هشدار: آگهی فروش اوتلندر ۷ نفره غیرواقعی است!

بررسی‌ها حاکی از این است که با وجود انتشار آگهی‌های فروش اوتلندر 7 نفره، نسخه 7 نفره این خودرو به کشور وارد نشده و در واقع این آگهی‌ها‌ دروغ است.

آگهی های فروش میتسوبیشی اوتلندر P-Line هفت‌نفره در سایت‌های خرید و فروش خودرو، با وجود تبلیغ به‌عنوان خودروی ۷ نفره، غیرواقعی است. کارت ماشین این خودروها ۵ نفره ثبت شده است و نصب صندلی‌های ردیف سوم، مشکلات قانونی مانند عدم امکان تعویض پلاک و نبود پوشش بیمه برای سرنشینان این ردیف را به دنبال دارد.

در ماه‌های اخیر، آگهی‌های متعددی در سایت‌های خرید و فروش خودرو برای فروش میتسوبیشی اوتلندر P-Line هفت‌نفره منتشر شده است که این خودرو را به‌عنوان یک شاسی‌بلند خانوادگی با ظرفیت ۷ سرنشین تبلیغ می‌کنند. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این آگهی‌ها گمراه‌کننده هستند، زیرا کارت ماشین این خودروها توسط پلیس راهور به‌صورت ۵ نفره صادر شده و استفاده از ردیف سوم صندلی‌ها با چالش‌های قانونی جدی همراه است.

تیپ‌های وارد شده میتسوبیشی اوتلندر ۷ نفره

واردکننده میتسوبیشی اوتلندر در ایران، این خودرو را در سه تیپ L-Line ،M-Line و H-Line و در دو مدل تک‌دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه کرده است. تیپ P-Line، که به‌عنوان کامل‌ترین نسخه این کراس‌اوور ژاپنی معرفی شده، در کاتالوگ رسمی شرکت به‌عنوان مدل ۷ نفره با صندلی‌های ردیف سوم تبلیغ شده است و همچنان در وب‌سایت رسمی این شرکت به این صورت معرفی می‌شود. با این حال، پلیس راهور استانداردهای لازم برای تأیید ظرفیت ۷ نفره این مدل را صادر نکرده و کارت ماشین آن را به‌صورت ۵ نفره ثبت کرده است.

به گفته برخی منابع، عرضه کننده این خودرو به دلیل عدم دریافت مجوزهای لازم از پلیس راهور، صندلی‌های ردیف سوم را به خریداران تحویل نمی‌دهد و به جای نصب این صندلی‌ها، مبلغ ۲۰ میلیون تومان به مشتریان پرداخت می‌کند. این موضوع باعث شده است برخی فروشندگان در بازار آزاد، با نصب غیرقانونی صندلی‌های ردیف سوم، این خودروها را به‌عنوان مدل ۷ نفره با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند، در حالی که این خودروها عملاً مجوز استفاده از ظرفیت ۷ نفره را ندارند.

چالش‌های قانونی و ایمنی

نصب صندلی‌های ردیف سوم در میتسوبیشی اوتلندر P-Line بدون مجوز رسمی، مشکلات متعددی را برای خریداران ایجاد می‌کند.

خودروهایی که کارت ماشین آن‌ها به‌صورت ۵ نفره ثبت شده است، در صورت نصب صندلی‌های ردیف سوم، نمی‌توانند فرآیند تعویض پلاک را طی کنند، زیرا تعداد سرنشینان با مشخصات مندرج در کارت ماشین مطابقت ندارد. علاوه بر این، سرنشینان ردیف سوم در این خودروها تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار نمی‌گیرند، زیرا ظرفیت رسمی خودرو ۵ نفره ثبت شده است. این موضوع در صورت بروز حادثه می‌تواند مشکلات حقوقی و مالی جدی برای مالک ایجاد کند.

از این رو کارشناسان صنعت خودرو و فعالان بازار به خریداران هشدار داده‌اند که پیش از خرید میتسوبیشی اوتلندر P-Line، کارت ماشین و مشخصات رسمی خودرو را بررسی کنند. در این خصوص می‌توان گفت که تبلیغ مدل‌های ۷ نفره در حالی که مجوز رسمی برای این ظرفیت وجود ندارد، نوعی فریب خریدار است و مردم باید آگاه باشند که پرداخت مبلغ اضافه برای صندلی‌های ردیف سوم، عملاً ارزشی ندارد و حتا می‌تواند آن‌ها را با مشکلات قانونی مواجه کند.

نکته دیگر این است که چرا پلیس راهور، خودروی میتسوبیشی را که بدون شک استانداردهای سختگیرانه‌ای را اخذ کرده، مجاز ندانسته و برای آن ظرفیت ۷ نفره را غیرقانونی توصیف کرده است؟ البته تاکنون دلایل روشنی برای این موضوع اعلام نشده است و اصلاً دلایل این اقدام مشخص نیست. اقدامی که تاکنون بدون شک خریداران بسیاری را متضرر کرده است.

قیمت رسمی مدل تک دیفرانسیل H-Line میتسوبیشی اوتلندر در زمان عرضه حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، اما مدل تک دیفرانسیل P-Line در زمان عرضه حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده بود. این اختلاف قیمت البته تنها به دلیل ۷ نفره بودن P-Line نبوده و این نسخه کامل‌ترین نسخه واردشده به کشور به حساب می‌آید که یک مدل پایین تر از آن میتسوبیشی اوتلندر H-Line است.

در خصوص این دو تیپ اوتلندر باید گفت که هر دو تیپ H-Line و P-Line از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با توان ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کنند. گیربکس در هر دو مدل CVT با شبیه‌سازی ۸ دنده است. سیستم انتقال قدرت در هر دو تیپ می‌تواند دیفرانسیل جلو (2WD) یا چهارچرخ محرک (4WD) باشد و هر دو تیپ از نظر پلتفرم و طراحی کلی بدنه یکسان هستند و از زبان طراحی جدید میتسوبیشی (Dynamic Shield) بهره می‌برند.

اما در مدل‌های حاضر در ایران، تیپ P-Line صندوق عقب برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و صندلی ردیف سوم را به عنوان آپشن‌های متمایزکننده این تیپ از تیپ H-Line در اختیار دارد. البته که در برخی آپشن‌ها تیپ H-Line برتری‌هایی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به ۶ حالت رانندگی اشاره کرد که در تیپ P-Line پنج حالت است. نکته جالب توجه اما این است که در این بین، صندلی ردیف سوم که مهم‌ترین تمایز است، حذف شده و در اختیار مشتریان قرار نگرفته است.

در نهایت باید توجه داشت که آگهی‌های میتسوبیشی اوتلندر P-Line هفت‌نفره در سایت‌های خرید و فروش خودرو، با وجود جذابیت ظاهری، در حال حاضر غیرواقعی هستند، زیرا کارت ماشین این خودروها ۵ نفره ثبت شده و استفاده از ردیف سوم صندلی‌ها با موانع قانونی و ایمنی همراه است. خریداران باید پیش از خرید، مشخصات رسمی خودرو را بررسی کرده و از پرداخت هزینه اضافی برای ظرفیت ۷ نفره، که فاقد مجوز است، خودداری کنند.

منبع: اسب بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا