آیا مدارس آمادهی عصر هوش مصنوعی هستند؟
با رشد سریع ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش، نهادهای آموزشی با این پرسش اساسی روبهرو شدهاند که آیا ساختارها، روشها و معیارهای ارزیابی آنها هنوز برای یادگیری در دنیای امروز کارآمد است یا نیازمند تحولی ریشهای هستند.

هوش مصنوعی درحال متحول کردن شیوهی یادگیری ما است و این تحول ناکارآمدی ساختار سنتی آموزش را بیشازپیش نشان میدهد. بهگفتهی تایلر کوئن، اقتصاددان و استاد دانشگاه جورج میسون، مدارس و دانشگاهها برای دنیایی که در آن، دانشآموزان به حجم عظیمی از اطلاعات فوری و هوشمند دسترسی دارند. آماده نیستند.
آموزش بدون نمره؛ راهی تازه بهسوی یادگیری
کوئن میگوید تکالیف و آزمونهای استاندارد دیگر کاربردی ندارند و روشهای رایج نمرهدهی عملاً بیاثر شدهاند. او هشدار میدهد که تمرکز بیشازحد معلمان بر جلوگیری از تقلب، باعث شده است اهداف واقعی آموزش فراموش شود؛ اینکه چه باید یاد داد و یادگیری را چگونه باید سنجید.
از دید کوئن مشکل اصلی نه تقلب، بلکه مقاومت نهادهای آموزشی در برابر تغییر است. او باور دارد نظام آموزشی همچنان بر پایهی نمرهمحوری بنا شده است، درحالی که این معیار در عصر هوش مصنوعی، دیگر معیار مناسبی برای سنجش یادگیری محسوب نمیشود.
کوئن خواستار تحول ریشهای در نظام آموزش است؛ گذار از حفظیات و آزمونهای یکنواخت به سمت یادگیری مبتنیبر راهنمایی و تفکر انتقادی. معلمان، بهجای نقش کلاسیک خود باید به مربیهایی تبدیل شوند که به رشد فردی دانشآموزان کمک میکنند.
همچنین بخوانید: سفر با قطار در سال ۲۰۷۵ چگونه خواهد بود؟
همانطور که بیزنساینسایدر اشاره میکند، شرکتهایی مانند OpenAI و گوگل با ابزارهایی مثل ChatGPT Study Mode و Gemini for Education وارد میدان شدهاند تا آموزش را با هوش مصنوعی متحول کنند. برخی معلمان از این فرصت برای بهبود آموزش بهره میبرند و برخی دیگر به بازطراحی کامل شیوهی ارزیابی روی آوردهاند.
منبع: زومیت