پنجره پایین یا کولر کدام یک بیش‌تر بنزین می‌سوزاند؟

در روزهای گرم تابستانی قرار داریم که رکوردهای گرما را جابه‌جا می‌کند و دغدغه بسیاری از ما خنک نگه داشتن خودرو و البته کاهش سوخت بنزین است. اما به نظرتان انتخاب بین کولر یا پنجره پایین کدام‌ یک واقعا بیش‌تر بنزین می‌سوزاند؟

با افزایش قیمت سوخت بسیاری از رانندگان به دنبال راه‌هایی برای کاهش مصرف بنزین خودروی خود هستند. یکی از بحث‌های همیشگی در روزهای گرم این است که آیا برای خنک شدن باید از کولر استفاده کرد یا پنجره‌ها را پایین داد. پاسخ این سوال ساده نیست و به عوامل مختلفی مانند سرعت خودرو و طراحی آیرودینامیک آن بستگی دارد. هر دو گزینه می‌توانند روی مصرف سوخت شما تاثیر بگذارند.

اینکه کدام روش بهینه‌تر است کاملا به شرایط رانندگی شما بستگی دارد. گاهی پایین دادن پنجره‌ها به صرفه‌جویی در مصرف بنزین کمک می‌کند اما گاهی نیز روشن کردن کولر انتخاب هوشمندانه‌تری است. درک فیزیک پشت این دو حالت به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

تاثیر آیرودینامیک بر مصرف سوخت با پنجره‌های باز

رانندگی با پنجره‌های باز می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد اما این کار هزینه پنهانی دارد. وقتی پنجره‌ها را پایین می‌دهید پروفایل آیرودینامیکی خودرو که در تونل باد آزمایش شده است به هم می‌ریزد. این کار باعث افزایش نیروی پسا یا درگ آیرودینامیکی می‌شود. در نتیجه موتور خودرو باید برای حفظ سرعت خود سخت‌تر کار کند که این تلاش بیشتر به معنای سوزاندن بنزین بیشتر است.

پنجره پایین یا کولر کدام یک بیش‌تر بنزین می‌سوزاند؟

شاید در سرعت‌های پایین مثلا در ترافیک شهری متوجه این تاثیر نشوید. اما وقتی سرعت شما از ۷۰ کیلومتر بر ساعت فراتر می‌رود مقاومت هوا به شدت افزایش می‌یابد. این مقاومت می‌تواند مصرف سوخت را تا ۲۰ درصد بیشتر کند. در چنین شرایطی استفاده از سیستم تهویه مطبوع یا همان کولر خودرو منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

کولر یا پنجره پایین؛ کدام برای خودروی شما بهتر است؟

البته روشن کردن کولر نیز مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. کمپرسور کولر نیروی خود را از طریق یک تسمه مستقیما از موتور می‌گیرد و این یعنی بخشی از قدرت موتور صرف خنک کردن کابین می‌شود. با این حال در روزهای بسیار گرم روشن کردن کولر مصرف سوخت را تنها بین ۳ تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. این مقدار به مراتب کمتر از افت بازدهی ناشی از پنجره‌های باز در سرعت‌های بالا است.

همچنین بخوانید: چند روش ساده برای خنک ماندن در خودروی بدون کولر

طراحی خودروی شما نیز در این معادله نقش مهمی دارد. خودروهای آیرودینامیک‌تر مانند سدان‌های جدید برای به حداقل رساندن مقاومت هوا طراحی شده‌اند؛ بنابراین، پایین دادن پنجره‌ها در این مدل‌ها تلاطم بیشتری ایجاد می‌کند و مصرف سوخت را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در مقابل خودروهای جعبه‌ای شکل مانند شاسی‌بلندها به طور طبیعی مقاومت هوای بیشتری دارند. به همین دلیل درگ اضافی ناشی از پنجره‌های باز تفاوت کمتری در بازدهی آنها ایجاد می‌کند. در نهایت انتخاب بین کولر یا پنجره پایین به سرعت شما بستگی دارد.

منبع:‌ گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا