خروج نیسان از فهرست خودروسازان پرفروش جهان

شرکت خودروسازی نیسان پس از بیش از یک دهه و نیم از فهرست ۱۰ خودروساز پرفروش جهان کنار ررفت و جای خود را به سوزوکی داد.

برای اولین بار در ۱۶ سال گذشته، نیسان از فهرست ۱۰ خودروساز پرفروش جهان خارج شد و در جایگاه یازدهم قرار گرفت. این رویداد، زنگ خطری جدی برای این برند باسابقه ژاپنی است که با مشکلات مالی، کاهش تقاضا و رقابت شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند. این خبر تکان‌دهنده که بازتابی از چالش‌های عمیق نیسان است، نشان می‌دهد که فروش جهانی این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۵ با سقوط ۶ درصدی به ۱.۶۱ میلیون دستگاه رسیده است. افت فروش راه را برای سبقت گرفتن رقبای چینی مانند بی‌وای‌دی و جیلی باز کرده است. در اتفاقی کم‌سابقه، حتی رقیب هم‌وطن یعنی سوزوکی با فروش ۱.۶۳ میلیون دستگاه، برای اولین بار از سال ۲۰۰۴ توانست از نیسان پیشی بگیرد.

این بحران فروش، در صورت‌های مالی شرکت نیز نمود پیدا کرده است. نیسان بین ماه‌های آوریل و ژوئن، زیانی معادل ۱۰۵ میلیون دلار را گزارش کرد که چهارمین دوره متوالی زیان‌دهی فصلی آن به شمار می‌رود. این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال گذشته، سودی برابر با ۱۹۱ میلیون دلار را به ثبت رسانده بود. نیسان در چندین جبهه با مشکل مواجه است. در بزرگ‌ترین بازار خود یعنی چین، فروش این شرکت در نیمه اول سال با کاهش ۱۸ درصدی به تنها ۲۷۰ هزار دستگاه سقوط کرده است. این رقم در مقایسه با فروش ۷۲۰ هزار دستگاهی نیسان در دوران اوج خود در سال ۲۰۱۸، یک افت فاجعه‌بار محسوب می‌شود. اوضاع در بازار داخلی ژاپن نیز بهتر نیست و فروش با کاهش ۱۰ درصدی به ۲۲۰ هزار دستگاه رسیده که پایین‌ترین فروش از سال ۱۹۹۳ محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: نسخه پیکاپ نیسان ترا وارد ایران شد: عرضه در آینده نزدیک +عکس

با وجود شروعی ناامیدکننده در سال ۲۰۲۵، مدیران نیسان بیکار ننشسته‌اند و با ارائه محصولات جدید، به دنبال تغییر این روند هستند. در بازار آمریکا، این شرکت به‌تازگی نسل جدید مدل الکتریکی لیف را با قیمت رقابتی عرضه کرده و شاسی‌بلند کوچک کیکس نیز با استقبال خوبی روبرو شده است. همچنین شایعاتی مبنی بر بازگشت شاسی‌بلند آفرودی اکسترا به گوش می‌رسد. در چین نیز نیسان با معرفی سدان برقی N7 که شروع قدرتمندی داشته است، تلاش می‌کند سهم خود را از بازار رو به رشد خودروهای برقی پس بگیرد؛ بنابراین باید دید آیا این اقدامات جسورانه برای بازگرداندن این غول خودروسازی به جایگاه سابق خود کافی خواهد بود یا خیر.

منبع: پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا