متا هایپر اسکیپ معرفی شد؛ تبدیل دنیای واقعی به فضای مجازی!
متا با معرفی فناوری Hyperscape به کاربران امکان میدهد تا با هدست Quest 3، یک کپی دیجیتال و واقعگرایانه از مکانهای واقعی بسازند.

در جریان کنفرانس Meta Connect 2025، اگرچه تمرکز اصلی بر عینکهای هوشمند جدید بود، اما متا یکی از مهمترین آپدیتهای خود در حوزه متاورس را هم معرفی کرد: Hyperscape.
این فناوری که اولین بار در رویداد سال گذشته نمایش داده شد، به توسعهدهندگان و خالقان محتوا امکان میدهد تنها با چند دقیقه اسکن، یک اتاق واقعی را به محیطی مجازی، فوتورئالیستی و همهجانبه تبدیل کنند. هرچند متا تأکید کرده که رندر کامل محیط چند ساعت زمان خواهد برد.
در نسخه ابتدایی، کاربران نمیتوانند دوستان یا دیگران را به این فضاهای دیجیتال دعوت کنند، اما این قابلیت بهزودی فعال میشود. تاکنون چند نمونه از محیطهای ساختهشده با Hyperscape به نمایش درآمدهاند؛ از جمله آشپزخانه گوردون رمزی در لسآنجلس، خانه کفشهای Chance the Rapper، سالن UFC Apex در لاسوگاس و اتاق «Happy Kelli» که پر از کلکسیون کفشهای Crocs است.

متا با ترکیب فناوریهایی مثل Gaussian Splatting، رندر ابری و استریمینگ توانسته این دنیاها را روی هدست کوئست ۳ بهطور واقعی و زنده اجرا کند. اکنون این قابلیت برای کاربران بالای ۱۸ سال و دارندگان کوئست ۳ و کوئست 3S بهصورت تدریجی فعال میشود. در کنار Hyperscape، متا چند بهروزرسانی دیگر در اکوسیستم متاورس معرفی کرد:
- معرفی بازیهای جدید از جمله Marvel’s Deadpool VR ،Star Wars: Beyond Victory و Demeo x Dungeons & Dragons: Battlemarked.
- افزودن پشتیبانی سرویس استریم Horizon TV از دیزنی پلاس، ESPN و Hulu.
- همکاری با یونیورسال و Blumhouse برای عرضه فیلمهایی مثل M3GAN و The Black Phone همراه با جلوههای ویژه.
- انتشار یک کلیپ سهبعدی محدود از فیلم Avatar: Fire and Ash.
ورود Hyperscape نشان میدهد متا فراتر از عینکهای هوشمند و گجتهای پوشیدنی، همچنان سرمایهگذاری گستردهای روی متاورس و واقعیت مجازی دارد. اگر این فناوری بهطور گسترده در دسترس قرار گیرد، میتواند راه را برای تجربههای دیجیتال شخصیتر و خلاقانهتر باز کند و مرز بین دنیای واقعی و مجازی را بیش از پیش از میان بردارد.
منبع: پلازامگ