رشد تاریخی بینگ در بازار جستوجو با بهکارگیری هوش مصنوعی
مایکروسافت با اتکا به قابلیتهای هوش مصنوعی و ادغام آن با محصولات کلیدی خود، توانسته است سهم موتور جستوجوی بینگ را در بازار جهانی افزایش دهد و رقابت جدیتری با گوگل رقم بزند.

مایکروسافت با بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در موتور جستوجوی بینگ، موفق شده است سهم بازار خود را از غول جستوجوی اینترنتی، گوگل، افزایش دهد. در سالهای اخیر، بینگ که زمانی یک بازیکن فرعی محسوب میشد، با افزودن قابلیتهایی مانند ادغام با ویندوز ۱۱، کُپایلوت هوش مصنوعی و تجربههای مشابه چتجیچیتی، توانسته است توجه بیشتری به خود جلب کند و رشد قابل ملاحظهای را در میزان استفاده کاربران ثبت کند.
طبق دادههای بهروز، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵، گوگل حدود ۸۷.۵ درصد از بازار جستوجوی جهانی را در اختیار داشت، اما سهم بینگ به رکورد تاریخی ۸.۳ درصد افزایش یافته است. در بازار جستوجوی دسکتاپ در ایالات متحده، بینگ با ۲۷.۶ درصد بازار نسبت به ۶۵.۴ درصد گوگل پیشرفت چشمگیری داشته است.
قابلیتهای هوش مصنوعی؛ از دلایل رشد استفاده از بینگ
به نقل از The Verge، رشد استفاده از بینگ بیش از همه به دلیل قابلیتهای هوش مصنوعی و ادغام آن با مرورگر Edge و سیستم عامل ویندوز است، بهطوری که حجم جستوجوهای روزانه آن به حدود ۱.۲ میلیارد جستوجو رسیده که نشاندهنده رشد ۱۹ درصدی سالانه است. در همین حال، گوگل روزانه بیش از ۸.۵ میلیارد جستوجو دریافت میکند که نسبت به سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش یافته است.
علاوه بر رشد کاربر، درآمد تبلیغاتی بینگ نیز افزایش یافته و در سال مالی گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است. مایکروسافت تاکید کرده است که هر یک درصد رشد سهم بازار تبلیغات در جستوجو میتواند معادل دو میلیارد دلار درآمد برای بخش تبلیغات آن باشد.
با وجود آنکه گوگل همچنان در صدر بازار باقی مانده، رشد سهم بینگ از نظر کاربران و درآمد ها قابل توجه است و این نشاندهنده رقابت فزاینده در بازار موتورهای جستوجو به کمک هوش مصنوعی است. مایکروسافت با تمرکز بر هوش مصنوعی و تقویت تجربههای کاربری، تا کنون چهار سال متوالی رشد سهم بازار بینگ و مرورگر Edge را ثبت کرده است، و این روند احتمالاً در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
منبع: ایتنا