درآمد ۱۹۷ میلیارد تومانی تولیدکنندگان محتوا در آپارات

سال گذشته پنج هزار و ۶۶۶ کاربر آپارات با تولید محتوا در مجموع ۱۹۷ میلیارد تومان درآمد کسب کردند و رویداد ACE با هدف توسعه شبکه ارتباطی و تقویت مهارت‌های تولیدکنندگان برگزار شد.

سال گذشته تعداد افرادی که از آپارات با تولید محتوا درآمد داشتند ۳۰ درصد رشد داشته و ویدیوهای آنها نزدیک به ۲۰ میلیارد بازدید داشته ‌است. طبق آمار اعلام شده از سوی این پلتفرم، در سال ۱۴۰۳، پنج هزار و ۶۶۶ کاربر با تولید محتوا توانسته‌اند در مجموع ۱۹۷ میلیارد تومان از آپارات درآمدزایی داشته باشند. این درآمد به صورت میانگین به ازای هر نفر در هر سال نزدیک ۳۵ میلیون تومان است.

رویداد تولیدکنندگان محتوای آپارات (ACE) باهدف توسعه شبکه ارتباطی کاربران فعال فضای مجازی و تقویت پشتوانه‌های آموزشی آنها برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات، برگزار شد.

میثم زرگرپور، استراژیست جذب سرمایه و فعال حوزه محتوا و اقتصاد دیجیتال، درباره مدل درآمدی پایدار گفت: «اعتقاد دارم خیریه‌ها نیز باید مدل درآمدی پایدار داشته باشند، پس نمی‌توان از یک تولیدکننده محتوا انتظار داشت به دنبال درآمد پایدار نرود». او معتقد است محتواساز باید انسجام هویتی داشته باشد، محتوایی که عرضه می‌شود باید اصالت داشته باشد و اگر تولیدکننده محتواها هدف طولانی‌مدت دارند نباید خودشان را صرفا به شکل تولیدکننده محتوا ببینند، بلکه باید به شکل کسب‌وکاری ببینند که محصولی عرضه می‌کند و همه چیز آن شبیه کسب‌وکار است. به باور او، تولیدکنندگان محتوا چیزی را از دیگران می‌گیرند که قابل جبران نیست؛ آن هم زمان است، پس چیزی که عرضه می‌کنند باید ارزش تولید داشته باشد.

جامعه مخاطب یا به اصطلاح community در تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است. زرگرپور در این باره  اعلام کرد: «جامعه مخاطبی که حول یک محتوا شکل می‌گیرد پتانسیل‌های زیادی دارد و این جامعه مخاطبان است که رابطه اصیل و ارگانیک را با مخاطب شکل می‌دهد». او بر این باور است که جامعه مخاطب به محتواساز می‌گوید باید به چه مسیری برود و در ایجاد مدل درآمدی کمک می‌کند؛ در همین راستا اگر خودمان را صرفا به عنوان تولیدکننده محتوا بدانیم در چرخه‌ای تکراری گرفتار می‌شویم، اما اگر به عنوان پلتفرم و کسی که سرویس‌های دیگری ارائه می‌دهد به خودمان نگاه کنیم، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را خواهیم داشت. او تاکید کرد: «موفقیت در حوزه تولید محتوا به استمرار و تعهد بستگی دارد. این تعهد به مخاطب باید همواره برقرار باشد در غیر این صورت بعد از مدتی فراموش می‌شوید».

صنعت خودرو مشکل، رویداد و اتفاق‌های بد و خوب کم ندارد. حسین دلاور، سردبیر رسانه آخرین خودرو، درباره هویت مستقل و روند تولید محتوا در این حوزه گفت: «اولین موضوع درباره هویت مستقل این است که ما تمرکز خود را بر این گذاشتیم که برای هر بستر ساختارهای تولید محتوای مستقل داشته باشیم».

از آن‌جا که نیازهای مخاطب هر پلتفرم متفاوت است، او تاکید کرد: «نیاز مخاطب اینستاگرام و آپارات و یوتیوب را تشخیص دادیم و بر اساس نیاز آن‌ها محتوا تولید کردیم. مخاطب‌های اینستاگرام دنبال پیگیری چالش‌هایی هستند که در این حوزه وجود دارد مانند افزایش قیمت خودرو یا  چرایی تحویل ندادن آن».  تلاش این رسانه نیز تولید محتوایی بود که به مخاطب درباره این موارد هشدار دهد. مخاطب محتوای آپارت و یوتیوب اما کسی است که به صورت تخصصی محتوای مربوط به خودرو را دنبال می‌کند. او در ادامه گفت: «برای هر خودروی جدیدی که وارد بازار می‌شود، چه اسپانسر داشته باشیم چه نداشته باشیم، محتوا تولید کردیم که این کار باعث شد اولین صفحه‌ای که مخاطب محتوای خودرو بازدید می‌کند، رسانه آخرین خودرو باشد».

استراژی مبتنی بر پایداری درآمد در رسانه‌های خودرویی که نوپا هستند با چالش‌هایی مثل تحریم روبه‌رو می‌شود و همین موضوع چرخه درآمد را با مشکل شدید روبه‌رو می‌کند. در همین راستا او تاکید کرد: «سعی کردیم برای شرایط اضطراری پس‌انداز داشته باشیم، اگر سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر و تصمیم‌های گروهی نبود جنگ ۱۲ روزه منجر به تعطیلی تیم می‌شد».

رضا مهدوی، استراتژیست برند و فعال حوزه تولید محتوا، با انتقاد از «اقتصاد توجه»  تاکید کرد: «این‌که به سمت اقتصاد توجه برویم و توجه را تبدیل به پول کنیم آدرس غلطی است». او معتقد است اقتصاد توجه فرد را وارد فضایی می‌کند به نام تورم بازخورد اجتماعی. وقتی اثر دوپامینی که مغز با لایک و بازخوردها دریافت کرده از بین می‌رود، مغز فرد را وادار می‌کند دست به تولید محتوای جدید بزند. فرد در چرخه تکراری و اعتیادآوری قرار می‌گیرد و به سمت سرخوردگی و فرسودگی کشیده می‌شود.

همچنین بخوانید: قدرت و ظرافت در کنار هم؛ سامسونگ گلکسی Tab S11 Ultra معرفی شد

ارتباط موثر با هدف مشترک به وجود می‌آید

فرزاد فخری‌زاده، فعال حوزه تولید محتوا، در این رویداد با شاره به «کتاب قبایل» ست‌گادین گفت: «ارتباط موثر با هدف مشترک به وجود می‌آید. هدف مشترک دو چیز است؛ ایجاد تغییر در وضع موجود و مقابله با تغییر وضع موجود».

او بر این باور است که تمرکز نباید روی رشد تعداد افراد قبیله  باشد بلکه باید روی کیفیت ارتباط موثر افراد قبیله باشد و افراد باید به یاد داشته باشند قرار نیست برای همه محتوا تولید کنند، بلکه برای گروهی که هدف مشترکی با آن‌ها دارند محتوا تولید می‌کنند.

با توجه به فضایی که اقتصاد کشور و قیمت دلار همواره توأم با نااطمینانی‌هاست، او درباره ایجاد اطمینان در مخاطبان تاکید کرد: «هیچ حرفی رو از هیچ‌کس قبول نکنید و این تنها حرفی باشد که از من قبول می‌کنید».

او در ادامه گفت: «در واقع بدترین کار اینفلونسر اقتصادی این است که بگوید به من اعتماد کنید، نه به من نه به سازمان بورس و نه بانک مرکزی نباید اعتماد کرد، باید امیدنامه خواند و مشکوک بود».

ایجاد جامعه مخاطب وفادار و تاثیرگذاری آن بر فعالیت تولیدکنندگان محتوا امری قطعی است. در همین راستا، پرستو بهنام‌نیا، فعال حوزه تولید محتوا درباره ایجاد جامعه مخاطب وفادار گفت: «در فضای تبلیغات به وجود آوردن اعتماد سخت است اما همواره در محتواهایی که تولید می‌کنم اطلاعات محصول را به مخاطبان می‌دهم، خریدن یا نخریدن آن را پیشنهاد می‌دهم و صادقانه نظر می‌دهم».

در ادامه ابوالفضل حسن‌زاده،  فعال حوزه تولید محتوا، نیز در این باره تاکید کرد: «برای جذب مخاطب مهم هدف است باید نیاز مخاطب را شناسایی کنید و آن را پیش ببرید. شناخت از مخاطبانی که در حوزه فعالیت شما باعث پیشرفت خواهد شد».

منبع: شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا