آیا خلاصههای هوش مصنوعی، پایان کار رسانههای آنلاین است؟ نگرانیها از نتایج جستوجوی جدید گوگل
مطالعات جدید نشان میدهند که خلاصههای مبتنی بر هوش مصنوعی در نتایج جستوجوی گوگل ممکن است تا ۸۰٪ از ترافیک وبسایتها را کاهش دهند؛ موضوعی که نگرانی شدید ناشران و مدیران رسانهای را برانگیخته است.

پس از آنکه یک مطالعه جدید ادعا کرد که جایگزینی نتایج جستجو با خلاصههای هوش مصنوعی باعث کاهش ۸۰ درصدی کلیکها میشود، به شرکتهای خبری در مورد «تأثیر مخرب» آن بر مخاطبان آنلاین هشدار داده شده است.
به نقل از گاردین، تهدید ناشی از هوش مصنوعی گوگل (AI Overviews) که نتیجه جستجو را با یک بلوک متنی خلاصه میکند، به سرعت به صدر نگرانیهای صاحبان رسانهها رسیده است. برخی آن را تهدیدی وجودی برای رسانههایی میدانند که ترافیک آنها به شدت به نتایج جستوجو وابسته است.
خلاصههای هوش مصنوعی میتوانند تمام اطلاعات مورد نظر کاربران را بدون نیاز به کلیک روی منبع اصلی محتوا در اختیار آنها قرار دهند. در همین حال، لینکهای نتایج جستجو در پایین صفحه قرار میگیرند و این موضوع باعث میشود کاربران کمتری آنها را ببینند.
تحلیل جدیدی از سوی شرکت Authoritas نشان میدهد که سایتی که قبلاً در رتبه اول نتایج جستجو قرار داشته است، اگر نتایج پایینتر از خلاصه هوش مصنوعی نمایش داده شود، ممکن است حدود ۷۹٪ از ترافیک خود را برای آن عبارت جستجو از دست بدهد.
این مطالعه همچنین نشان داد که لینکهای یوتیوب در مقایسه با سیستم نتایج جستجوی معمولی، برجستهتر هستند.
همچنین بخوانید: نگرانیهای سم آلتمن از هوش مصنوعی چه هستند؟
ما همچنان روزانه میلیاردها کلیک به وبسایتها ارسال میکنیم!
سخنگوی گوگل در بیانیهای اعلام کرد که این مطالعه «غیر دقیق و بر پایه مفروضات و تحلیلهای ناقص» انجام شده است و از برآوردهای قدیمی و مجموعهای از جستوجوها استفاده کرده که نشاندهنده تمامی جستوجوهایی که برای وبسایتهای خبری ترافیک ایجاد میکنند، نیست.
«مردم به سمت تجربههای مبتنی بر هوش مصنوعی گرایش پیدا کردهاند و ویژگیهای هوش مصنوعی در جستوجو به افراد این امکان را میدهد که سوالات بیشتری بپرسند و در نتیجه، فرصتهای جدیدی برای دیدهشدن وبسایتها ایجاد شود. ما همچنان روزانه میلیاردها کلیک به وبسایتها ارسال میکنیم و آنطور که گفته میشود، شاهد افت چشمگیر در ترافیک وب نبودهایم.»
یک مطالعه دوم نیز کاهش شدید در ترافیک ارجاعی از طریق AI Overviews گوگل را نشان داده است. در یک نظرسنجی یکماهه از حدود ۶۹ هزار جستوجوی گوگل که توسط «مرکز پژوهشی پیو»انجام شد، مشخص گردید کاربران تنها در ازای هر ۱۰۰ مورد نمایش خلاصه هوش مصنوعی، یک بار روی لینک زیر آن کلیک کردهاند.
سخنگوی گوگل گفت که این مطالعه نیز از «روششناسی معیوب و مجموعه جستوجوهای مغرضانه» استفاده کرده که نمایانگر ترافیک واقعی جستوجو نیستند.
مدیران ارشد رسانهای میگویند گوگل بارها از به اشتراکگذاری دادههایی که برای محاسبه تأثیر استفاده از خلاصههای هوش مصنوعی لازم است، خودداری کرده است.
این خبر را اینجا ببینید.
منبع: شفقنا