انتشار اولین تصاویر از نسخه نهایی رنو ۵ الکتریکی
خودروساز فرانسوی در کمپین تبلیغاتی گسترده خود، نخستین تصاویر از نسخه تولیدی رنو 5 الکتریکی یا رنو 5 ئی تک را منتشر کرد.
شرکت خودروسازی رنو که وعده داده است رنو ۵ الکتریکی موسوم به رنو ۵ ئی-تک (E-Tech) را در فوریه ۲۰۲۴ میلادی عرضه کند، اولین تصاویر از نسخه تولیدی را منتشر کرد. این رونمایی نخستین قسمت از کمپین تبلیغاتی رنو است که قرار است طی ماه های آینده ادامه داشته باشد.
عکس های منتشر شده هنوز تصویر جامعی از رنو ۵ ئی تک را ارائه نمی دهند و در واقع با نمای نزدیک از چهار قسمت خودرو روبه روییم که یادآور نسخه اصلی این خودرو است. آچه مشخص است، نسخه تولیدی با تصاویری که پیشتر از این خودرو منتشر شده بود تفاوت های قابل توجهی دارد.
چراغ های جلو
چراغهای جلوی رنو ۵ یکی از ویژگیهای کلیدی طراحی آن است. اگرچه چراغ جلوی رنو ۵ الکتریکی با نمونه کلاسیک آن متفاوت است، اما در طراحی کلی، به خوبی یاد گذشته را زنده می کند. به گفته رنو علامتی در مرکز عدسی چراغ جلو قرار دارد که شبیه مردمک چشم انسان است و به آن «بیانی انسان گونه» می دهد.
نشانگر شارژ روی کاپوت
ورودی هوایی که روی کاپوت رنو ۵ کلاسیک بود در نسخه الکتریکی دیگر وجود ندارد که این طبیعی است. اما رنو برای اینکه به طراحی قدیمی خود وفادار بماند، به جای آن یک نشانگر شارژ باتری را قرار داده است که هنگام شارژ کامل عدد نمادین «۵» را در نمایش می دهد. رنو این قابلیت را کاربردی و سرگرم کننده خوانده است، اما باید دید که در عمل هم این گونه است یا به قسمتی آسیب پذیر و حواس پرت کن تبدیل می شود.
بخوانید: لیموزین های لوکسی که رهبران جهان سوار می شوند +تصاویر
قوس گلگیر
قوس گلگیر روی چرخ یک تصویر پهن تری ایجاد می کند و رنو ۵ الکتریکی را به عنوان یک خودروی جمع و جور که در جاده هم حضور دارد نشان می دهد. طراحی این بخش بر شخصیتی منحصر به فرد و قابل تشخیص تأکید دارد که یادآور رنو ۵ توربو است.
چراغ های عقب
چراغ های عقب عمودی شامل علاوه بر ادای احترام به نسخه کلاسیک رنو ۵، با جلوگیری از تلاطم هوا در پشت خودرو، به عملکرد آیرودینامیکی آن کمک می کند.
بخوانید: یاماها موتوروید ۲؛ جلوه ای از موتورهای خودران آینده +تصاویر
مشخصات رنو ۵ ئی تک الکتریکی
رنو ۵ در سال ۱۹۷۲ که جامعه غربی درگیر دگرگونی های اجتماعی عمیقی بود ظهور کرد و شوکی را به صنعت خودرو وارد کرد. ۵۲ سال بعد، رنو با شعار «انقلاب برگشته است» به معرفی رنو ۵ ئی تک الکتریکی پرداخته و امیدوار است که موفقیت پیشین را تکرار کند.
رنو ۵ الکتریکی ۳۹۲ سانتیمتر طول دارد و باتری ۵۲ کیلووات ساعتی به آن اجازه می دهد تا با یک بار شارژ کردن تا ۴۰۰ کیلومتر را بپیماید. البته قرار است بعدها نسخه ای از خودرو با باتری ۴۰ کیلووات ساعتی نیز عرضه شود.
رنو ۵ ئی تک نخستین خودرویی است که روی پلتفرم جدید «امپ آر اسمال» (سیاماف-بی ئیوی سابق) طراحی می شود. سیستم تعلیق عقب آن مولتی لینک است که معمولا روی خودروهای سطح بالاتر دیده می شود.
به گفته رنو طیف وسیعی از فناوری های بسیار پیشرفته در این خودرو عرضه خواهد شد. داخل خودرو آواتار رسمی رنو حضور دارد که نام آن هم رنو است، با این تفاوت که املای آنها متفاوت است: خودرو Renault نوشته می شود و آواتار آن reno. این آواتار نسل بعدی کمک راننده دیجیتالی است که قرار است کاربران را به طور کامل در دنیای رنو غرق کند تا تجربههای رانندگی و سواری جدید را تجربه کنند.
رنو ۵ E-Tech الکتریکی که به شارژر داخلی دوطرفه مجهز شده است، اولین خودروی تولیدی خواهد بود که دارای فناوری V2G (خودرو به شبکه) است. با پشتیبانی شرکت «موبالایز»، فناوری V2G به رنو ۵ الکتریکی امکان می دهد تا انرژی شبکه برق را تامین کند. این فناوری ابتدا در سال ۲۰۲۴ در فرانسه و آلمان و یک سال بعد در بریتانیا در دسترس خواهد بود. این فناوری به رانندگان برقی رنو ۵ ئی تک اجازه می دهد تا با فروش مجدد برق به شبکه سراسری، در هزینه های خود صرفه جویی کنند و قبض کلی برق خود را کاهش دهند.
قیمت پایه رنو ۵ ئی تک الکتریکی حدود ۲۵۰۰۰ یورو خواهد بود که همتراز با خودروهای هیبریدی سگمنت بی خواهد بود. این خودروی جدید در ۲۶ فوریه ۲۰۲۴ در نمایشگاه بین المللی خودرو ژنو رونمایی خواهد شد.