تصمیم رسمی در فضای دانشگاهی کشور برای ادغام فناوری‌های پیشرفته در فرآیند‌های ارزشیابی به شمار می‌رود؛ اقدامی که در راستای تبدیل دانشگاه به یک «سازمان یادگیرنده» تفسیر می‌شود.

منبع: دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا