پژو باتری‌های خودروهای برقی را سریع‌تر و سبک‌تر می‌کند

گروه استلانتیس با توسعه فناوری IBIS باتری‌های یکپارچه و هوشمند، زمان شارژ خودروهای پژو را کاهش داده، برد حرکتی را افزایش داده و فضای داخلی خودرو را بهبود می‌بخشد.

خودروهای جدید پژو در آینده می‌توانند سریع‌تر شارژ شوند و دامنه‌ی حرکتی بیشتری داشته باشند.

گروه استلانتیس در اروپا روی فناوری‌های نوآورانه تمرکز کرده و یکی از مهم‌ترین آن‌ها سیستم باتری یکپارچه‌ی هوشمند (IBIS) است.

استلانتیس در آمریکا چندان به‌عنوان پیشرو خودروهای برقی شناخته نمی‌شود؛ اما در اروپا جایگاه متفاوتی دارد. این گروه که مالک برندهایی مانند فیات، اوپل، پژو و سیتروئن است، در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۵ توانست با سهم ۹ درصدی، رتبه‌ی سوم بازار خودروهای تمام‌برقی اتحادیه‌ی اروپا و چند کشور همسایه را به‌دست آورد.

فناوری IBIS که بیش از ۶ سال در دست توسعه بود، شارژر و اینورتر را از خودرو حذف می‌کند و ماژول‌های کنترل را مستقیماً درون باتری‌پک ادغام می‌کند.

چنین ساختاری مدیریت دقیق‌تری روی شارژ و دشارژ اعمال می‌کند و با همه‌ی شیمی‌های باتری از جمله LFP و NMC سازگار است. IBIS نه‌تنها قابلیت تولید جریان متناوب و مستقیم را دارد، بلکه از فناوری خودرو به شبکه (V2G) پشتیبانی می‌کند.

خودرو به شبکه بیانگر سیستمی است که در آن خودروهای برقی توانایی مخابره‌ی اطلاعات با شبکه‌ی برق را در راستای ارائه‌ی توان الکتریکی (دشارژ) یا تنظیم میزان شارژ خودرو دارند.

همچنین بخوانید: کیا EV4؛ رقیب تازه فولکس‌واگن و تسلا در بازار خودروهای برقی

انقلاب باتری‌های پژو برای شارژ سریع و برد بیشتر

نمونه‌ی آزمایشی این فناوری اکنون در خودرو پژو e-3008 نصب شده که از پلتفرم STLA Medium بهره می‌برد. باتری‌پک شامل ۲۸۸ سلول برگرفته از پژو e-208 با ظرفیت ۶۵ کیلووات‌ساعت و توان خروجی ۲۳۰ اسب‌بخار است.

نتایج اولیه نشان می‌دهند زمان شارژ با شارژر AC هفت کیلوواتی از ۷ ساعت به ۶ ساعت کاهش یافت و بازدهی سیستم روی شارژرهای ۱۱ و ۲۲ کیلووات به‌ترتیب به ۹۵٫۵ و ۹۶٫۵ درصد رسید. در مقایسه با باتری‌های رایج، این سیستم ۱۵ درصد توان بیشتر و بردی معادل باتری ۷۳ کیلووات‌ساعتی ارائه می‌دهد.

IBIS افزون‌بر بهبود عملکرد، مزایای مهندسی هم دارد: باتری کوچک‌تر و سبک‌تر است (۱۷ لیتر فضای کمتر و ۴۰ کیلوگرم کاهش وزن کلی) و به همین دلیل فضای داخلی بیشتر و آیرودینامیک بهتری برای خودرو فراهم می‌شود.

هزینه‌ی تولید پایین‌تر است؛ چون ماژول‌های کنترلی با قطعات معمولی و ارزان ساخته می‌شوند، نه با سیستم‌های الکترونیکی پیچیده. استلانتیس قصد دارد این فناوری را تا پایان دهه وارد مرحله‌ی تجاری سازی کند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا