گاسپر نوئه؛ کارگردانی که مرزهای سینما را درنوردید

گاسپر نوئه، کارگردان آرژانتینی-فرانسوی، یکی از جنجالی‌ترین و خلاق‌ترین فیلم‌سازان معاصر است که آثارش در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های معمول سینما قرار نمی‌گیرند.

فیلم‌های او ترکیبی از خشونت، روابط جنسی، روان‌شناسی، فلسفه و تجربه‌های ذهنی هستند که با سبک بصری خاص و روایت‌های ساختارشکن، مرزهای سینما را گسترش داده‌اند. در آثار او همچنین، طبیعت انسان به نمایش گذاشته شده و مورد چالی ذهنی قرار می‌گیرد. این مقاله نگاهی جامع به زندگی، سبک کارگردانی، مضامین تکرارشونده و تأثیرات گاسپر نوئه بر سینمای مدرن خواهد داشت.

نگاه متفاوت گاسپر نوئه به طبیعت انسانی

بسیاری از افراد، حتی فیلم‌بازان حرفه‌ای، آثار نوئه را نمی‌پسندند و نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. شاید دلیل این موضوع، نمایش بی‌پرده خشونت و صحنه‌های اروتیک در آثار او باشد. اما نکته اصلی اینجاست که نوئه در فیلم‌هایش سعی دارد بخش تاریکی که در وجود هر انسانی نهفته است را به نمایش بگذارد. او طبیعت واقعی انسان و زندگی را به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که درک و پذیرش آن برای بسیاری دشوار است. در واقع، او با شجاعت مرزهای اخلاقی و اجتماعی را در هم می‌شکند و بیننده را به چالش می‌کشد تا با جنبه‌هایی از واقعیت که معمولاً نادیده گرفته می‌شوند، روبه‌رو شود.

استفاده از مواد روان‌گردان به‌عنوان ابزار داستان‌گویی

یکی از شاخصه‌های آثار نوئه، استفاده از مواد روان‌گردان به‌عنوان عنصر کلیدی داستانی است. در فیلم‌های او، مواد مخدر تنها یک عنصر روایی ساده نیستند، بلکه به‌عنوان ابزاری برای تغییر دیدگاه و ورود به ابعاد دیگری از ذهن و واقعیت به کار می‌روند.

Enter the Void ۲۰۰۹ تجربه‌ی توهمی ماده‌ی DMT را به تصویر می‌کشد و بیننده را به دنیایی از مرگ، تولد دوباره و تجربه‌های فراواقعی می‌برد.

گاسپر نوئه؛ کارگردانی که مرزهای سینما را درنوردید

 

Climax ۲۰۱۸ تأثیر ماده LSD را نشان می‌دهد که چگونه یک مهمانی رقص را به کابوسی ترسناک تبدیل می‌کند. رفتار جمعی گروهی از رقاصان در مورد اتفاقات پیش آمده، بسیار قابل توجه است و می‌توان آن را به طبیعت انسانی و زندگی جمعی، تعمیم داد. گاسپر از این اثر برای بیان این مفاهیم، از مواد مخدر به عنوان تحریکی برای بیرون کشیدن ذات انسان استفاده کرد.

گاسپر نوئه؛ کارگردانی که مرزهای سینما را درنوردید

Love ۲۰۱۵ به مصرف تریاک و تاثیر او که می‌تواند هدیه‌ای از یک عشق باشد را مورد توجه قرار می‌دهد.

گاسپر نوئه؛ کارگردانی که مرزهای سینما را درنوردید

 

Irréversible ۲۰۰۲ نیز به نوعی تأثیر کوکائین و تصمیم‌های خشونت‌بار ناشی از مصرف آن را بررسی می‌کند.

گاسپر نوئه؛ کارگردانی که مرزهای سینما را درنوردید

 

این نوع استفاده از مواد روان‌گردان در آثار نوئه، باعث ایجاد تجربه‌ای متفاوت و گاه آزاردهنده برای مخاطب می‌شود، زیرا او را از دنیای عادی بیرون کشیده و به یک فضای آشفته و غیرقابل‌پیش‌بینی وارد می‌کند.

