توسعه یک سیستم‌عامل اختصاصی موبایل چقدر هزینه دارد؟ پاسخ را از ناتینگ بشنوید

ناتینگ با همکاری یوتیوبر MrWhoseTheBoss نشان داد که توسعه کامل یک سیستم‌عامل موبایل از صفر تا انتشار عمومی حدود ۴۰٫۴۷ میلیون دلار هزینه دارد؛ بخشی عمده مربوط به مهندسی و طراحی است.

ناتینگ با همکاری یک یوتیوبر معروف، هزینه‌ی هنگفت ساخت یک سیستم‌عامل اختصاصی موبایل از صفر را برآورد کرد.

آیا تا‌به‌حال فکر کرده‌اید ساخت یک سیستم‌عامل اختصاصی از صفر چقدر هزینه دارد؟ ناتینگ در همکاری با یوتیوبر MrWhoseTheBoss با انتشار ویدیویی نشان داد که توسعه‌ی کامل یک سیستم‌عامل موبایل از ابتدا تا انتها حدود ۴۰٫۴۷ میلیون دلار هزینه دارد؛ عددی که حتی از برآورد ۲۶ میلیون دلاری تولید سخت‌افزار یک گوشی پرچمدار در پروژه‌ی پیشین آن‌ها (Dream Phone) هم بالاتر است.

همچنین بخوانید: گوشی رده‌بالایی که نه اندرویدی است و نه آیفون

مراحل توسعه سیستم‌عامل: برنامه‌ریزی، توسعه، تست و انتشار

ناتینگ می‌گوید ساخت سیستم‌عامل بسیار فراتر از طراحی چند اپلیکیشن یا رابط کاربری زیبا است. این فرآیند با مرحله‌ی برنامه‌ریزی آغاز می‌شود؛ دوره‌ای دو‌ماهه که طی آن تیم‌های ارشد الزامات، بودجه و اهداف طراحی را مشخص می‌کنند.

از چیدمان اصلی رابط کاربری تا جزئیات کوچکی مانند انیمیشن اعلان‌ها، همه در آن مرحله تعیین می‌شوند. سپس نوبت به توسعه‌ی پلتفرم می‌رسد؛ فرآیندی ۶ ماهه که شامل انشعاب از AOSP و ساخت نسخه‌ی پایه‌ی سفارشی از اندروید می‌شود.

در ادامه، فاز تست و تضمین کیفیت طی حدود ۶ ماه انجام می‌شود تا از امنیت و پایداری سیستم اطمینان حاصل شود. پس از آن، مرحله‌ی پیاده‌سازی روی سخت‌افزار در مدت سه ماه صورت می‌گیرد که طی آن مهندسان، سیستم‌عامل را برای دستگاه‌های خاص تنظیم و بهینه می‌کنند. در نهایت، مرحله‌ی انتشار شامل افزودن اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، به‌روزرسانی روز نخست و آماده‌سازی برای انتشار عمومی است.

بخش عمده‌ی هزینه‌ها مربوط به مهندسی و طراحی است که بیش از ۳۴ میلیون دلار برآورد شد. چند صد هزار دلار دیگر صرف اجاره‌ی زیرساخت‌های ابری، آزمایش کاربران و ابزارهای تحقیق و توسعه می‌شود.

هزینه‌های دیگری همچون مجوزها، تجهیزات تست و کنترل کیفیت به‌سرعت افزایش می‌یابد و جمع هزینه از مرز ۴۰ میلیون دلار عبور می‌کند.

ناتینگ توضیح می‌دهد که چرا تصمیم گرفته به‌جای ساخت یک لانچر سفارشی، پروژه‌ای کامل برای توسعه‌ی سیستم‌عامل اجرا کند. لانچر تنها ظاهر رابط کاربری را تغییر می‌دهد، اما سیستم‌عامل، نحوه‌ی عملکرد بخش‌هایی مانند رم، حسگرها و ارتباطات را تعریف می‌کند.

به همین دلیل، ناتینگ سیستم خود را بر پایه‌ی AOSP بنا کرد، چون ساخت سیستم‌عاملی کاملاً جدید مانند HarmonyOS هوآوی ممکن است چهار سال یا بیشتر زمان ببرد و چند برابر هزینه داشته باشد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا