اشتباهات ماسک تسلا را به لبه پرتگاه کشانده است
رقابت فناورانه، اشتباهات مدیریتی و افول برند: آیا تسلا در حال از دست دادن بازارهای جهانی است؟

بهنظر میرسد تسلا در حال تجربهٔ یک سقوط جدی است — و بخش عمدهٔ این مشکل ناشی از اشتباهات خود ایلان ماسک است. هرچند قیمت سهام این شرکت بهتدریج در حال بهبود پس از یک سال فاجعهبار است، اما آمار فروش آن در بازارهای کلیدی مانند اروپا، چین و حتی بازار داخلی آمریکا با افت شدیدی مواجه شده است.
بر اساس گزارش فوربس، رقبای تسلا در چین گامهای بلندی برداشتهاند و نهتنها در فروش و درآمد، بلکه حتی در فناوری نیز از این شرکت پیشی گرفتهاند.
اخیراً خبری منتشر شد که نشانمیدهد BYD، سازندهٔ خودروهای الکتریکی چینی، با ثبت درآمدی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال گذشته، از تسلا سبقت گرفته است. این در حالی است که درآمد تسلا در همین بازهٔ زمانی ۹۷.۷ میلیارد دلار بوده است.
همچنین بخوانید: رقابت با تسلا: Agibot چینی آماده تولید انبوه رباتهای انساننما میشود
علاوهبراین، BYD در حال توسعهٔ نرمافزاری به نام «چشم خدا» (God’s Eye) است که مستقیماً با سیستم «رانندگی خودران کامل» (Full Self-Driving) تسلا رقابت میکند — عنوانی که بسیاری آن را برای تسلا غلط میدانند، چون نسخهٔ پیشرفتهٔ این نرمافزار از سنسورهای لیزری و لیدار بهره میبرد، ولی تسلا این فناوریهایی را به شکلی جنجالبرانگیز کنار گذاشت و ترجیح داد فقط روی دوربینها تمرکز کند.
«تو لِه»، مدیرعامل مؤسسهٔ مشاورهای Sino Auto Insights، به فوربس گفت:
«مردم غرب تازه دارند به BYD توجه میکنند، اما آنها از وجود دهها سازندهٔ دیگر خودروهای الکتریکی در چین بیخبرند. بسیاری از این شرکتها در نرمافزار، برد حرکتی و فناوری رانندگی هوشمند، از تسلا پیشی گرفتهاند و آن را به یک شرکت عقبمانده تبدیل کردهاند.»
او افزود:
«تسلا در معرض خطری جدی است: این شرکت یک سازندهٔ خودروی الکتریکی است که همزمان در سه بازار بزرگ جهانی فعالیت دارد، اما بهخاطر اشتباهات خودخواسته و رقابت لیزری، بهتدریج در حال از دست دادن هر سهٔ آنهاست.»
همه نگاهها به تسلا دوخته شده است تا ببینند در گزارش سود سهماههٔ آینده چه رخ خواهد داد. تحلیلگران با توجه به افزایش تنفر عمومی از ایلان ماسک (که بر فروش تأثیر منفی گذاشته)، فقدان محصولات جدید جذاب و آسیب شدید به برند، چشمانداز مثبتی پیشبینی نمیکنند.
«اِد کیم»، تحلیلگر ارشد مؤسسهٔ مشاورهای AutoPacific، به فوربس گفت:
«فروش تسلا در سهماههٔ اول قطعاً ضربه خواهد خورد.»
«راس گِربر»، سرمایهگذار قدیمی تسلا، نیز با نگرانی گفت:
«طنز تلخ ماجرا اینجاست که مهمترین شرکت فعال در حوزهٔ محیط زیست و آبوهوا، حالا بهخاطر رفتارهای ایلان ماسک به یک شرکت منفور تبدیل شده است. این دیوانگی است!»
او اضافه کرد:
«بدتر اینکه در چین، سیاستهای ماسک اصلاً مهم نیست. مشکل تسلا در چین رقابت سنگین است، نه چیز دیگر.»
منبع: Futurism