چرخه تولد و مرگ در آثار نوئه

یکی دیگر از موضوعات مهم در فیلم‌های نوئه، مفهوم تولد و مرگ است. او اغلب داستان‌هایش را با تصاویری از زایش، دوران جنینی، یا نابودی فیزیکی شخصیت‌ها همراه می‌کند.
در Enter the Void، مفهوم مرگ و تناسخ بررسی می‌شود. سکانس‌های پایانی این فیلم، همواره به تولد یک جنین و دادن فرصت زیستن به او در این دنیای تاریک، چالشی‌ست که می‌توان آن را امضا این کارگردان دانست.

در Love، تولد یک نوزاد در پایان فیلم، نقطه‌ی عطفی است که در برابر روابط پرشور و پرتلاطم شخصیت‌ها قرار می‌گیرد.

در Climax، بارداری یکی از شخصیت‌ها به‌عنوان نقطه‌ای کلیدی در داستان مطرح می‌شود.
این تضاد میان مرگ و تولد در آثار نوئه، نشان‌دهنده دیدگاه فلسفی او نسبت به چرخه‌ی حیات و طبیعت بی‌رحم زندگی است.

گاسپر نوئه؛ کارگردانی که مرزهای سینما را درنوردید

 

سبک بصری و تکنیک‌های کارگردانی

گاسپر نوئه به دلیل سبک بصری منحصربه‌فردش شناخته می‌شود. برخی از ویژگی‌های برجسته در کارگردانی او عبارت‌اند از:

۱. حرکت‌های دوربین غیرمتعارف

او معمولاً از دوربین‌های معلق، چرخشی و بدون کات استفاده می‌کند. نمونه‌ی بارز این تکنیک در فیلم Enter the Void دیده می‌شود که بسیاری از صحنه‌های آن از دید اول‌شخص روایت شده و مخاطب را درگیر تجربه‌ای عمیق و ذهنی می‌کند.
جالب است که بدانید ساختن این فیلم ۶ تا ۸ سال طول کشید.

۲. نورپردازی نئونی

نورهای نئونی با رنگ‌های قرمز، آبی و بنفش، امضای تصویری آثار او هستند. این سبک بصری در فیلم‌هایی مانند Love و Irréversible به چشم می‌خورد و حالتی خواب‌گونه و گاه کابوس‌وار به فیلم‌هایش می‌بخشد. در فیلم (Lux Æterna 2019) نیز این مورد بسیار چشم‌گیر است.

۳. تدوین غیرخطی

نوئه معمولاً از تدوین‌های غیرمتعارف و روایت‌های غیرخطی استفاده می‌کند. Irréversible نمونه‌ای از این تکنیک است که داستان را به‌صورت معکوس روایت می‌کند.

۴. صحنه‌های طولانی و بدون کات

او علاقه خاصی به برداشت‌های بلند دارد که در آن دوربین بدون کات و با حرکت‌های پیوسته صحنه را ثبت می‌کند. این تکنیک در صحنه‌های رقص Climax و صحنه‌های درگیری در Irréversible تأثیرگذاری خاصی ایجاد کرده است.

گاسپر نوئه؛ کارگردانی که مرزهای سینما را درنوردید

جالب است که بدانید فیلم climax، تنها در ۱۵ روز فیلم‌برداری شده است.

مقایسه با سایر کارگردانان

گاسپر نوئه به لحاظ سبک و محتوای سینمایی، شباهت‌هایی با چندین کارگردان مشهور دارد:

لارس فون تریر: هر دو کارگردان علاقه به نمایش بی‌پرده‌ی خشونت و جنبه‌های تاریک روان انسان دارند.

استنلی کوبریک: سبک بصری دقیق و کنترل‌شده‌ی نوئه را می‌توان تحت تأثیر آثار کوبریک، به‌ویژه A Clockwork Orange دانست.

دارن آرونوفسکی: فیلم‌هایی مانند Requiem for a Dream شباهت‌هایی به تجربه‌های روان‌گردانی نوئه دارند.
واکنش‌های فرهنگی و نقدها

فیلم‌های گاسپر نوئه همواره در جشنواره‌های معتبر جهانی، از جمله جشنواره فیلم کن، نمایش داده شده‌اند. اما واکنش‌ها به آثار او همیشه ضدونقیض بوده‌اند:
برخی منتقدان او را نابغه‌ای می‌دانند که سینما را به سطح جدیدی برده است.

برخی دیگر او را صرفاً یک فیلم‌ساز شوک‌آفرین می‌دانند که از موضوعات بحث‌برانگیز برای جلب توجه استفاده می‌کند.

فیلم Irréversible به دلیل صحنه‌ی خشونت جنسی، بحث‌های زیادی برانگیخت و حتی موجب خروج برخی تماشاگران از سالن نمایش شد.
Climax با وجود تم تاریک، یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار او بود که برنده‌ی جایزه‌ی هنری کن شد.

تأثیر بر سینمای مدرن

سبک نوئه بر بسیاری از فیلم‌سازان مستقل و جریان اصلی تأثیر گذاشته است. فیلم‌سازانی مانند نیکلاس ویندینگ رفن و هارمونی کورین از تکنیک‌های بصری و مفاهیم او الهام گرفته‌اند. همچنین، بسیاری از موزیک ویدیوها و تبلیغات مدرن نیز از رنگ‌بندی و فیلم‌برداری خاص او تأثیر پذیرفته‌اند.

گاسپر نوئه، فراتر از یک کارگردان حتی یک هنرمند تجربی است که سینما را به‌عنوان وسیله‌ای برای کاوش در ذهن انسان به کار می‌گیرد. او با استفاده از تکنیک‌های بصری نوآورانه و موضوعات جسورانه، چالش‌های جدیدی برای مخاطبان و منتقدان ایجاد کرده است. چه او را نابغه‌ای جسور بدانیم و چه فیلم‌سازی جنجالی، تأثیر او بر سینمای معاصر انکارناپذیر است.

در پایان باید اضافه کرد اگر تاکنون هیچ‌کدام از فیلم‌های این کارگردان را تماشا نکردید، به پای آثار او به ترتیب بنشینید. زیرا فلسفه او و گاهی سیر داستانی، در تماشای به ترتیب آن، معنا و فهوای روشن‌تری پیدا می‌کند. برای مثال فهم بهتری از فیلم i stand alone یا حتی شفاف‌سازی و پاسخ آن، در سکانس آغازین فیلم Irréversible پاسخ داده شده است.

گاسپر نوئه؛ کارگردانی که مرزهای سینما را درنوردید

فیلم شناسی

 

فیلم‌های بلند:

I Stand Alone 1998 – من تنها ایستاده‌ام
Irréversible 2002 – برگشت‌ناپذیر
Enter the Void 2009 – وارد خلأ شو
Love 2015 – عشق
Climax 2018 – اوج
Lux Æterna 2019 – نور جاویدان
Vortex 2021 – گرداب

فیلم‌های کوتاه:

Tintarella di luna 1985- برنزه شدن زیر نور ماه
Pulpe Amère 1987 – تفاله تلخ
Carne 1991 – گوشت (پیش‌درآمد I Stand Alone)
Sodomites 1998 – قوم لوط
Eva 2005 – اوا
We Fuck Alone 2006 – ما تنها عشق‌بازی می‌کنیم (بخشی از فیلم Destricted)
Shoot 2014 – شلیک
Summer of ’۲۱ ۲۰۲۱ – تابستان ۲۱

فیلم‌های مستند و تجربی:

Days in Havana: Ritual 2012 7- هفت روز در هاوانا: آیین
Into the Void: The Shooting «۲۰۱۰ – وارد خلأ: فیلم‌برداری
Lux Æterna 2019 – نور جاویدان (مرزی میان مستند و فیلم داستانی)

گرد آورنده
سوره پوراشرف
منبع
حرف مرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا