مرسدس ای ام جی GT XX رکورد مسافت خودروهای برقی را جابهجا کرد
مرسدس ای ام جی GT XX با پیمودن 5479 کیلومتر در 24 ساعت، رکورد جدیدی برای خودروهای برقی به ثبت رساند و نوید آیندهای روشن برای تکنولوژی باتری و موتورهای الکتریکی را میدهد.

خودروی مرسدس ای ام جی GT XX با پیمودن مسافتی خیرهکننده، رکورد جدیدی را برای خودروهای برقی به ثبت رساند. این دستاورد بزرگ، نوید آیندهای روشن برای فناوری باتری و موتورهای الکتریکی را میدهد.
مرسدس ای ام جی GT XX که اخیراً رونمایی شده و پیشنمایشی از کوپه چهار درب GT آینده است، با پیمودن مسافت ۵۴۷۹ کیلومتر در ۲۴ ساعت، رکورد جدیدی را برای مسافت طیشده توسط یک خودروی برقی به ثبت رساند.
رکوردشکنی مرسدس ای ام جی GT XX
این رکورد جدید که بهصورت مستقل تأیید شده است، در پیست تست ناردو در ایتالیا به دست آمد. این خودروی مفهومی به سرعت میانگین ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت دست یافت و تنها برای شارژ سریع با توان حداکثر ۹۰۰ کیلووات توقف کرد.
این دستاورد، رکورد قبلی ۳۹۶۰ کیلومتر را که توسط اکسپنگ P7 در اوایل همین ماه ثبت شده بود، پشت سر گذاشت. تلاشهای قبلی برای ثبت رکورد مشابه، شامل ۳۹۴۴ کیلومتر شیائومی YU7 Max و ۳۷۱۸ کیلومتر مرسدس-بنز CLA EQ بود.
دستاورد ۲۴ ساعته یکی از چندین رکورد جدیدی بود که ای ام جی GT XX در یک کمپین تست گسترده هشت روزه در پیست ۱۲.۵۵ کیلومتری ناردو به دست آورد. رکوردهای دیگری که توسط GT XX شکسته شد شامل رکوردهای استقامت برای ۱۲، ۴۸، ۷۲، ۹۶، ۱۲۰، ۱۴۴ و ۱۶۸ ساعت، در کنار معیارهای جدید مسافت برای ۳۲۱۸، ۸۰۴۷، ۱۶۰۹۳، ۲۴۱۴۰، ۳۲۱۸۷ و ۴۰۲۳۳ کیلومتر است.
برجستهترین دستاورد زمانی GT XX طی مسافت ۴۰۰۸۴ کیلومتر (محیط کره زمین) بدون توقف در بیضی پرسرعت ناردو در کمتر از هشت روز (به طور دقیقتر هفت روز، ۱۳ ساعت، ۲۴ دقیقه و ۰۷ ثانیه) بود. با ادای احترام به رمان مشهور ژول ورن، این پروژه با عنوان دور دنیا در ۸۰ روز نامگذاری شد.
این رکوردها با استفاده از دو خودرو و تیمی متشکل از ۱۷ راننده حرفهای از برنامه مسابقات GT3 مرسدس ای ام جی، و همچنین با حضور راننده فرمول ۱، جرج راسل، حاصل شد. آنها در شیفتهای سهگانه کار میکردند و در هر نوبت هشت ساعته، پنج راننده حضور داشتند. تیم مهندسی و لجستیک کنار پیست، به علاوه یک تیم کنترل عملیات که راهبرد شارژ را از مقر مرسدس ای ام جی در آفالترباخ آلمان مدیریت میکرد. در طول برنامه هشت روزه مجموعاً بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل مشغول بودند.
درباره مرسدس ای ام جی GT XX
این دستاورد میراث رکوردشکنی مرسدس را ادامه میدهد و یادآور نمونههای اولیه C111 در دهه ۱۹۷۰ است. به گفته مدیرعامل مرسدس ای ام جی، مایکل شایبه، عملکرد رکوردشکن GT XX عمدتاً به دلیل پیشرانه برقی پیشرفته آن بود.
این سیستم از دو موتور شار محوری در عقب و یک واحد سوم در جلو استفاده میکند که همگی روی یک معماری برقی ۸۰۰ ولت کار میکنند و مجموعاً ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت تولید میکنند. باتری سلول استوانهای GT XX، که بهصورت داخلی و با کمک بخش پیشرانه فرمول ۱ مرسدس-ای ام جی در انگلستان توسعه یافته، دارای یک بسته ۱۱۴ کیلوواتساعتی غوطهور در روغن است که از خنککننده مستقیم مایع با ۴۰ لیتر خنککننده که در دمای ثابت نگهداری میشود، بهره میبرد.
ادعا میشود که این فناوری غوطهوری در روغن، انتقال حرارت بهتری نسبت به سیستمهای معمول ارائه میدهد و نرخ شارژ فوقالعاده بالا را بدون افت کیفیت حفظ میکند و امکان شارژ نظری ۴۰۰ کیلومتر را در تقریباً پنج دقیقه فراهم میسازد.
GT XX یک خودروی مفهومی است که در تضاد با P7، YU7 و CLA EQ تولیدی قرار دارد. با این حال، این خودرو رویکرد مرسدس ای ام جی را در اعتبارسنجی فناوری آینده پیش از تولید خودروهای برقی بر پایه پلتفرم AMG.EA نشان میدهد که شامل یک سوپراسپرت ۱۰۰۰ اسب بخاری برنامهریزیشده برای عرضه در انگلستان در سال ۲۰۲۷ است.
کوپه چهار درب GT تولیدی که قرار است در اواخر سال ۲۰۲۶ عرضه شود، پکیج مکانیکی GT XX را به ارث خواهد برد، با ارقامی هدفمند برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۲.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت.
منبع: گجت نیوز