سریال «فریبا»؛ تلاش صداوسیما برای ورود به دنیای اینفلوئنسرها، اما مواجهه با شکست

سریال «فریبا» که این شب‌ها از صداوسیما پخش می‌شود، روایتگر زندگی یک بلاگر اینستاگرامی و چالش‌های فضای مجازی است. این سریال که توسط محمود معظمی کارگردانی شده، سعی دارد از زاویه‌ای متفاوت به زندگی و تأثیرات اینفلوئنسرها بپردازد.

داستانی با سویه‌های امنیتی؟

برخی منتقدان معتقدند که سریال «فریبا» مانند سریال «سرجوخه»، نگاه امنیتی به فضای مجازی دارد و تلاش می‌کند آن را تهدیدی برای جامعه نشان دهد. رسانه‌ها و منتقدان بر این باورند که سریال «فریبا» مانند «سرجوخه»، خیلی زود وارد ابعاد امنیتی شده است. برخی تحلیلگران معتقدند که صداوسیما به دلیل نگاه رقابتی و انتقادی نسبت به فضای مجازی، تلاش دارد از طریق چنین سریال‌هایی توجه مخاطبان را از اینترنت به تلویزیون معطوف کند. در این سریال، تماشاگر با زندگی زنی به نام فریبا روبه‌روست که درگیر فعالیت‌های مجازی شده و این موضوع تعادل زندگی شخصی و کاری‌اش را به هم زده است. در ادامه داستان، او با بحران‌های مختلفی مواجه می‌شود که تلویزیون آن را نتیجه مستقیم وابستگی بیش از حد به فضای مجازی می‌داند

مشکلات اصلی سریال فریبا

ریتم کند و فیلمنامه‌ای که جذابیت‌هایش را از دست داده

سازندگان سریال سعی کرده‌اند با فیلمبرداری بخش‌هایی از داستان در ترکیه جذابیت بصری ایجاد کنند، اما ریتم کند و شخصیت‌پردازی ناپخته باعث شده است که این جذابیت خیلی زود رنگ ببازد. در نتیجه، «فریبا» نیز مانند بسیاری از سریال‌های دیگر تلویزیون، از فیلمنامه‌ای ضعیف رنج می‌برد که تلاش‌های عوامل تولید را بی‌ثمر کرده است.

عدم نمایش واقع‌گرایانه از زندگی اینفلوئنسرها

یکی از چالش‌های اصلی تلویزیون در روایت داستانی درباره بلاگرها و اینفلوئنسرهای فضای مجازی، محدودیت در نمایش سبک زندگی واقعی آن‌ها است. اغلب این افراد، پوشش و سبک رفتاری متفاوتی دارند که صداوسیما قادر به نمایش آن نیست. این مسئله باعث شده که شخصیت «فریبا» با تصویری غیرواقعی و دور از باور مخاطب ساخته شود. در نتیجه، نه‌تنها جذابیت شخصیت اصلی از بین رفته، بلکه امکان همذات‌پنداری مخاطب با او نیز کاهش یافته است.

بازی‌های کلیشه‌ای و شخصیت‌های سطحی

در این سریال، به جز بازیگران باسابقه‌ای همچون ثریا قاسمی و علیرضا خمسه، دیگر بازیگران نتوانسته‌اند نقش‌هایشان را به‌درستی ایفا کنند. بیشتر شخصیت‌ها به‌شدت کلیشه‌ای هستند و اجرای بازیگران نیز کم‌عمق و ناپخته به نظر می‌رسد.

شخصیت‌های فرعی ضعیف و بلاتکلیف

در حالی که شخصیت «فریبا» تا حدی توانسته هویتی مشخص داشته باشد، شخصیت‌هایی مانند «ترنم» هنوز در بسیاری از سکانس‌ها بلاتکلیف به نظر می‌رسند. این ضعف می‌تواند ناشی از محافظه‌کاری فیلمنامه‌نویس و کارگردان باشد که به دلیل محدودیت‌های تلویزیون، نتوانسته‌اند سبک زندگی یک بلاگر را به‌درستی به تصویر بکشند.

واکنش منتقدان و کاربران

مازیار دهقان: سریال تلاش دارد به معضلات اجتماعی فضای مجازی بپردازد اما پرداخت شخصیت‌ها نیاز به عمق بیشتری دارد.
امیرحسام (کاربر): این سریال را کی نوشته؟ با خودش چی فکر کرده؟
دیه‌گو (کاربر): مطمئناً حتی در کارگاه‌های آموزش فیلمنامه‌نویسی هم چنین چیزی نوشته نمی‌شود!
مهری (کاربر): اگر نمی‌دونی سریال «فریبا» چی هست، هرجا هستی خداتو شکر کن!

 

منبع: برترین‌ها

۱۶۰ دیدگاه

  1. سلام فیلم جذابیت وخیلی نکات خوبی هست که میشه درس گرفت من ودخترم هر شب منتظر این سریالی دست سازندگان فیلم درد نکنه

  2. خیلی سریال خوب و عالی هستش، واقعا الان فضای مجازی چه اثرات مفیدی در زندگی جوون ها داشته؟ همه رو ناامید و بدبخت کرده، ی سریال خوب هم که میاد با این سایت ها و محتواها میخوایید خرابش کنید

  3. به نظرمن ضعف فیلم نامه به چشم میخوره ماجرای فضای مجازی میتونه از دیدگاه جدیدی بیان بشه لزومی نداره ما یک داستان کلیشه ای رو به این ماجرای اضافه کنیم قوت فیلم بازی آقا فرزاد حسنی میدونم که مشهود وجه تمایزی با ماجراهای قبلی از منظر فیلم نامه به چشم نمیخوره وصرفا یک قطعه پازل اضافه شده در دل کلیشه دلیل این ضعف ذهنیتی است که نخواسته ناب و جدید بیندیشه کمی به اطراف نگاه کنیم فیلم نامه نویسان زیادی هستند مثلا خودم که اگه میدونستم راهش چیه خودم سیناپس این داستان می‌نوشتم

  4. سلام و عرض ادب
    من این سریال رو فقط به دلیل آگاهی از پشت پرده های واقعی فضای مجازی می بینم. هدف فیلم برام مهمه که خیلی آموزنده است و کاری به ضعیف بودن سکانس ها و … و نقدهایی که وارد میشه ندارم، چون به نظر من مهم اینه که انسان وقتی رو که داری برای انجام یه کاری می کنه نتیجه مثبتی از اون بگیره و من واقعا خیلی چیزا از این فیلم دستگیرم شد. خداقوت به همه عوامل این فیلم
    به امید موفقیت های روزافزون

  5. سلام به نظر من نوعی یکی از موفق ترین سریالهای ایرانی که تونسته مخاطب رو جذب کنه و چشم مردم رو نسبت به فضای دروغین و خطرناک مجازی باز کنه مخصوصا برای دختر و پسرهای جوون سرزمینمون که خیلیا تو کل کره ی زمین دارن براشون نقشه میکشن همین سریال پر مغز و موفق که داره انسانیت کانون گرم خانواده اعتماد به خانواده و دوری از فضای مجازی وآگاهانه رفتار کردن رو به مخاطب یاد میده ممنون از سازندگان این سریال زیبا

  6. من زیاد اهل دیدن سریال‌های تلویزیونی نیستم، سریال فریبا رو هم خیلی تصادفی و از قسمت‌های اخیرش دیدم و از همون نقطه، جذبش شدم؛ واقعا عالیه، بسیار روشنگرانه‌ست و دست مافیای مجازی رو برای مخاطب رو می‌کنه.
    جدای از نقدهای فنی که جاش توی فضای عمومی نیست، نقد محتوایی‌ای که دیدم بسیار مغرضانه و غیرمنصفانه‌ست؛ معلوم می‌شه صداوسیما زده تو خال، دست‌مریزاد به همه‌ی عوامل این سریال.

  7. موضوع خوب و جدید و کاربردی مخصوصا برای نسل جوان ولی واقعا من در سکانهایی ضعف در بازی و فیلم نامه و ناپختگی رو احساس کردم

  8. اینایی که به به چه چه کردن نوشتن عالی سریال های خارجی ببینید فکر کنم سکته کنید از ذوق زدگی هرشب منتظرید ببینید سیب زمینی کیلو چنده دلار چند شده 😏

  9. خودتحقیرها لطفا خاموش.
    از نظر شما هرچی مربوط به کشور خودمون باشه خوب نیست، ما که از دیدن این سریال خیلی لذت میبریم، هم جذابه هم آموزنده.

  10. سریال خوبیه ، درسته به خاطر محدودیت های صدا و سیما خیلی مسائل رو در مورد زندگی اینفلوئنسرها، ننونسته نشون بده ولی در کل حقیقت فضای مجازی رو معرفی کرده

  11. در مورد ظاهر لباس که خود مردم میدونن لباس پوشیدن تو فضای مجازی چجوری اما در مورد خود فیلم ما هر شب نگاهش میکنیم در مورد افرادی تو جامعه که در مورد فضای مجازی خیلی ساده هستن و زود باور خوبه میفهمن پشت اکانتهای اینستا یک تجارت پرسوده

  12. خیلی سریال آموزنده و جذاب و سرگرم کننده ای هست. دست عوامل درد نکنه. امیدوارم باز هم از این قبیل سریالهای به روز و جذاب ساخته بشه. ما که هر شب بی صبرانه منتظریم قسمت بعدی رو ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا