تست پرواز سیمرغ در سال ۱۴۰۵: آیا ایران به جمع سازندگان هواپیما می‌پیوندد؟

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی کشور از انجام تست پرواز سیمرغ در سال 1405 خبر داد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی معاونت علمی، از انجام تست پرواز سیمرغ در سال ۱۴۰۵ خبر داد.

حسین شکری، در جریان نشست خبری که در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در معاونت علمی برگزار شد، اولویت اصلی این نهاد را توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اعلام کرد و از پیشرفت‌هایی که با همکاری این نهاد به ثمر رسیده گفت. وی به طور خاص، به پیشرفت توان فنی ایران در توسعه مترو و ساخت هواپیما اشاره کرد و زمان انجام تست های پروازی هواپیمای سیمرغ را اعلام کرد.

داخلی سازی ۷۰ درصدی مترو توسط شرکت‌های ایرانی

شکری ادامه داد: در سال ۱۳۹۸، با همکاری شهرداری تهران، متروی تهران و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مپنا، شرکت تهران و جهاد دانشگاهی، پروژه‌ای آغاز شد که خوشبختانه مرحله آزمایشی آن با موفقیت به پایان رسید و قرارداد تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن مترو در سال گذشته امضا شد. امسال نیز با پیگیری شهرداری تهران، برنامه‌ریزی برای افزودن سه قطار مترو، بر اساس زنجیره تأمین داخلی ایجادشده، در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در این پروژه، سطح داخلی‌سازی قطارهای مترو از ۳۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد ارتقا یافته و حدود ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و بخش خصوصی در آن مشارکت داشتند که منجر به شکل‌گیری چرخه‌ای اقتصادی پویا در این حوزه شده است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی معاونت علمی با اشاره به امکان استفاده از فناوری توسعه‌یافته جدید برای پروژه راه اندازی مترو در دیگر شهرهای ایران گفت: امیدوارم در کلانشهرهایی مانند اصفهان و مشهد هم پروژه های خوبی شکل بگیرد.

سمیرغ در آستانه پرواز

شکری همچنین به پروژه همکاری در ساخت هواپیمای سیمرغ اشاره کرد و گفت: هواپیمای سیمرغ از پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ برگرفته شده و قرار است تا سال آینده تست های پروازی آن با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود. این پروژه متعلق به وزارت دفاع است و شرکت‌های دانش‌بنیان مقرر است در این پروژه به تدوین استانداردها و اخذ استاندارد این هواپیما از سازمان هواپیمایی کشوری کمک کنند.

تست پرواز سیمرغ در سال 1405
تست پرواز سیمرغ در سال ۱۴۰۵

وی همچنین در همین راستا به تفاهم‌نامه‌ای با شرکت های هواپیمایی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه به شرکت‌های هواپیمای خصوصی این امکان را می‌دهد که در صورت اخذ استاندارد از این هواپیما در بخش غیرنظامی و در ناوگان خود استفاده کنند.

شکری به پروژه ساخت هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: این پروژه به عنوان یک پروژه دانشگاهی است و ما به عنوان پروژه ای که به ساخت هواپیما منجر شود، به آن نگاه نمی کنیم. این پروژه یک کار علمی و پژوهشی است که می‌تواند در سال‌های آتی در بخش‌های مختلف صنعت هوایی مفید واقع شود. هواپیمای ۷۲ نفره کماکان مورد حمایت معاونت علمی است تا موضوع طراحی آن انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع ساخت هواپیما یک موضوع بلندمدت است، گفت: این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی دارد و ما در طی سال‌های گذشته از پروژه‌های ساخت هواپیما حمایت کرده و این حمایت ادامه خواهد داشت. برنامه بلند مدتی در این حوزه داریم و در این راستا از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز استفاده خواهیم کرد تا این پروژه ها را پیش ببریم.

منبع: ایرنا

۳۶ دیدگاه

  1. روسیه و چین با اون همه سابقه از هواپیماهای بوئینگ آمریکایی یاایرباس فرانسوی استفاده می کنند لطفا پول مردم را به هدر ندهید حدودا ۲۰ سال پیش با کمک مهندسان روسی و اوکراینی همین سیمرغ را با نام ایران ۱۴۰ درست کردید متاسفانه در پرواز های آزمایشی نزدیک اصفهان سقوط کرد و حدودا ۴۰ یا ۵۰ نفر مهندس ایرانی روسی اوکراینی جان باختند ….

  2. هرچند ما در صنعت هوایی بیشتر افت داشتیم تا خیز و اگر همون دست فرمان شهید ستاری ادامه می‌دادیم الان مث موشک و پهپاد و….حرف های برا گفتن در دنیا داشتیم و نیاز خودمونم برطرف میشد، در صنعت هوایی همیشه سانحه بود و هست و بخاطر سانحه کسی پروژه رو تعطیل یا تعلیق نمیکنه بلکه ارتقا میده ، هر چند دیره ولی ماهی هروقت از آب بگیری تازس انشالله با قدرت پیش بره و گام های بعدی هم صنعت تجاری بی نیاز بشه و هم صنعت نظامی در بخش ترابری و….

  3. از دلایل مهم عقب موندگی کشور وجود خودتحقیرهایی چون شما در جایگاه تصمیم گیریست مثلاً نه فصل کی‌روش رو در فوتبال ایران نگه میدارن تابریم شش گل از انگلستان بخوریم

  4. ساخت هواپیما بایستی ده ها سال قبل انجام میشد تا اونجایی که ما در دانشگاه دیدیم مهمترین بخش هواپیما که موتورش هست بسیاری از اساتید توان طراحی و ساختش داشتن اینکه چه کسانی نگذاشتن بایستی به آیندگان پاسخ دهند

  5. تمام غولهای هواپیماسازی یه روزی از همین نقطه صفر شروع کردن.با این فرق که الان ما نمونه هواپیماهای روز رو در اختیار داریم و میتونیم تکنولوژیش رو مهندسی معکوس کنیم.وقتی تحریم میکنن بچه های نخبه ایرانی میسازن.مطمئنم روزی میرسه رقیبی برای غولهای هواپیماسازی میشیم مثل صنایع موشکی و پهپادی.

  6. بنام حضرت حق : تحقیق و پژوهش در عرصه های مختلف علمی و به ثمر رساندن ایده ها از اولویت‌ها و پتانسیل‌های هر کشوری است الحمدلله در کشور ما ایران نیز توانائیهای مناسبی در تمامی سطوح وجوددارد چه در دانش پزشکی، فنی مهندسی، اقتصاد، حسابداری، نظارت و بازرسی، علوم اجتماعی،راهنمایی و رانندگی، روانشناسی و غیره که تا حال در موارد اقتصاد، حسابداری، راهنمائی و رانندگی، ، بازرسی و نظارت پاهای استوار کشور می‌لنگد اگر اینها اصلاح بهینه شود، کشوری ایده آل خواهیم داشت .

  7. خواستن توانستن است ، ما به هر چی بخواهیم می رسیم هم از نظر علمی ، جوانان و دانشمندان ما سرآمد هستن هم از نظر پشتکار زبانزد هستیم ، در مورد پروژه ساخت سیمرغ باید بگم واقعا در سازمان هوایی بهش بسیار بسیار نیاز داریم ، کمترین مورد اینه که با سیمرغ میتونیم نیاز فرودگاه های موجود در شهرهای کوچک رو با همین سیمرغ پر کنیم چون بخاطر ظرفیت محدودش بهترین مورد جهت استفاده در شهرهای کوچک هست و میتونه نیاز پروازهای داخلی رو بسیار خوب بر طرف کنه خصوصا شهرهای کم جمعیت ، انشالله بعد از سیمرغ پروژه ساخت هواپیمایی با ظرفیت بیشتر کلید بخوره
    البته سیمرغ غیر از‌ خدمت در فرودگاه ها جهت جابه جایی مسافر ، بهترین مورد برای استفاده جهت ارسال هوایی کالاهای پستی می باشد و میتونه کمک بسیاری کنه همچنین جهت خدمت در نیروی هوایی ارتش و سپاه

  8. دوستان این هواپیما حدود ۲ سالی هست که ساخته شده و تقریبا هر روز پرواز آزمایشی طبق برنامه داره انجام میده. و شکر خدا همچنان داره پرواز میکنه تا ساعت های پروازی ش طبق استاندارد های سازمان هواپیمایی کشوری پر بشه تا بتونه مجوزهای لازم را بگیره.
    به امید خدا این شاهکار مهندسان ایرانی با موفقیت مجوزها را خواهد گرفت و نیست به عنوان هواپیمایی ترابری سبک و سپس بع عنوان مسافری وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد.
    از بدگویی بدخواهان و حسودان و تنگ نظران هم دل سیاه نشید.
    امیدوارم هر چه زودتر وارد ایرلاین ها بشه و بتونم مسافر هواپیمایی ایرانی باشم.

  9. به این سادگی نیست به خدا ما که از خدامون هست ولی قدرت مهندسی پیشرفته میخاد،
    هموطنان عزیزم یکم مطالعه کنید تا راحت هر چیزی رو باور نکنید.فقط با مطالعه میتوان بر جهل قلبه کرد.

  10. به امید حق علیه باطل به جمع کشورهای هواپیما ساز می‌پیوندد بلکه نه تنها هواپیمایی مسافربری بلکه تمام مسائل مربوطه در این زمینه چه مسافری و چه جنگنده های نظامی باید کشور عزیزمان ایران توسط جوانان مملکت خویش از زمین بلند شود در زمینه همه فعالیت های صنعتی و چیزهای دیگه حتی برای تولید یک سوزن یا دانه ارزن متکی به کشورهای خارجی نباشد همه وهمه چیز در کشور عزیزمان ایران تولید بشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا