دنیای عاشقان سرعت: معرفی فراری ۲۹۶ Speciale و ۲۹۶ Speciale A
«قدرتش بد نیست، ولی میتونست بیشتر باشه...» جملهای که هیچکس تا حالا دربارهی فراری 296 GTB که بهطرز خارقالعادهای سریع است، نگفته!

تحریریه حرف مرد: اگر از خوششانسهایی باشید که تجربهی رانندگی با این خودروی اسپرت هیبریدی موتور وسط(mid-engined) را داشتهاند، احتمالاً تأیید میکنید که هیچچیز در مورد آن «کمقدرت» یا «کند» نیست. پیشرانهی V6 توئین توربو در بخش عقب، همراه با موتور برقی و باتری، قدرت خیرهکنندهی ۸۳۰ اسب بخار را در نسخهی استاندارد فراهم میکند. اما بهنظر میرسد فراری فکر کرده که میشود بهتر هم شد! و حالا، دو نسخهی جدید و خاص به دنیای «فراریهای کوچک» اضافه شدهاند: ۲۹۶ Speciale و ۲۹۶ Speciale A.
میراث ۲۹۶ GTB: ادامهی مسیر بزرگان
فراری ۲۹۶ GTB دنبالهروی خودروهای افسانهای مانند ۳۶۰، F430، ۴۵۸ و ۴۸۸ است. و حالا مثل همانها، نسخهی Speciale هم آمده تا همهچیز را تا نهایت توان بالا ببرد: درست مثل کاری که نسخهی Stradale با ۳۶۰، یا Scuderia با F430 انجام دادند. بهزبان ساده، این نسخهای «ابتدایی» از فراری است با چاشنی قدرت و عملکرد بیشتر. البته باید تأکید کرد که واژهی «ابتدایی» در اینجا صرفاً یک اصطلاح است!
فراری این مدل را بهعنوان اولین فراری واقعی با موتور V6 معرفی کرده است. ادعایی که شاید به مذاق عاشقان مدل کلاسیک داینو (Dino) خوش نیاید، چراکه داینو در دهه ۱۹۷۰ یکی از نمادهای زیبایی و عملکرد بود. ولی ظاهراً در نظر مهندسان مارانلو، داینو هنوز لیاقت داشتن نشان فراری را نداشته!
در هر حال، مدل ۲۹۶ GTB به پیشرانهی ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو با زاویه ۱۲۰ درجه مجهز است که همراه با موتور برقی، خروجی کل ۸۳۰ اسب بخار را تولید میکند—شتاب صفر تا صد در ۲.۹ ثانیه و حداکثر سرعت بیش از ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت. اما حالا این اعداد قرار است حتی فراتر هم بروند…
۲۹۶ Speciale و ۲۹۶ Speciale A؛ نامهایی که باید جدی گرفت
وقتی فراری نامهای اضافی به مدلهایش اضافه میکند، یعنی باید حسابی جدی گرفت! از Stradale گرفته تا Scuderia و Pista، این نامها اغلب نشانگر نسخههایی محدود تولید، سبکتر، قویتر و البته گرانتر هستند. و دقیقاً همین اتفاق برای ۲۹۶ Speciale و Speciale A هم افتاده است.
هر دو مدل حدود ۶۰ کیلوگرم سبکتر شدهاند و قدرتشان به ۸۶۸ اسب بخار رسیده! شاید افزایش ۴۹ اسب بخار نسبت به نسخهی معمولی خیلی زیاد بهنظر نرسد، اما تنظیمات جدید توربو و بهرهگیری بهینهتر از سیستم هیبرید، تجربهای بسیار تند و تیزتر از قبل را فراهم کردهاند.
زمان ثبتشده توسط ۲۹۶ Speciale در پیست تست فراری Fiorano گویای همهچیز است: ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه—یعنی دو ثانیه سریعتر از مدل استاندارد.
سبکسازی افراطی
علت کاهش وزن به استفادهی گسترده از مواد سبکوزن در بیرون و داخل خودرو بازمیگردد. البته همهی تجهیزات سبکسازی بهصورت پیشفرض نیستند. اگر همهی گزینههای فهرست آپشنها را انتخاب کنید، حتی سبکتر هم خواهد شد.
