ایران چهارمین کشور جهان از نظر تعداد اینفلوئنسر: سقف درآمد بلاگرها را باور نمیکنید!
گزارش سالانه دیتاک نشان میدهد که ایران چهارمین کشور جهان از نظر تعداد اینفلوئنسر است. البته از نظر نسبت جمعیت بلاگر به جمعیت عادی، ایران در رده دوم است.

گزارش سالانه دیتاک نشان میدهد که ایران چهارمین کشور جهان از نظر تعداد اینفلوئنسرهاست. از نظر میانگین درصد بلاگرها نسبت به جمعیت اما ایران بعد از برزیل دوم است! از سویی، درآمد بلاگرها و اینفلوئنسرهای ایرانی به ارقام شگفتآوری رسیده است.
دیتاک، پلتفرم پایش شبکههای اجتماعی گزارش سالانهی خود را منتشر کرد. بر اساس دادههای گزارش دیتاک، ۱٫۹۳ درصد از سهم جمعیت شاغل ایران مربوط به اینفلوئنسرها است. ایران پس از برزیل، آمریکا و هند، به عنوان چهارمین کشور بزرگ از نظر سهم جهانی اینفلوئنسرها قرار دارد.

درآمد بلاگرهای ایرانی به ارقام شگفتآوری رسیده است
نمودار دیتاک نشان میدهد هزینهی پست اینفلوئنسرها و بلاگرهای ایرانی با بیشتر از یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام، بین ۱۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان و برای استوری بین ۴۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است.

۳۳ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعال هستند
گزارش سالانه دیتاک نشان میدهد اینستاگرام با ۳۳ میلیون کاربر، محبوبترین شبکهی اجتماعی میان کاربران ایرانی است. بعد از اینستاگرام، تلگرام با ۲۶ میلیون و واتساپ با ۲۲ میلیون در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. دادههای این گزارش حاکی از آن است که ایتا با ۱۹ میلیون کاربر در رتبهی چهارم محبوبترین شبکهی اجتماعی کاربران ایرانی قرار دارد و روبیکا با نیم میلیون اختلاف، در رتبهی پنجم است.

آمارهایی که دیتاک بهدست آورده نشان میدهد ۸ شب، ساعت اوج و شنبهها روز اوج انتشار محتوا در اینستاگرام است. سرگرمی، سبک زندگی و پیگیری چهرهها اصلیترین انگیزههای کاربران ایرانی از فعالیت در اینستاگرام عنوان شده است.
کاربران توییتر فارسی به دنبال اظهار نظر و پیگیری ترندها هستند
دیتاک تعداد کاربران فعال ایرانی در توییتر را ۹۰۰ هزار نفر ارزیابی کرده است. بر اساس دادهها، ۱۱ شب ساعت اوج و سهشنبهها روز اوج انتشار محتوا در توییتر فارسی است. اصلیترین انگیزهی مخاطبان از فعالیت در توییتر اظهار نظر و پیگیری ترندها عنوان شده و دیتاک این فضا را برای روزنامهنگاران، تحلیلگران و فعالان مدنی/سیاسی مناسب دانسته است.
گزارش سالانهی دیتاک نشان میدهد اصلیترین انگیزهی مخاطبان ایرانی تلگرام، دنبال کردن اخبار، آموزش و سپس ارتباطات شخصی است. تلگرام که دومین شبکهی اجتماعی محبوب کاربران ایرانی بهشمار میآید، برای کانالهای فروش مستقیم، رسانههای مستقل، تحلیلگران و روابطعمومی سازمانها فضای مناسبی شناخته شده است. ساعت ۱۱ ظهر و روز سهشنبه زمانهای اوج انتشار محتوا در تلگرام است.
تاثیر رفع فیلتر واتساپ بر پلتفرم های داخلی
دادههای گزارش دیتاک نشان میدهد با وجود تاثیر نذاشتن رفع فیلترینگ واتساپ روی بازدید تلگرام، این موضوع بازدید ایتا و روبیکا را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است.

درصد نفوذ تیکتاک در ایران زیر یک درصد است
دیتاک در گزارش سالانهی خود مطرح کرده درصد نفوذ کاربران بزرگسال تیکتاک در اکثر کشورهای منطقه بالای ۷۰ درصد است. این در حالی است که درصد نفوذ این پلتفرم در ایران به یک درصد نمیرسد.
۳۱ اردیبهشت پرمحتواترین روز سال ۱۴۰۳
دادههای گزارش سالانهی دیتاک نشان میدهد ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاربران شبکههای اجتماعی در واکنش به جان باختن ابراهیم رئیسی و همراهان در سانحهی سقوط بالگرد، بهطور میانیگن ۳۳ درصد بیشتر از میانگین روزهای دیگر تولید محتوا کردند.

در سال ۱۴۰۳، حجم محتوای مربوط با هوش مصنوعی، ۲۵ درصد کمتر از محتواهای مرتبط با ارز دیجیتال بوده است.
بر اساس گزارش دیتاک، حدود ۱۴ هزار رسانه در ایران فعال هستند که این تعداد ۲ برابر بیشتر از مجموع رسانههای فعال دیگر کشورهای خاورمیانه است.
آمارهای گزارش سالانهی دیتاک نشان میدهد، بیش از هزار و ۵۰ سایت خبری و ۲۰۵ هزار کانال خبری در تلگرام، فعال هستند.

منبع: زومیت