روز «صفر گوگل» نزدیک میشود؟ چتباتها در حال تسخیر ترافیک وب
براساس دادههای Similarweb، ترافیک ارجاعی از چتباتهایی چون ChatGPT به وبسایتهای برتر جهان در ژوئن ۲۰۲۵ رشد چشمگیر ۳۵۷ درصدی را تجربه کرده و به بیش از ۱.۱۳ میلیارد بازدید رسیده است؛ با وجود پیشتازی گوگل در جستجوی سنتی، برخی ناشران از نزدیکشدن به عصر «صفر گوگل» ابراز نگرانی کردهاند.

طبق دادههای تازه شرکت Similarweb، ارجاع کاربران از پلتفرمهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Gemini، Perplexity و دیگر چتباتها به وبسایتهای برتر جهان، در ژوئن ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته با رشد خیرهکننده ۳۵۷ درصدی به بیش از ۱.۱۳ میلیارد بازدید رسیده است.
با وجود این رشد انفجاری، همچنان جستجوی سنتی گوگل با ۱۹۱ میلیارد بازدید، بیشترین ترافیک را به وبسایتها روانه میکند. اما بسیاری از ناشران آنلاین، بهویژه در حوزه خبر، نگران فرا رسیدن روزی هستند که گوگل دیگر هیچ کاربری به آنها نفرستد؛ روزی که آن را «صفر گوگل» (Google Zero) مینامند.
همچنین بخوانید: سه نشانه برای تشخیص عکسهای ساختهشده با هوش مصنوعی
خلاصههای هوش مصنوعی؛ از دلایل کاهش کلیک کاربران
مطالعات جدید نشان میدهد که نمایش خلاصههای هوش مصنوعی در نتایج جستجو باعث کاهش کلیک کاربران روی لینک خبرها شده است. طبق پژوهشی از مرکز Pew، وقتی AI Overviews (خلاصههای خودکار) نمایش داده میشود، تنها ۸٪ کاربران روی لینکها کلیک میکنند؛ در حالی که بدون آن، این عدد به ۱۵٪ میرسد.
با این حال، ارجاع چتباتها به وبسایتهای خبری نیز رشد چشمگیری داشته و نسبت به سال گذشته ۷۷۰٪ افزایش یافته است. در میان رسانهها، یاهو با ۲.۳ میلیون ارجاع از پلتفرمهای هوش مصنوعی در صدر قرار دارد و پس از آن، رویترز، گاردین، و بیزینس اینسایدر دیده میشوند.
ChatGPT با سهمی بیش از ۸۰ درصد از کل ارجاعات هوش مصنوعی، پیشتاز میدان است. این نشان میدهد که کاربران نهتنها برای گفتوگو، بلکه برای یافتن اطلاعات و حتی مراجعه به وبسایتها، به چتباتها اعتماد روزافزونی پیدا کردهاند.
در حوزه تجارت الکترونیک، آمازون با ۴.۵ میلیون بازدید از طریق AI در صدر قرار دارد و Etsy و eBay در رتبههای بعدی هستند. در بخش علمی، سایت ResearchGate و در بخش اطلاعات عمومی، ویکیپدیا بیشترین ترافیک را از هوش مصنوعی دریافت کردهاند.
منبع: هوشیو