توجیه دانشآموزان مخالف هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟
در حالی که بسیاری از دانشجویان و دانشجویان در سراسر دنیا از هوش مصنوعی ChatGPT استفاده میکنند، اما همچنان معدودی از دانشآموزان از این ابزار استفاده نمیکنند.

با ظهور ChatGPT در سال ۲۰۲۲، جهان آموزش با چالشی بزرگ روبهرو شد. این ابزار که قادر است با چند خط دستور، متونی شبیه انسان تولید کند، به سرعت در میان دانشجویان محبوب شد و نگرانی گستردهای در میان معلمان و استادان ایجاد کرد.
رسانههایی چون والاستریتژورنال و New York Magazine هشدار دادند که تقلب با کمک هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به پدیدهای عادی است.
با این حال، همه دانشجویان از این موج پیروی نکردهاند. ماری نورکت، دانشجوی کالج St. John’s در نیومکزیکو، یکی از کسانی است که آگاهانه از استفاده از هوش مصنوعی در تحصیل خود پرهیز میکند. او معتقد است که اتکا به چتباتها باعث میشود ذهن انسان کند شود و مهارتهای تفکر انتقادی تضعیف گردد. او همچنین نسبت به دقت اطلاعات تولیدشده توسط ابزارهایی مانند ChatGPT تردید دارد.
همچنین بخوانید: این مدرسه بدون معلم و با هوش مصنوعی به دانشآموزان درس میدهد
طبق نظرسنجی شرکت Copyleaks، حدود ۹۰٪ از دانشجویان گفتهاند از هوش مصنوعی در امور تحصیلی استفاده میکنند، هرچند بیشتر برای ایدهپردازی (۵۷٪) و تنظیم طرح کلی (۵۰٪) و نه لزوماً برای تقلب. با این حال، گزارشهای متعددی نشان میدهد که بخش قابلتوجهی از دانشآموزان و دانشجویان از AI برای پاسخدهی در امتحانات استفاده میکنند. گزارش OpenAI نشان داده است که نزدیک به یکچهارم کاربران ۱۸ تا ۲۴ ساله از ChatGPT برای پاسخ به سؤالات امتحانی بهره میبرند.
در همین حال، ویکتور لی، استاد دانشگاه استنفورد، میگوید نرخ تقلب در آموزش بین ۶۰ تا ۸۰ درصد ثابت مانده و ورود ChatGPT تنها شکل آن را تغییر داده است، نه میزانش را. او تأکید میکند بسیاری از دانشجویان مرز میان استفاده مجاز و سوءاستفاده از فناوری را نمیدانند.اما در میان این وضعیت، گروهی از دانشجویان و دانشآموزان همچنان بر یادگیری سنتی و انسانی تأکید دارند. کالج St. John’s نمونهای از این فضاست؛ جایی که دانشجویان با مطالعه آثار کلاسیکی چون «جمهوری» افلاطون و «سیاست» ارسطو بر تفکر تحلیلی و گفتوگو تمرکز دارند.
آشنتی روساریو، دانشآموز دبیرستانی از نیویورک، نیز از مخالفان استفاده از هوش مصنوعی است. او معتقد است که وابستگی به AI روح تعامل و جامعهپذیری را در کلاسها از بین میبرد و در نهایت به تضعیف خلاقیت و هنر منجر میشود. به گفته او، «بخش مهمی از علوم انسانی، تفکر اصیل و خلاقیت است؛ چیزی که هیچ ماشینی قادر به بازآفرینی آن نیست.»
منبع: ایتنا