جدیدترین تصمیم دولت درباره سه نرخی کردن گازوئیل

مسئله سه نرخی کردن گازوئیل مدتی پیش مطرح شد و این موضوع با واکنش و اعتراض شدید کامیون‌داران و رانندگان مواجه شد. موضوعی که به عقب‌نشینی سریع دولت در آن مقطع انجامید. اما سرنوشت این طرح چه شد و آیا اجرایی می‌شود؟

بعد از اعلام طرح سه نرخی کردن گازوئیل که به اعتراض گسترده کامیون‌داران و رانندگان منجر شد، دولت موقتا از موضع خود عقب‌نشینی کرد و اجرای این طرح را به تعویق انداخت.

مسئله سه نرخی شدن قیمت گازوئیل از همان ابتدا نگرانی‌های زیادی برای رانندگان ایجاد کرد و این موضوع با اعتراضات زیادی مواجه شد. در نتیجه این موضوع دولت از موضع خود عقب‌نشینی کرد و اجرای طرح را به زمان دیگری موکول کرد. اما سرنوشت نهایی این طرح چه شد؟

ماجرای سه نرخی کردن گازوئیل به کجا رسید؟

محسن پاک‌نژاد با تاکید بر اینکه هدف از این سیاست، کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت است، گفت: «تمام ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری که دارای اسناد رسمی از جمله بارنامه و کاربرگ الکترونیکی باشند و عملکرد و پیمایش آنها مشخص باشد، مشمول هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهند شد.»

به گفته وزیر نفت، اطلاعات عملکرد ناوگان حمل‌ونقل از طریق سامانه‌های مرتبط با بارنامه‌ها و کارت‌های سوخت ثبت و پردازش می‌شود و سهمیه سوخت بر اساس پیمایش واقعی و اسناد الکترونیکی تخصیص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: «مسئولیت تعیین میزان پیمایش هر ناوگان با سازمان راهداری است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مسئول تعیین مصرف سوخت هر خودرو در ۱۰۰ کیلومتر است.»

پاک‌نژاد افزود که وظیفه نهایی تخصیص سوخت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود و هرگونه تغییر در سهمیه یا قیمت فقط مربوط به ناوگان فاقد مدارک رسمی و یا خارج از شبکه تعریف‌شده خواهد بود.

با این اظهارات، به نظر می‌رسد دولت فعلا قصد ندارد نرخ گازوئیل را برای ناوگان قانونی افزایش دهد، اما احتمال اجرای مدل چند نرخی برای کنترل مصرف و برخورد با تخلفات همچنان روی میز باقی است.

برخی کارشناسان معتقدند که اجرای دقیق این سیاست مستلزم تکمیل زنجیره اطلاعاتی بین وزارت صمت، راهداری و شرکت پالایش و پخش است.

منبع: جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا