خودروی کمیاب مازراتی به قیمت ۵ میلیون دلار فروخته میشود
یکی از مدلهای بسیار کمیاب خودروی مازراتی مدل MC12 که تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته شده قرار است به زودی به حراج گذاشته شود.

یکی از تنها ۵۰ دستگاه مازراتی MC12 استراداله ماه آینده در حراجی مونتری به فروش میرسد. این مدل خاص بین ۴.۸ تا ۵ میلیون دلار ارزشگذاری شده که معادل قیمت ۱۵ دستگاه مازراتی GT2 استراداله نو است! در صورت تحقق این قیمت، این خودرو میتواند یکی از گرانترین MC12 استرادالههای فروختهشده در حراجی باشد زیرا دیگر نمونههای این سوپرکار تولید محدود قبلاً با قیمتیهای زیر ۴ میلیون دلار فروخته شدهاند. حتی مدل بسیار کمیابتر و پیست محور MC12 ورسیونه کورس که تنها در ۱۲ دستگاه ساخته شد نیز بهسختی از مرز ۵ میلیون دلار عبور کرده است.
این نمونه، با شماره شاسی ۱۲۰۹۵، در سال ۲۰۰۵ (آخرین سال تولید) ساخته شده و با رنگ سفید مرواریدی و جزئیات آبی تزئین شده است. این طرح رنگ استاندارد، ادای احترامی به مازراتی افسانهای Tipo 60/61 است که در دهه ۱۹۶۰ مسابقه میداد.
همچنین بخوانید: مکلارن F1 مدل ۱۹۹۷؛ خودرویی افسانهای در صف یکی از گرانترین حراجها
کابین نیز با چرم آبی و پارچه تزئین شده است. نکته قابلتوجه، این MC12 تنها حدود ۱۱,۵۰۰ کیلومتر کارکرد دارد و در ماه جاری یک بازسازی کامل به ارزش ۷۰ هزار دلار توسط متخصص فراری، GTO Engineering، انجام شده است. این بازسازی شامل سرویس کامل موتور با تعویض شمعها، تسمههای و شیلنگهای خنککننده، بازسازی پمپهای روغن و آب، تعویض کلاچ، تنظیم مجدد سیستم فرمان، بهبود عایق حرارتی محفظه موتور و تعویض کامل ترمزها بوده است.
MC12 استراداله که در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۰۴ رونمایی شد، نهتنها بازگشت رسمی مازراتی به موتوراسپرت پس از ۳۷ سال را رقم زد بلکه به یکی از موفقترین خودروها در مسابقات قهرمانی FIA GT تبدیل شد؛ مانند پورشه ۹۱۱ GT1 مرسدس بنز CLK GTR، مازراتی MC12 هم یک خودروی ویژه همولوگیشن بود که بر پایه فراری انزو ساخته شد اما تغییرات فراوانی را نسبت به پسرعموی مارانلویی خود تجربه کرد تا جایی که تنها شیشه جلو از انزو گرفته شد.
طراحی این خودرو توسط فرانک استفنسون، خالق فراری ۴۳۰ انجام شد. بدنه فیبر کربنی سوپرکار مازراتی ۶۶ میلیمتر عرض، ۵۶ میلیمتر ارتفاع و ۴۴۲ میلیمتر طول بیشتر از انزو داشت.
این ابعاد گسترده برای طراحی داونفورس بالا و درگ پایین حیاتی بودند و MC12 را به یک غول بیرقیب GT1 تبدیل کردند. این خودرو در ۹۶ مسابقه، ۴۰ پیروزی کسب کرد و شش قهرمانی تیمی و دو عنوان سازندگان را به دست آورد. نسخه جادهای MC12 از موتور ۶ لیتری V12 نوع M144A انزو بهره میبرد اما تغییرات گستردهای را تجربه کرده بود.
اگرچه قدرت ۶۳۰ اسب بخاری MC12 حدود ۲۰ اسب بخار کمتر از انزو بود این مازراتی با وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم، ۴۵ کیلوگرم سبکتر از همزاد فراری خود بود. MC12 استراداله میتوانست در ۳.۸ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. تنها ۲۵ دستگاه در سال ۲۰۰۴ و ۲۵ دستگاه دیگر در ۲۰۰۵ ساخته شد که بسیار کمتر از ۴۰۰ دستگاه تولید انزو بود.
منبع: پدال