چینیها گوشی خارجی نمیخرند: اپل و چالش رقابت با هوآوی و شیائومی
فروش گوشیهای خارجی در چین بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و اپل بیشترین فشار را در میان برندهای بینالمللی تجربه میکند.

به نقل از رویترز، دادههای رسمی منتشرشده از سوی آکادمی علوم و فناوری اطلاعات چین (CAICT) حاکی از آن است که میزان فروش گوشیهای برندهایی چون اپل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۳ درصد کاهش یافته است. این یعنی در حالیکه ژوئن سال گذشته نزدیک به ۲.۹ میلیون دستگاه گوشی خارجی در چین به فروش رسید، امسال این رقم به کمتر از دو میلیون دستگاه سقوط کرده است.
کاهش فروش برندهای خارجی تنها محدود به اپل نیست، اما بیتردید این شرکت بیشترین فشار را احساس کرده است. اپل که همواره یکی از محبوبترین برندها در میان مصرفکنندگان چینی بوده، حالا با رقبای قدرتمند داخلی مثل هوآوی و شیائومی روبهروست که توانستهاند با ارائه محصولات متنوعتر و سیاستهای قیمتی رقابتی، جای پای خود را در بازار محکمتر کنند.
همچنین بخوانید: توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی چقدر به هوش مصنوعی وابسته هستند؟
کاهش ۹.۳ درصدی فروش کل گوشیها
به طور کلی بازار موبایل چین در ژوئن نیز حال و روز خوشی نداشته و فروش کل گوشیها با کاهش ۹.۳ درصدی به حدود ۲۲.۶ میلیون دستگاه رسیده است. این رکود کلی باعث شده تا حتی برندهای داخلی هم فشار را حس کنند، اما آنچه توجه تحلیلگران را جلب کرده، شدت افت در فروش برندهای خارجی است؛ افتی که بیش از سه برابر میانگین بازار بوده است.
آمارهای تازه یادآور گزارشی است که ماه گذشته منتشر شد و نشان میداد پس از شش فصل رشد متوالی، بازار موبایل چین در سهماهه دوم ۲۰۲۵ افتی ۴ درصدی را تجربه کرده است. در همان گزارش، هوآوی بهعنوان پرفروشترین برند با سهم ۱۸.۱ درصدی معرفی شد و اپل با کاهش سهم خود به ۱۳.۹ درصد، به رتبه پنجم سقوط کرد.
کارشناسان میگویند مجموعهای از عوامل اقتصادی، کاهش اعتماد مصرفکنندگان، و البته حمایت پنهان و آشکار دولت چین از تولیدکنندگان داخلی در این روند نقش داشته است. در کنار این، تحلیلگران جهانی نیز چشمانداز چندان روشنی برای بازار موبایل ترسیم نمیکنند. مؤسسه Counterpoint Research اخیراً پیشبینی رشد بازار جهانی تلفن همراه در سال ۲۰۲۵ را از ۴.۲ درصد به تنها ۱.۹ درصد کاهش داد و برای چین نیز رشد تقریبا صفر درصدی در نظر گرفت.
چین بزرگترین بازار موبایل جهان است و تغییر رفتار مصرفکنندگان در آن میتواند پیامدهای گستردهای برای برندهای بینالمللی داشته باشد. افت بیش از ۳۰ درصدی فروش گوشیهای خارجی در یک ماه، هشداری جدی برای شرکتهایی مثل اپل است که آینده خود را به حضور پررنگ در این بازار گره زدهاند.
منبع: همشهری آنلاین