مردم جهان ارزهای دیجیتال خود را چگونه خرج میکنند؟
مطالعهای جدید از سوی بیت گت از نحوه خرج کردن ارزهای دیجیتال در سراسر جهان و در بین نسلهای مختلف و کاربردهای این داراییهای نوظهور پرده برداشته است.

تحریریه حرف مرد: گزارش جدیدی از شرکت بیت گت (Bitget)، شرکت مادر یکی از صرافیهای مهم بازار ارزهای دیجیتال از نحوه خرج کردن ارزهای دیجیتال از سوی نسلهای مختلف در سراسر جهان پرده برداشته است. در این نظرسنجی از سوی بیت گت که بیش از ۴۵۹۹ نفر از اعضای جامعه این شرکت از سراسر جهان شرکت داشتند، بیش از ۳۵ درصد اعلام کردند که از ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنشهای روزمره، انجام بازیهای ویدئویی و همینطور سفر استفاده میکنند.
تغییر و تحولات جهانی
در نظرسنجی شرکت بیت گت، پاسخدهندگان اولویتهای خود در خرج کردن ارزهای دیجیتال را در دستهبندی مختلفی همچون بازی ویدئویی یا خریدهای روزمره یا خرید خودرو و املاک دستهبندی کردند. سپس از محققان اطلاعات بهدست آمده را برای بررسی الگوهای جهانی، رفتارهای نسلی و تفاوتهای منطقهای تجزیه و تحلیل کردند.
در مجموع چنانچه در این گزارش آمده، بیشترین موارد استفاده از ارزهای دیجیتال برای خرید و انجام بازی ویدئویی با ۳۶ درصد، خریدهای روزمره ۳۵ درصد و هزینههای سفر ۳۵ درصد ذکر بوده است. علاوه بر این، ۳۲ درصد از پاسخدهندگان به این نظرسنجی گفتند که از رمزارزهای خود برای خرید لوازم دیجیتال همچون موبایل، تبلت و لپتاپ و خرید هدیه استفاده کردهاند. در همین حال، ۳۰ درصد شرکتکنندگان هم گفتند که از رمزارزها برای پرداخت دورههای آموزشی و بهرهمندی از تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی بهره گرفتهاند.

در همین حال، برخی از شرکتکنندگان در این نظرسنجی عنوان کردند که از ارزهای دیجیتال خود برای خرید کالاهای لوکس، پرداخت قبض آب و برق و گاز و…، خرید اشتراکهای آنلاین و آفلاین (مانند پلتفرمهای استریم فیلم و سریال و موسیقی یا ارائهدهندگان نرمافزار و ابزارهای آنلاین)، خرید املاک و مسکن، اجاره منزل یا خرید خودرو استفاده کردهاند.
همچنین بخوانید: نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال؛ بزرگترین برندگان بازار کریپتو در هفته اخیر کدامها بودهاند؟
به طور کلی یافتههای مطالعه اخیر بیت گت نشان داد که مردم بیشتر ترجیح میدهند که بیشتر از رمزارزها برای پرداخت هزینههای روزمره (۳۵ درصد) نسبت به خرید آنلاین (۳۱ درصد) بهره ببرند. یک نکته دیگر که در یافته گزارش اخیر قابلتوجه بود اینکه مردم جهان هماکنون هر چه بیشتر به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال برای کارهای عملی و روزمره هستند.
از این حیث، مردم شرق آسیا با ۴۱ درصد، بیشترین سهم برای خرید لوازم دیجیتال و خریدهای روزمره دارند. از سوی دیگر، مردم نواحی آسیای جنوب شرقی با سهم ۴۱ درصدی در خرید بازیها و ۳۶ درصد در خرید هدایا با ارزهای دیجیتال از این لحاظ پیشگام هستند. ظاهرا عمده این آمارها به دلیل تأثیر چشمگیر نسل جوان و موبایل به دست و همینطور استقبال بالا از بازیهای کسب درآمد (P2E) به همراه فرهنگ هدیه دادن دیجیتال بوده است. در همین حال، مردمان آسیای جنوب شرقی به شدت از پرداختها از طریق کدهای QR در فروشگاهها استقبال کردهاند.

در میان کشورهای متمول خاورمیانه، کاربران بیشترین ارزهای دیجیتال خود را صرف خرید بازیهای ویدئویی (۴۱ درصد)، کالاها و لوازم لوکس (۳۱ درصد) و خودرو (۲۹ درصد) کردهاند. موضوعی که نشان میدهد مردم این کشورها از ارزهای دیجیتال برای خریدهای پرهزینه و تجملاتی استفاده میکنند.
در همین حال، در کشورهای آفریقایی که در سالهای اخیر به شدت برای بهبود وضعیت آموزشی خود در تلاش بودهاند، ۳۸ درصد از دارندگان ارزهای دیجیتال از پولهای دیجیتال خود برای پرداخت هزینههای آموزشی استفاده کردهاند. این امر به خصوص به این دلیل زیرساختهای بانکی سنتی چندان در بسیاری از نواحی آفریقا قابل اتکا نیست اهمیت زیادی دارد.
در آمریکای لاتین، ۳۸ درصد از مردم از رمزارزها برای خریدن لوازم دیجیتال و ۳۵ درصد هم برای انجام خریدهای آنلاین استفاده کردهاند. علاوه بر این، ۴۱ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی عنوان کردهاند که از ارزهای دیجیتال برای محافظت از داراییهای خود در مقابل تورم و کاهش نرخ برابری ارزهای فیات بهره گرفتهاند.
در سوی دیگر، در غرب و شرق اروپا، ۳۷ درصد مردم بیشتر هزینههای رمزارزی خود را صرف هزینههای سفر (رزور بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس یا محل اقامت) کردهاند. در همین حال، ۲۹ درصد از مردم اروپای شرقی از ارزهای دیجیتال برای خرید املاک و مسکن استفاده کردهاند. در همین حال، مردم آمریکای شمالی و اقیانوسیه در این زمینه ارزهای دیجیتال خود را متعادلتر خرج کردهاند و میزان هزینه بازیهای ویدیویی و امور روزمره برای این دسته از کاربران ۳۳ درصد بودهاند.
الگوی خرج کردن ارزهای دیجیتال در گروههای سنی مختلف
یکی دیگر از جنبههایی که در مطالعه اخیر بیت گیت مورد بررسی قرار گرفت، تفکیک سنی شرکتکنندگان و اولویتهای آنها بود. یافتههای این مطالعه نشان داد که حدود ۳۹ درصد از کاربران نسل Z (متولدان دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰) ارزهای دیجیتال خود را برای صرف خرید بازیهای ویدئویی، ۳۵ درصد برای خرید هدیه و ۲۹ درصد هم خرید اشتراک فیلم و سریال و موسیقی کردهاند. این گروه سنی در بین تحلیلگران به ارزش زیادی که برای پرداختهای سریع، کاربرپسند و در قالب اپلیکشنها و شبکههای اجتماعی قائل میشوند شهرت دارند.

در همین حال، یافتههای شرکت بیت گت نشان داد که ۳۶ درصد از کاربران نسل Y (متولدان ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینههای مرتبط به سفر، ۳۵ درصد از آنها برای خرید بازیهای ویدئویی (آنلاین و آفلاین) و همینطور لوازم دیجیتال استفاده کردهاند. آنطور که افراد این نسل به محققان گفتهاند، این نسل بیشتر رمزارزها را به دلیل راحتی و ارزش به خصوص در انجام تراکنشهای بینالمللی و پرداخت خدمات تلفن همراه انتخاب کردهاند.
شرکتکنندگان نسل X (متولدان دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰) هم در این نظرسنجی گزارش دادند که بیشترین ارزهای دیجیتال خود را صرف هزینههای سفر با حدود ۴۰ درصد کردهاند. در همین حال، حدود ۳۶ درصد از افراد این نسل از رمزارزها برای خرید لوازم دیجیتال یا پرداختهای آنلاین بهره بردهاند. در همین حال، از دیگر موارد استفاده از ارزهای دیجیتال در این نسل به ترتیب میتوان به پرداخت قبل آب و برق (با ۳۰ درصد)، املاک و مسکن (با ۳۰ درصد) اشاره کرد. افراد نسل X بیشترین اولویت خود را خرج کردن امن و اصولی و اکثرا برای خریدهای مهم و ضروری دانستهاند.
منبع: CryptoPotato