سیتروئن های وارداتی سایپا در ایران؛ آشنایی با C5 ایرکراس و C5 X

سایپا در ادامه طرح‌های خود برای واردات خودرو، دو مدل سیتروئن جدید را وارد کشور کرده است. در این گزارش به بررسی و معرفی سیتروئن های وارداتی سایپا در ایران می‌پردازیم.

سایپا با واردات دو مدل کراس‌اور سیتروئن یعنی C5 ایرکراس و C5 X، فصل جدیدی در همکاری نیم‌قرنی خود با این برند فرانسوی آغاز کرده است. این خودروها که در اروپا محبوبیت بالایی دارند، با مشخصات فنی به‌روز و طراحی متفاوت، می‌توانند در بازار ایران نیز گزینه‌های جذابی باشند.

پیشینه‌ی همکاری سایپا و سیتروئن؛ از ۱۳۴۴ تا امروز

سیتروئن های وارداتی سایپا در ایران
سیتروئن های وارداتی سایپا در ایران

نام سایپا از ابتدا با سیتروئن گره خورده بود. تأسیس این شرکت در سال ۱۳۴۴ با مشارکت فرانسوی‌ها انجام شد و تا سال ۱۳۵۴، نام آن مخفف عبارت «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن» بود. همکاری این دو برند حتی از حضور پژو در ایران خودرو نیز قدیمی‌تر است. جالب است که سیتروئن که زمانی با ساخت اولین خودروی دیفرانسیل جلوی جهان در ۱۹۳۴، تاریخ خودروسازی را متحول کرد، اکنون به عنوان زیرمجموعه گروه استنلانتیس (مالک پژو) فعالیت می‌کند.

معرفی سیتروئن های وارداتی سایپا در ایران

بر اساس گزارشی از پدال: جدیدترین محصولات سیتروئن در ایران که سایپا قصد واردات آن‌ها را دارد و اخیرا نسخه‌های تست آن‌ها دیده شده، C5 ایرکراس با طول ۴۵۰۰ میلی‌متر و C5 X با ابعاد ۴۸۰۵ میلی‌متری هستند. ایرکراس با ارتفاع ۱۶۷۰ میلی‌متر، شخصیت شاسی‌بلندتری دارد اما C5 X با طراحی اسپرت و سقف پایین‌تر (۱۴۸۵ میلی‌متر)، جوان‌پسندتر به نظر می‌رسد. هر دو مدل از پلتفرم مشترک با پژو ۳۰۰۸ استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود نسخه‌های هیبرید آنها به ایران برسد.

هر دو مدل از نمایشگرهای لمسی ۱۲.۳ اینچی، فرمان بیضی‌شکل و صندلی‌های چرمی بهره می‌برند. در C5 X، خروجی‌های هوا و کلیدهای گردان، حالتی کلاسیک به دکوراسیون داخلی داده‌اند. ایرکراس اما با رینگ ۱۸ اینچی و رکاب مشکی، بیشتر بر کاربردی‌بودن تأکید دارد. هرچند استفاده گسترده از پلاستیک در کابین، از نقاط ضعف هر دو خودرو محسوب می‌شود.

نسخه چینی C5 ایرکراس با موتور ۱.۶ لیتری توربو (۱۷۰ اسب) و گیربکس ۶ سرعته، مصرف سوخت ۷ لیتر دارد. مدل پلاگین هیبرید این خودرو با ۲۲۴ اسب بخار، تنها ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. C5 X نیز در سه نمونه موتوری (۱.۲ تا ۱.۶ لیتر توربو) عرضه می‌شود که نسخه پایه آن با ۱۳۰ اسب بخار، ۶ لیتر سوخت می‌سوزاند.

گفتنی است، نسخه مونتاژ چین این خودروها بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد و براساس محاسبات دلار ۸۰ هزار تومانی، قیمت این کراس‌اورها در ایران بین ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا