آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاحیت تصمیم‌گیری برای مخالفت با تعطیلی آخر هفته را داشته است؟

ساعاتی پیش هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، از مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی یک روز در هفته به جز جمعه خبر داد. این در حالی است که عده‌ای معتقدند این مصوبه، براساس اختیارات مجمع نبوده است.

تحریریه حرف مرد- امیررضا منعمی: به گزارش حرف مرد، دیروز هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، از مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی یک روز در هفته به جز جمعه خبر داد. این در حالی است که عده‌ای معتقدند این مصوبه، براساس اختیارات مجمع نبوده است.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری اخیر خود در مورد لایحه کاهش ساعت کاری ادارات، یعنی لایحه‌ی اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام کرد که با مصوبه تعطیلی یک روز در هفته و کاهش ساعات کاری کارکنان مخالفت شده است.

وی ادامه داد: دو دسته ایراد نسبت به این لایحه مطرح شده و به همین دلیل با انجام و اجرای آن مخالفت شده است. یک دسته ایرادات از سمت شورای نگهبان مطرح شده و دسته دیگر ایراداتی است که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مطرح کرده است.

سحنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: با اصلاحات مجلس، ایرادات شورا نسبت به آن مصوبه برطرف شده، اما مجلس نسبت به ایرادات هیات عالی نظرات اصلاحی نداشته و تصمیم نهایی در این رابطه با مجمع تشخیص مصحلت نظام است.

مرتبط با این خبر: لایحه کاهش ساعت کاری اداری تأیید نشد

آیا «مجمع» صلاحیت قانونی برای این تصمیم‌گیری را دارد؟

مطابق اصل ۱۱۲ قانون اساسی ایران و سایر این اصول، مجمع تشخیص مصلحت نظام چند وظیفه‌ی کلی را باید دنبال کند. اول در مواردی که اختلاف نظری میان مجلس و شورای نگهبان به وجود می‌آید و مجلس با پافشاری، نسبت به مصوبه‌ی خود اصرار ورزد و آن را به مصلحت کشور بداند. دوم در مواردی که از سوی رهبر انقلاب مصوبه‌ای با جنبه‌ی مشورتی به مجمع ارجاع شود تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود. سایر مسئولیت‌های مجمع، وظایفی مقطعی است که در اینجا موضوع بحث ما نیست.

در مورد مصوبه‌ی اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که یا به عبارتی تعطیلی پنجشنبه‌ها، مشخصا مورد اول صادق نیست. زیرا این مصوبه با تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان همراه بوده است و لذا موجباتی برای اختلاف نظر و ارجاع به مجمع وجود نداشته است.

در مورد دوم یعنی مواردی که رهبری تصمیم‌گیری در خصوص موضوعی را به مجمع می‌سپارد نیز لااقل چیزی در این خصوص منتشر نشده است و بعید بنظر می‌رسد چنین تصمیمی در حال حاضر به مجمع تشخیص مصلحت نظام محول شده باشد؛ نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، در هیچ کجای قانون، علت و فلسفه‌ی وجود این مجمع، قانون‌گذاری و یا سیاست‌گذاری مستقل نبوده است. بلکه در هر کجا که قانوناً مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاحیت تصمیم‌گیری داشته، از ارجاع موضوعی از جانب مجلس، رهبری یا… بوده است.

بنابراین بنظر می‌رسد تصمیم‌گیری هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از همان جنس بدعت‌هایی باشد که در سال‌های اخیر قدرت قانون‌گذاری را از مجلس گرفته است و برخلاف اصل ۵۸ قانون اساسی، اختیارات قانون‌گذاری به نهادهای دیگر موازی با مجلس داده می‌شود. از جمله، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و در حال حاضر نیز هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که وظیفه‌اش بررسی مصوباتی است که سیاست‌های کلی نظام را در بر می‌گیرد.

انتقادات به هیئت عالی نظارت

از مجلس دهم، انتقاداتی به هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام در مجمع یا به اختصار هیئت عالی نظارت، وجود داشته است. به عنوان مثال، افزایش دامنه‌ی شمول سیاست‌های کلی نظام به عناوین و مصداق‌های مختلف، از موارد اختلافی میان مجلس و مجمع بوده است. در واقع می‌توان گفت در عمل نهادی در کنار شورای نگهبان پدید آمده است که مصوبات مجلس را در کنار شورای نگهبان بررسی و تائید و رد می‌کند. به طوری که احمد لاهوتی، نماینده مجلس دوازدهم، در تذکری خطاب به این هیئت گفت :«هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند. فقط هم سیاست‌های کلی را بررسی نمی‌کند و به موارد دیگر هم می‌پردازد. عملاً هیات عالی نظارت مجمع به شورای نگهبان دیگری تبدیل شده است.»

از طرفی، این انتقاد توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسبق، به شکل دیگری به مجمع تشخیص وارد بود. به این ترتیب که در مصوبات چالشی میان دولت و مجلس که به اعتقاد او خارج از اختیارات مجلس تصویب می‌شد، با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص می‌رفت و در آنجا تصویب می‌شد. البته رئیس دولت نهم و دهم در اقدامی که اولین بار توسط خودش انجام و بعدا به رویه‌ای در دولت‌های پس از خودش بدل شد، از امضای این قوانین سر باز زد.

 

۱۰۰ دیدگاه

  1. قراره ۴۰ دقیقه از ساعت کاری روزانه کارکنان را کاهش دهند اما مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام معتقد است که این اقدام بر برنامه توسعه کشور و رشد ۸ درصدی تاثیر منفی دارد. اما باید گفت آنچه که بر تحقق اهداف برنامه توسعه کشور تاثیر بسیار بسیار منفی دارد کاهش سرمایه اجتماعی است بی توجهی به خواهش مردم، سرمایه اجتماعی را نابود می‌کند ایکاش می‌دانستند که سرمایه اجتماعی و اعتماد بین ملت و حاکمیت چقدر مهم و زیربنای همه برنامه های توسعه و رشد اقتصادی است.

  2. سلام، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کاهش ۴ ساعت از ۴۴ ساعت کاری کارکنان در هفته را به دلیل کاهش بهره وری مغایر با سیاست‌های کلی نظام می‌داند آیا در مقایسه با ۸ ساعت کار روزانه که معادل ۴۸۰ دقیقه می‌شود کاهش ۴۰ دقیقه در روز واقعا باعث کاهش بهره وری و خسارت به کارفرما و اقتصاد می‌شود ؟ فقط ۴۰ دقیقه در روز ؟

  3. تنظیم ساعات کاری روزانه کارمندان از ۷صبح تا ۳ ظهر بصورت یک ساعت شناور برای افراد خاص، ضمن اینکه با ارگانیسم و سوخت و ساز بدن انسان هماهنگ می باشد زیرا در این بازه زمانی بدن انسان حداکثر کارایی را دارد موجب خواهد شد هزینه نهار به دولت و کارفرما تحمیل نگردد و صرفه جویی شود.

  4. عدالت تا کجا
    این همه سال تهرانی ها تعطیل هستن پنج شنبه هیچ کس صداش در نیامد
    چقدر بی عدالتی
    چقدر دوگانگی
    مگه خون تهرانی ها رقیق تر از شهرستان هست
    مگه ما خانواده و بچه نداریم
    عدالت علی کجاست

  5. جناب آقای مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق جمعه ۲۲ فروردین ۱۴۰۴ در روزنامه اینترنتی اندیشه معاصر اظهار نموده اند که « تغییر ساعت رسمی کشور معادل نیروگاه اتمی یک هزار مگاواتی بوشهر صرفه‌جویی در مصرف برق به همراه دارد». تصور کنید تعطیلی پنجشنبه های دستگاه های اجرایی در شهرستانها چه مقدار باعث صرفه جویی در مصرف برق و کمک به صنایع تولیدی کشور و ایجاد زمینه مناسب برای سرمایه گذاری در بخش تولید خواهد شد.
    تعطیلی پنجشنبه‌ها باعث می‌شود برق مصرفی توسط صدها هزار کامپیوتر، مانیتور، وسایل روشنایی، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و غیره به سوی کارخانجات تولیدی هدایت شود و زمینه تسهیل سرمایه گذاری در تولید فراهم گردد.

  6. معلومه چه خبره توی این مملکت که هر نهادی بخودش احازه میده خارج از وظایف قاونونی اقدام بکنه .خواهشمند است قوه قضاییه در این خصوص وارد بشه و ورود مجمع به قانونگذاری را بدون اختلاف مجلس و شورای نگهبان غیر قانونی اعلام کنه

  7. سلام، از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهش می کنیم در استان حوزه انتخابیه خود از استانداران محترم بخواهند مانند استانداران کردستان، اصفهان، هرمزگان، سمنان، چهار محال و بختیاری، یزد، خراسان جنوبی، لرستان، کرمان و فارس با استفاده از اختیارات خود و قانون دورکاری، پنجشنبه ها را در دستگاه های اجرایی استان خود تعطیل نمایند از این طریق می توان تا رفع ایرادات مجمع تشخیص مصلحت درباره با مصوبه تعطیلی پنجشنبه ها، از منافع تعطیلی پنجشنبه ها از قبیل افزایش بهره وری و تقویت رابطه ملت و حاکمیت و تحکیم بنیاد خانواده بهره مند شد. باتشکر

  8. سلام، از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهش می کنیم در استان حوزه انتخابیه خود از استانداران بخواهند مانند استانداران استانهای کردستان، اصفهان، سمنان، چهار محال و بختیاری، یزد، خراسان جنوبی، لرستان، کرمان و فارس با استفاده از اختیارات ویژه خود و قانون دورکاری، پنجشنبه ها را در دستگاه های اجرایی استان خود تعطیل نمایند از این طریق می توان تا رفع ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مصوبه تعطیلی پنجشنبه ها، از افزایش تنش و نارضایتی در کارکنان جلوگیری کرد و در ضمن از منافع تعطیلی پنجشنبه ها بهره مند گردید. باتشکر

  9. در هشت سال جنگ و دفاع مقدس رنج کشیدیم به سازندگی کشور کمک کردیم تحریم ها را تحمل کردیم در مقابل تورم ، سوءتغذیه و مشکلات معیشتی صبر کردیم اما تبعیض و بی‌عدالتی و ظلم را نمی‌توانیم‌ تحمل کنیم واقعا نمی‌توانیم آیا هیچ گوش شنوا برای درخواست و خواهش ما در این کشور وجود ندارد؟ هل من ناصر ینصرنی؟

  10. اگر تعطیلی پنجشنبه‌ها به کشور آسیب می‌رساند چرا در طی ۱۷ سال گذشته که تهران به عنوان مرکز مبادلات اقتصادی و تجاری کشور تعطیل بوده است هیچکدام از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی درمورد لغو تعطیلی تهران هیچ صحبتی نداشته اند. آیا اقتصاد و تجارت کشور در خاش، قم ، شهرکرد و یا دیگر شهرستان ها متمرکز است؟ بنابراین مخالفین تعطیلی پنجشنبه‌ها فقط بهانه گیری می‌کنند مخصوصا که تعطیلی پنجشنبه‌ها مشمول دستگاهای اقتصادی مثل گمرگ و بانک ها نیست.

  11. از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم در جهت ایجاد وحدت رویه در تعطیلات پایان هفته و ساعت کاری کارکنان دستگاه های اجرایی تهران و شهرستان ها اقدام فرمایند و ایرادات مدنظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد تعطیلی پنجشنبه ها را چاره جویی نمایند.

  12. نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت، بنا به همون دلایلی که این مصوبه رو رد کردید، لطفا برای رفع بی عدالتی آشکاری که وجود داره،تعطیلی پنجشنبه های تهرانو هم لغو کنید

  13. سلام بعد عید چطور مردم و کارمند و کارگر رو ناراضی کنیم آهان با لغو مصوبه تعطیلی پنجشنبه ها با حقوق ۱۰۰ دلاری و ۵ سال اضافه کردن به عمر کارمندیشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا