رشد روزانه کاربران چتجیپیتی به اوج رسید؛ کاهش سرعت جذب کاربران جدید
تحلیل دادهها نشان میدهد رشد دانلود و استفاده روزانه از چتجیپیتی کاهش یافته و کاربران اکنون تنها در صورت نیاز واقعی از اپلیکیشن استفاده میکنند.

تحلیل جدید نشان میدهد که رشد دانلود و استفاده روزانه از اپلیکیشن موبایل چتجیپیتی احتمالاً به اوج خود رسیده است. شرکت تحلیل دادههای اپلیکیشن Apptopia با بررسی روند دانلودها و کاربران فعال روزانه (DAU) دریافت که از آپریل ۲۰۲۵ به بعد، سرعت رشد کاربران جدید کاهش یافته است.
به گزارش رویترز، براساس این تحلیل میزان تغییر ماهانه دانلودهای جدید جهانی در اکتبر ۲۰۲۵ احتمالاً ۸.۱ درصد کاهش خواهد داشت. با این حال، از نظر تعداد مطلق نصبهای جدید، اپلیکیشن همچنان عملکرد خوبی دارد و میلیونها بار در روز دانلود میشود.
آمارهای عمیقتر نشان میدهد که کاربران آمریکایی در هر روز، ۲۲.۵ درصد کمتر از قبل در اپلیکیشن وقت میگذرانند و تعداد دفعات باز کردن اپ نیز ۲۰.۷ درصد کاهش یافته است. این به معنای آن است که کاربران ایالات متحده کمتر از قبل از چتجیپیتی استفاده میکنند، اما کاربران هستهای همچنان در اپ باقی ماندهاند و نرخ ترک اپ کاهش و تثبیت شده است.
کند شدن رشد دانلود میتواند عوامل مختلفی از جمله افزایش رقابت با گوگل و مدل جمینای و همچنین تغییرات در ویژگیهای مدل هوش مصنوعی چتجیپیتی پس از آپدیت آپریل که طراحی شده بود تا هوش مصنوعی کمتر چاپلوس باشد داشته باشد و همچنین عرضه GPT-۵ در آگوست که نسبت به نسخه قبلی کمتر شخصیتی دوستانه داشت.
همچنین بخوانید: اپنایآی در آستانه افزودن چت گروهی و پیام خصوصی به چتجیپیتی
رقابت با گوگل تنها عامل اخیر نیست
Apptopia اشاره میکند که کاهش متوسط زمان استفاده و تعداد دفعات استفاده از اپ پیش از ظهور سریع جمینای نیز شروع شده بود، بنابراین رقابت با گوگل تنها عامل اخیر نیست. همچنین، کاهش همزمان هر دو شاخص نشان میدهد که کاربران صرفاً استفاده بهینهتری نمیکنند، بلکه الگوی استفاده کلی کاهش یافته است.
این تحلیل نشان میدهد که مرحله آزمایشی و کنجکاوی کاربران درباره اپلیکیشن به پایان رسیده و اکنون چتجیپیتی بخشی از روتین روزانه کاربران شده است. کاربران بیشتر زمانی از اپ استفاده میکنند که واقعاً به آن نیاز دارند یا به یادشان میآید.
برای اپنایآی ، این به معنای آن است که باید سرمایهگذاری بیشتری روی بازاریابی اپلیکیشن یا ارائه ویژگیهای جدید انجام دهد تا دوباره شاخصهای کلیدی رشد را افزایش دهد؛ چرا که دیگر نمیتواند تنها به تازگی و جذابیت اولیه برای جذب کاربران متکی باشد.
منبع: برنا