محبوبترین آپشنهای خریداران خودرو کدامها هستند؟
آپشن خودرو یکی از جذابیتهای مهمی است که خریداران در زمان انتخاب خودروی جدید به آن توجه میکنند، مشخصا افزایش تعداد آپشنهای جذاب و کاربردی نشان از کارایی و جذابیت کلی یک مدل خودرو دارد.

پیشرفت تکنولوژی بعث عصر خودرو- با پیشرفت تکنولوژی و خواستههای بشر، خودروها به تجهیزات متعددی مجهز شدهاند. برخی از این ویژگیها کاربردی و برخی دیگر آنچنان کاربردی ندارند. در ادامه به برخی از آپشنهای مورد علاقه خریداران نگاهی انداختهایم.
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
از آن دورهای که استارت خودرو به مانند هندل بود تاکنون که به صورت دکمهای شده، خیلی سالها گدشته و تکنولوژیهای مختلفی به خودروها اضافه شده است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای از جمله امکاناتی است که همیشه مورد استقبال خریداران خودروها قرار گرفته و جزو آپشنهاییست که روی تمامی خودروها قابل نصب است، البته به صورت افترمارکت و غیراصولی! سیستم ورود بدون کلید خودروها معمولا به دکمه یا حسگری بر روی دستگیره در خودروها مجهز است که به کمک آن میتوان قفل در باز یا بسته کنید. سیستم استارت دکمهای هم تکمیل کننده این سیستم است که معمولا دکمه آن بر روی داشبورد سمت راست یا چپ و یا بر روی کنسول وسط قرار گرفته است و به کمک آن میتوان پیشرانه خودرو را روشن یا خاموش کرد.
سانروف و سقف پانورامیک
از آنجایی که خودروهای امروزی از کابینهای بستهای برخوردار هستند، سرنشینان علاقهی بسیاری به بازشدن روزنهای برای دریافت نور و هوا دارند. در ابتدا خودروها به سقف سانروف مجهز بودند آن هم از نوع آهنی که بیشتر در خودروهای آلمانی از این دست امکانات را میدیدیم. سپس خودروها به سانروف شیشهای مجهز شدند تا در روشنایی روز با کنار زدن لایه محافظ اندکی نور به داخل خودرو بتابد. اما از آنجایی که بشر به کم قانع نیست، این رویه در سقف خودروها نیز نفوذ کرد و خودروها به سقف تمام شیشهای یا پانورامیک مجهز شدند.
این سقفها یا قابلیت بازشو دارند (تیکه جلویی) یا به صورت ثابت (Glass Roof) هستند. گاها پیش میآید که خودرویی بر روی سقف از تکنولوژیهای متعددی استفاده میکنند. به طور مثال شرکت مرسدس بنز و بی ام و از سیستم نورپردازی در سقف خودروهای S-class و سری ۷ بهره میبرند. نکتهای که حائز اهمیت است در رابطه با ایمنی این خودروها است. شیشه به کار رفته در سقف این خودروها شیشه معمولی نیست و از فناوری بالایی در زمینه محافظت در برابر تصادفات و گرما و سرما بهره میبرد.
گرمکن و سردکن صندلی
حتما برای شما پیش آمده که در سرمای زمستان بعد از مدتی طولانی قصد استافده از خودرو دارید و وقتی داخل خودرو مینشینید صندلی سرد است و یا بالعکس در گرمای تابستان وقتی که تمامی شیشهها بالا است و خودرو به مدت طولانی زیر آفتاب پارک است، وقتی شما بر روی صندلی مینشینید گرمای زیادی را احساس میکنید. راهکار این موضوع گرمکن و سردکن صندلی است که میتواند شما را از شر گرما و سرما نجات دهد. گرمکن صندلی با استفاده از پد گرمکن و یا در خودروهای پیشرفته با بهرهگیری از گرما المنت، کمک به تنظیم دما میکند. در طرف مقابل سردکن صندلی خودروهای ارزان قیمت به وسیله فنهای کوچک خنک میشود اما در خودروهای گران قیمت این آپشن از سیستم تهویه خودرو (کولر) کمک میگیرد.
در صندوق برقی با حسگر ضربه پا
در صندوق برقی به کمک جک و یونیت مخصوص کار میکند و به نوعی است که فرد با فشردن دکمه از روی ریموت، داخل کابین و یا از روی در صندوق میتواند بدون دخالت دست، در صندوق را باز کند. ویژگی مکمل این آپشن، حسگر باز و بسته کردن با پا است.
شاید آن دورانی که محصولات رنو مخصوصا تلیسمان و کولئوس به ایران آمدند را یادتان باشد. این خودروها به سیستم بازکردن صندوق با پا مجهز بودند که در نگاه اول برای بسیاری از علاقهمندان این موضوع جالب بود. مثلا فرض کنید هنگامی که دست شما پر است و خرید کردهاید، بدون نیاز به دخالت دست در صندوق را باز کنید. البته باید گفت که تارا V4 ایران خودرو هم به این آپشن نه چندان جدید مجهز شده است.
دوربین ۳۶۰ درجه
یکی از آپشنهای کاربردی خودروهای جدید دوربین ۳۶۰ درجه است. این ویژگی با استفاده از ۴ دوربین، مدول شبیه ساز و کنترل یونیت میتواند نمای بهتری را به راننده ارائه کند و راننده از آن هنگام پارک خودرو و یا دور زدن در تقاطعها و مکانهای کوچک استفاده کند. نکته جالب اینکه خودروهای جدید به آپشن دوربین ۵۴۰ درجه نیز مجهز شدهاند که کف خودروها را از روی مانیتور میتوانید آنالیز کنید. این آپشن در خودروهای آفرودی میتواند بسیار کاربردی باشد.
البته آپشن دوربین ۳۶۰ درجه قابلیت نصب بر روی تمامی خودروها را دارد اما این نکته را در نظر داشته باشید که کالیبراسیون آن بسیار حائز اهمیت است. چون در صورت کالیبره نشدن دقیق نمای متفاوتی را از دوربینها دریافت میکنید!
منبع: عصر خودرو