این مدلها بهطور پیشفرض به رینگهای آلیاژی فورجشدهی سبکوزن مجهز هستند؛ اما میتوان رینگهای تمام فیبرکربنی را نیز سفارش داد. موتور هم با قطعات تیتانیومی تجهیز شده، از جمله پیچها، فنرها، منیفولد اگزوز و حتی بلوک و بدنهی میللنگ که برای کاهش وزن ماشینکاری شدهاند.
در سبکترین حالت:
وزن ۲۹۶ Speciale (کوپه): ۱۴۱۰ کیلوگرم
وزن ۲۹۶ Speciale A (مدل سقفمتحرک / Aperta): ۱۴۶۰ کیلوگرم
همچنین بخوانید: پروژه جسورانه جدید: Albor، ابرخودرویی که تعریف جدیدی از کوپه ارائه میدهد
عملکرد و هیجان، در بالاترین سطح
بهجز موتور و کاهش وزن، آیرودینامیک بدنه هم دستخوش تغییرات زیادی شده. اسپلیتر جلویی هوا را بهطور هدفمند به کانالهای مختلف هدایت میکند تا نیروی رو به پایین و خنکسازی بهتر صورت گیرد.
هواکشها و دریچههایی برای استخراج گرما و فشار از زیر خودرو طراحی شدهاند، و دو بالچهی عقب نیز برای افزایش پایداری در سرعتهای بالا نصب شدهاند. همچنین، دیفیوزر جدید باعث میشود خودرو در پیچها به آسفالت بچسبد.
فراری میگوید که در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت (۱۵۰mph)، این نسخهها ۲۰٪ نیروی رو به پایین بیشتری نسبت به مدل استاندارد تولید میکنند.
صدا، حس، تجربه
فراری صدای موتور را نیز ارتقا داده، هرچند هنوز ویدئویی رسمی از آن در دسترس نیست. اما اگر صدای ۲۹۶ GTB استاندارد تا این اندازه رضایتبخش است، تصور کنید نسخهی Speciale با اگزوز تیتانیومی تنظیمشده چه صدایی خواهد داشت! صدایی که در دور موتور بالا فریاد میزند و هنگام کاهش دنده، واکنش نشان میدهد. واقعاً لرزه به تن آدم میاندازد.
کابین؛ اسپرت، مدرن، جذاب
درون کابین، صندلیهای سطلی شکل اسپرت با روکش آلکانترا و چرم، تجربهای کاملاً مسابقهای را رقم میزنند. نمایشگر دیجیتال بزرگ پشت فرمان همهچیز را نمایش میدهد، و چراغهای تعویض دنده در فرمان کمک میکنند تا زمان تعویض دنده را دقیق حس کنید.
برای سرنشین جلو هم نمایشگر لمسی اختصاصی در نظر گرفته شده. و در همه جای کابین، فیبرکربن به چشم میخورد—واقعاً فضا، خاص و اسپرت است.
حالت رانندگی «Qualifying»
به ویژگیهای خاص رانندگی هم باید اشاره کرد. دکمهی معروف Manettino روی فرمان حالا یک حالت جدید Qualifying دارد که باعث میشود موتور برقی در خروج از پیچ، بوست بیشتری ارائه کند. این سیستم حتی شیوهی رانندگی شما را یاد میگیرد تا عملکردش را با سبک رانندگیتان هماهنگ کند. البته تا جایی که امکان دارد!
قیمت؟
همهی این ویژگیها، طبیعتاً ارزان نیست. قیمت پایهۀ دو خودرو به این شرح است:
۲۹۶ Speciale: حدود ۴۰۷ هزار یورو
۲۹۶ Speciale A: حدود ۴۶۲ هزار یورو (بسته به مالیات)
و این قیمتها قبل از انتخاب آپشنها هستند! ولی حتی با وجود قیمت بالا و اینکه اکثر ما شاید هیچوقت توان خرید چنین خودرویی را نداشته باشیم، تصور رانندگی با آن، خودش یک لذت خالص است.
منبع: monochrome-watches