دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی چیست؟

با اعلام قیمت نهایی جدید برای خودروهای وارداتی، مشخص شده که برخی واردکننده ها قربانی سیاست های جدید وزارت صمت شده اند و این اتفاق به زودی برای تمامی شرکت ها خواهد افتاد.

طبق جدیدترین بخش‌نامه منتشر شده برای تکمیل وجه خریداران خودروهای وارداتی از سامانه یکپارچه، مشخص شده که مشتریان شرکت‌های مختلف موظف هستند تا به‌طورکلی مبلغ جدیدی را برای مدل‌های متفاوت وارداتی بپردازند که این مقدار در مقایسه با قبل بسیار بیشتر بود.

حال سؤال این است که اعلام قیمت بیشتر از سوی سازمان حمایت برای تمامی خودروهای وارداتی به چه علت است؟ در ادامه به سراغ بررسی این موضوع خواهیم رفت تا مشخص شود که وزارت صمت شرکت‌های واردکننده را به‌عنوان قربانی در نظر گرفت تا مسیر برای اعلام قیمت‌های جدید تعیین شده از سوی سازمان حمایت هموار شود.

واردکنندگان قربانی دولت شدند؛ علت افزایش قیمت خودروهای وارداتی

در مورد قیمت گذاری خودروهای وارداتی از سوی سازمان حمایت باید گفت که ارز تأمین شده توسط برخی شرکت‌ها از محل سپرده خود واردکننده در خارج از کشور و یا دیگران بوده و همین موضوع موجب شده تا مبنای محاسبه قیمت یورو برای این دست شرکت‌ها به‌جای حدود ۷۰ هزار تومان، ۹۸ هزار تومان باشد.

لازم به ذکر است که طبق دستور وزارت صمت اگر هر شرکتی بتواند ارز موردنیاز خود را شخصاً از منشأهای خارجی خود تأمین کند، سازمان حمایت موظف است تا قیمت بازار آزاد آن ارز را برای محاسبه قیمت خودروهایش لحاظ کند. در نتیجه هر یورو شرکت‌هایی که ارزشان را خودشان تأمین کردند می‌بایست حدود ۱۱۸ هزار تومان ارزش‌گذاری می‌شد.

حال اما برخلاف پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، سازمان حمایت به‌صورت دستوری قیمت هر یورو شخصی شرکت‌ها را حدود ۹۸ هزار تومان تعیین کرده تا این بخش از قیمت‌گذاری نیز دستوری کاهش یابد؛ بنابراین تا به این بخش از پروسه قیمت‌گذاری، حدود ۲۰ هزار تومان برای هر یورو ارزش کمتری در نظر گرفته شده است.

بااین‌وجود شرکت‌ها با متحمل شدن ضرری معادل با ۲۰ هزار تومان برای هر یورویی که از خارج کشور تأمین می‌کردند، باز هم قیمت تعیین شده از سوی سازمان حمایت را به مشتریان خود اعلام کردند تا خریداران در مدت‌زمان کوتاه‌تری خودروی خود را تحویل بگیرند و درگیر کشمکش‌های شرکت‌های واردکننده با وزارت صمت و سازمان حمایت نشوند.

به‌این‌ترتیب باید اعلام کرد که وزارت صمت خواسته شرکت‌هایی که ارز موردنیازشان را خودشان تأمین می‌کنند قربانی قوانین جدید خود کند و قیمت‌گذاری‌های سازمان حمایت را عادی جلوه دهد؛ زیرا این اتفاق قرار است به‌زودی برای تمامی شرکت‌های واردکننده رخ دهد و آن‌ها نیز مجبور شوند ارز لازمه برای واردات خودرو را خودشان تأمین کنند.

برای مثال طبق جدیدترین بخش‌نامه منتشر شده برای تکمیل وجه خریداران کرولا کراس از سامانه یکپارچه مشخص شده که مشتریان شرکت ره نیاز ایستا موظف هستند تا به‌طورکلی مبلغ ۳ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان را برای خرید این کراس‌اوور جمع‌وجور بپردازند که این مقدار در مقایسه با دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده کرولا کراس هیبرید کمی بیشتر بود.

بهتر است بدانید که هم اکنون اکثر واردکننده های این مدل ارز واردات خودرو را از مرکز مبادله با ارزش ۷۰ هزار تومان تامین می کنند و به همین دلیل است که قیمت کرولا کراس هایشان ارزان تر تمام شده است. البته به زودی این رویه کاملاً برچیده می شود و همه واردکننده ها مجبور می شوند تا علاوه بر تامین ارز خود، خودروهایشان را نیز با قیمت محاسبه شده جدید توسط سازمان حمایت به فروش برسانند.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که روند افزایش قیمت‌های نهایی اعلامی از سوی سازمان حمایت برای خودروهای وارداتی باقدرت ادامه‌دار خواهد بود و تخصیص ارز با نرخ تالار دوم موجب خواهد شد تا همه خریداران و شرکت‌های واردکننده به این مشکل گرفتار شوند. به بیانی دیگر وزارت صمت و سازمان حمایت، خریداران و مشتریان خودروهای وارداتی را در مقابل شرکت‌های واردکننده قرار داده و خود را طوری جلوه داده که مقصر وضع موجود نیست.

منبع: اسب بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا