کیا EV4؛ رقیب تازه فولکسواگن و تسلا در بازار خودروهای برقی
کیا با رونمایی از مدل برقی EV4 در دو نسخه هاچبک و سدان فستبک، قدمی تازه در رقابت با فولکسواگن و تسلا برداشته است؛ خودرویی با طراحی متمایز، برد حرکتی چشمگیر و عرضه از پاییز امسال در اروپا.

کیا در سالهای اخیر دگرگونی چشمگیری را تجربه کرده است. این خودروساز کرهای که تا چندی پیش در یافتن هویت طراحی خود دچار سردرگمی بود و محصولی برقی در سبد خود نداشت، اکنون با عرضه چندین مدل متمایز از نظر طراحی و چهار خودروی تمامبرقی جایگاه تازهای در صنعت خودرو به دست آورده است و محصولات دیگری نیز در راه دارد. جدیدترین محصول برقی این شرکت، مدل EV4 است که در ابعادی نزدیک به فولکسواگن گلف طراحی شده و انتشار تصاویر رسمی آن نشان میدهد چرا رقابتی جدی برای شرکتهایی همچون فولکسواگن و تسلا شکل خواهد گرفت.
کیا نخستین بار در ماه فوریه سال جاری تصویری کلی از نسخه اروپایی EV4 ارائه کرد و در آوریل جزئیات بیشتری از نسخه ویژه بازار آمریکا را منتشر ساخت که قرار است در خاک ایالات متحده تولید شود. با این حال، عرضه آن به بازار آمریکا تا اوایل سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است و تمرکز فعلاً بر نسخه اروپایی قرار گرفته که پاییز امسال در دو گونه هاچبک ساخت اسلواکی و سدان فستبک ساخت کره جنوبی وارد بازار میشود.
همچنین بخوانید: چری iCar سوپر V23 معرفی شد
مشخصات فنی کیا EV4
هر دو مدل در حال حاضر تنها با یک گزینه قوای محرکه عرضه میشوند. نسخههای دو موتوره در آینده معرفی خواهند شد، اما فعلاً خریداران به یک موتور برقی با توان ۲۰۱ اسب بخار معادل ۱۵۰ کیلووات محدود هستند که نیروی خود را به محور جلو منتقل میکند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۷.۴ ثانیه ثبت میکند. این ارقام مربوط به نسخه مجهز به باتری ۵۸.۳ کیلوواتساعتی است. در صورت انتخاب باتری بزرگتر ۸۱.۴ کیلوواتساعتی که تنها گزینه در مدلهای فستبک عرضهشده در بریتانیا محسوب میشود؛ به دلیل افزایش وزن خودرو، شتاب به ۷.۷ ثانیه میرسد.
بزرگترین مزیت باتری حجیمتر، افزایش چشمگیر برد حرکتی است. هاچبک با باتری کوچک قادر به پیمایش ۴۱۰ کیلومتر است و نسخه سدان با همین باتری بردی معادل ۴۳۰ کیلومتر دارد. در مقابل، هاچبک با باتری ۸۱.۴ کیلوواتساعت تا ۶۱۲ کیلومتر و نسخه سدان تا ۶۳۰ کیلومتر را طی میکند. نکته جالب آنکه طراحی آیرودینامیکتر سدان باعث میشود با باتری کوچک مصرف بهتری نسبت به هاچبک داشته باشد، اما در نسخه مجهز به باتری بزرگ این نسبت معکوس میشود.
کیا برای EV4 همانند مدل EV3 از معماری ۴۰۰ ولتی استفاده کرده است و برخلاف مدلهای پیشرفتهتر EV6 و EV9، خبری از سیستم ۸۰۰ ولتی در آن نیست. همین موضوع زمان شارژ را افزایش میدهد و پر کردن ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری بزرگ حدود ۳۱ دقیقه زمان نیاز دارد که تقریباً دو برابر مدتزمان شارژ در EV6 است.
هر دو مدل بر اساس پلتفرمی با فاصله محوری ۲۸۲۰ میلیمتر ساخته شدهاند. نسخه سدان با طول بیشتر ۳۰۰ میلیمتری، فضای بار کاربردیتری برابر با ۴۹۰ لیتر ارائه میدهد، در حالی که هاچبک تنها ۴۳۵ لیتر فضا دارد. با این حال، نسخه سدان به صندوق عقبی با در سنتی مجهز است و فاقد طراحی لیفتبک کاربردیتر خواهد بود.
فضای داخلی در هر دو نسخه تقریباً یکسان طراحی شده و شامل نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و صفحهنمایش مرکزی یکپارچه است. مدلهای GT-Line با صندلیهای اسپرت و فرمان سهشاخه از نسخههای استاندارد متمایز میشوند. از نظر ظاهری نیز تفاوتها اندک است و حتی نسخه پایه هاچبک با رنگ آبی و رینگهای کوچکتر، از نظر پویایی و جذابیت تفاوت چندانی با نسخه خاکستری GT-Line ندارد.
طراحی خاص فستبک EV4 ممکن است برای برخی خریداران چندان جذاب نباشد، اما بازار اروپا که علاقهمندان زیادی به هاچبک دارد، بدون شک به نسخه هاچبک این خودرو روی خوش نشان خواهد داد. تسلا در این بخش از بازار پاسخی در برابر EV4 هاچبک ندارد و همین موضوع میتواند برای فولکسواگن و محصول برقی آن، ID.3، چالشساز شود. میزان این چالش زمانی روشن خواهد شد که کیا قیمتها را در هفتههای آینده اعلام کند و امکان آزمایش رانندگی برای رسانهها فراهم شود.
منبع: اتومبیل فارسی