شرایط جدید واردات اتوبوس و کشنده در اسفند ۱۴۰۳ اعلام شد

هیئت وزیران با تصویب آیین‌نامه‌ای جدید، شرایط واردات اتوبوس و کشنده به کشور را تغییر داد. این مصوبه که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است، در راستای اجرای بند پ ماده 59 قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و به صورت رسمی به مرحله اجرا درآمده است.

جزئیات قوانین جدید واردات اتوبوس و کشنده

طبق این آیین‌نامه، وزارت مربوطه موظف است پس از اعلام تعداد و انواع وسایل نقلیه موردنیاز توسط سازمان‌های ذی‌ربط و در چارچوب سقف تعیین‌شده، نسبت به ثبت سفارش و صدور مجوز واردات وسایل نقلیه با سن کمتر از ۱۰ سال اقدام کند.

شرایط و الزامات جدید برای متقاضیان واردات:

ثبت مالکیت خودروهای فرسوده: متقاضیان باید مدارک مثبته مالکیت خودرو فرسوده خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.
استعلام مالکیت خودروهای فرسوده توسط پلیس راهور انجام خواهد شد.

تعهد اسقاط خودروی فرسوده:

مالکان خودروهای وارداتی موظف‌اند تعهدنامه اسقاط خودروی فرسوده را به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارائه دهند.
شماره‌گذاری وسایل نقلیه جدید تنها با ارائه گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با عمر بیش از ۲۵ سال امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارک و فرآیند ثبت سفارش:

صدور مجوز ثبت سفارش فقط پس از دریافت تأییدیه از سامانه‌های مربوطه امکان‌پذیر است.
اسناد مالکیتی وسایل نقلیه وارداتی فقط در صورت ثبت به نام مالک خودرو اسقاط‌شده یا ارائه وکالت‌نامه رسمی از واردکننده، از سوی پلیس راهور صادر خواهد شد.

فرآیند اسقاط و شماره‌گذاری:

خودروهای ثبت‌نام‌شده تا زمان ترخیص وسیله نقلیه وارداتی، وارد فرآیند اسقاط نخواهند شد.
در صورت عدم واردات خودرو به هر دلیل، امکان انصراف از طرح در سامانه وجود دارد.

شرایط ورود اتوبوس و کشنده به کشور بر اساس آیین‌نامه جدید

طبق ماده ۳ و ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی جدید:

تنها مالکان دارای تأییدیه سامانه مجاز به واردات هستند.

افرادی که فاقد کارت بازرگانی هستند، می‌توانند عملیات واردات را از طریق شرکت‌های واردکننده مجاز انجام دهند.
تمامی وسایل نقلیه باید کمتر از ۱۰ سال سن داشته باشند و اطلاعات مدل سال تولید در شماره شناسایی خودرو (VIN) درج شده باشد.

دولت با تعیین ضوابط جدید برای واردات اتوبوس و کشنده، تلاش دارد تا نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و جاده‌ای را سرعت بخشد. طبق این مصوبه، ثبت مالکیت خودروی فرسوده، تعهد اسقاط، دریافت تأییدیه‌های لازم و محدودیت سنی ۱۰ سال، از الزامات اصلی واردات این وسایل نقلیه خواهد بود. همچنین، فرایند ثبت سفارش، شماره‌گذاری و اسقاط با نظارت دقیق‌تری انجام می‌شود تا از ورود خودروهای غیر استاندارد جلوگیری شود.

منبع: دیجیاتو

۱۵ دیدگاه

  1. چهل‌ شش‌ سال‌ بجای‌ سازندگی واختراع عده‌ ای‌ نفوذی مشغول‌ اختلاس‌ ودزدی‌ بودندکه‌ حالامجبور‌ یم‌ بعد‌ ازچهل‌ شش‌ سال‌ کهنه‌ پوشی‌ چینیهاواروپاییها‌ باشیم

  2. با سلام بخدا همش داستانه کسی سراغ دارم در امر واردات خودرو هیچی نداشت با دلالی ثروتشو نمیشه رغم گذاشت حالا منو شما بیایم ماشینمونو اسقاط کنیم یکسال هم گوشه خونه بمونیم تا ماشینو بدن بعد هم تا بیایم ارابه را اماده کار کنیم عمری میخواد کاش دولت تسهیلات بده تا این موانع سریع حل بشه ،

  3. سلام، پس ناوگان باری چی میشه؟ ماشالله الان خیلی کشنده وارد شده و امثال من که کامیون باری مدل پائین دارن خیلی بیشتر از کشنده ها هستن ، من ۱۵ ساله کامیون بنز مدل ۵۰ دارم و هر چند وقت در میون میگن اسقاط ولی بجای اسقاط پول میگیرن و برگه میدن ، خدایا عمر ما با این ماشینهای فرسوده تموم شد و همه جور بیماری گرفتیم ، خودت به داد ما برس از دست بعضی مسوولین بیسواد و رانت خوار

  4. لیران اصیل تر از اینه که بخاد ماشین ده سال کار عراق وافغانستان ویمن رو بخره ،لطفا این سنگ ها رو از جلوی پا بردارید تا مردم بتونند تولیدات روز رو سوار بشن ولذت ببرند،

  5. شما که تجربه نداری نظر نده لطفا
    من راننده کامیون و کامیوندار ام
    کشنده و اتوبوس های وارداتی اروپایی حتی ۲۰ سال کارشون از این کشنده های چینی آشغال مونتاژی که ایران داره سر هم میشه خیلی بهتر و باکیفیت تر و کم استحلاک تر میباشند.
    مثال عرض کنم خدمتتون شما اسکانیا ۱۰ سال کارکرد رو ببین طرفدارش چقدره و فوتون یا دیما صفر ‌..
    آکسور ب نتاز آلمان ۲۰ سال کار و fh ولوو ۴۲۰ مدل ۱۳۸۴ هنوز طرفدار و طالب بیشتری داره از این چینی های بی اصل و نصب

  6. با سلام
    چه فایده داره بنده که دارای دو ناوگان فرسوده هستم سالها تجربه دارم در امور بار مسافر ولی توان وارد کردن ندارم
    حد عقل این کار به شرکتهای داخلی بسپارید تا ماشین از شرکت ها با اسقاط کامیون و مابقی وام بهمان بدین
    یا حداقل
    دست دلالان را قطع کنید
    ماشینی که اسقاط می شه حد عقل ۲۰ فقره بارنامه سال گذشته حتا اگر بنام مالک نباشه از خریدار بخواهید

  7. سلام
    واردات اسقاط سنگین وسبک را باز کنید سنگ اندازی نکنید ما کاسب هستیم همه اش توی استرس هستیم کی قانون جدید میاد کار اسقاط را میخابونن
    باتشکر

  8. س شما رو بخدا نگذارید که هرکسی شرکت وکارت بازرگانی داشت بره کامیون وارد کند یا قانون اسقاط رو با پول دور بزند.بخدا توی جاده های کشور نمیشه یک سبقت بگیره یک راننده.اصلا بار نیس آقا این همه ماشین میاد نه جاده ونه کار کردن دیگه لبریز شده.
    هر کامیون اسقاطی که بیشتر از شش ماه بنام راننده بود بجاش یک کامیون وارد و تحویل بشه.

  9. تیتر خبر رو طوری زده بودید انگار که اتوبوس جدید میخاید وارد کنیداتوبوس ده سال کارکرد بدتر از اتوبوسهای موجود رد ناوگان حمل ونقل شما تجربه ای ندارید حداقل از رانندها بگیرید یا شاید هم چند تایی وابستگان حکومتی میخان پول زیادی به جیب بزنند حتمااتوبوسهای عراق یا افغانستان و یمن کهنه و مستعلک شدن شما خریداری کردید خجالت هم چیز خوبیه

  10. سلام طرف میخواست مادرش رو بفروشه گفتن واقعا میخوای مادرت رو بفروشی ؟؟ گفت یه قیمتی میگم هیچکس نخره !!
    الان اینا نمیدونن سرمایه گذار در بخش حمل و نقل مسافر نیست چهارتایی هم موندن کار دیگه ای بلد نیستن اینا با این کارشون دارن حمل و نقل مسافر رو نابود میکنن کدوم آدم هوشیاری میره ماشین فرسوده با اون قیمت گزاف بخره اسقاط کنه بیاد اتوبوس با اون قیمت گزاف بخره بعد درآمدش هیچ

  11. باسلام طرح خوبی هستش ولی ببینم ایا اگه ماشینو به عنوان اوراقی برداشتن برچه اساسی قیمت گذاری میشه ودر ثانی باین وضعیت کار اقساط ماشین جدید چقدر است که راننده بتونه قسط اون رو پرداخت کنه نه اینکه هم ماشینش ازدست بره وهم نتونه قسط ماشین جدیدو رو پرداخت کنه

  12. باز هم پول های مفتی که نصیب شرکت های وارد کنندگان کامیون و اتوبوس خواهد شد اگر دولت محترم راست می‌گویند این خودروها را به افراد راننده و با سابقه کار اجازه وارد کردنند بدهند نه به شرکت‌های سرمایه دار وقتی این شرکت ها کامیونی و اتوبوس را وارد کنند برای مصرف کننده خیلی خیلی گران تمام خواهد شد کلا کشورمان فقط فقط برای ثروتمند آن خوب است نه برای افراد ضعیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا