هواپیمای مافوق صوت ناسا در ۳ ساعت مسیر لندن تا نیویورک را طی میکند!
ناسا از بروزرسانی مهمی در هواپیمای مافوق صوت X-59 خبر داده است. این هواپیما قرار است در پروازی آزمایشی، مسیر لندن تا نیویورک را در مدت زمان کمتر از 4 ساعت طی کند.

تحریریه حرف مرد: علی شاهرخ- هواپیمایی که قرار است مسیر لندن به نیویورک را در کمتر از چهار ساعت طی کند، بهروزرسانی مهمی دریافت کرده است. ناسا به همراه شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) برای اولین بار در ژانویه ۲۰۲۴ جت X-59 را معرفی کرد تا یک هواپیمای مافوق صوت بیصدا توسعه دهد.
این جت که لقب پسر کنکورد (Son of Concorde) را گرفته، قرار است مسافتهای طولانی را در سکوت و با سرعت بالایی طی کند. انتظار میرود هواپیمای مافوق صوت ناسا به سرعت ۹۲۵ مایل بر ساعت برسد، در حالی که هواپیمای کنکورد میتوانست با سرعت ۱۳۵۰ مایل بر ساعت پرواز کند.
از طرف دیگر، کنکورد اصلی قابلیت حمل مسافر را داشت، اما پسر کنکورد صرفا برای آزمایش سطح صدا طراحی شده است. با این حال، اگر سفر مافوقصوت بتواند بیصدا انجام شود، میتواند بار دیگر به توسعه هواپیماهای مسافربری فراصوت منجر شود، دستآوردی که ناسا امیدوار است به آن برسد.
پیشرفت جدید هواپیمای مافوق صوت ناسا

اخیرا این سازمان فضایی خبر از بروزرسانی مهمی در هواپیمای فراصوت خود داده است. ناسا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده که جت X-59 برای اولینبار روی باند فرودگاه تیکآف (تاکسی) کرده است. در این بیانیه آمده:
هواپیمای تحقیقاتی فراصوت بیصدای X-59 ناسا بهطور رسمی آزمایشهای تاکسیکردن را آغاز کرده است. این اولینباری است که این هواپیمای آزمایشی منحصربهفرد با نیروی خود حرکت میکند.
این آخرین بهروزرسانی از وضعیت این هواپیما محسوب میشود و نشاندهنده آخرین سری آزمایشهای زمینی هواپیما پیش از نخستین پرواز آن است. در ماههای آینده، X-59 سرعت خود را تا آستانه بلند شدن از زمین افزایش خواهد داد.
ناسا همچنین اعلام کرده: در طول آزمایشهای کمسرعت، مهندسان و خدمه پرواز نحوه کنترل هواپیما را روی باند زیر نظر گرفتند تا سیستمهای حیاتی مانند فرمان و ترمز را تایید کنند.

بر اساس اعلام ناسا در این پرواز، نیلز لارسون (Nils Larson) به همراه دیگر اعضای تیم ناسا و لاکهید مارتین در کابین خلبان حضور داشتهاند. در طول آزمایشها، مهندسان حرکت هواپیما را زیر نظر گرفتند و سیستمهای فرمان و ترمز را نیز آزمایش کردند.
این بررسیها به اطمینان از پایداری و کنترل هواپیما در شرایط مختلف کمک میکند و به خلبانان و مهندسان اطمینان میدهد که همه سیستمها بهدرستی کار میکنند.
گفتنی است، این هواپیما بخشی از ماموریت کوئست (Quesst) ناسا است که هدف آن توسعه یک هواپیمای فراصوت بیصدا است. هرچند زمان پرواز سه ساعت و نیم بسیار چشمگیر است، اما کنکورد همچنان رکورد سریعترین پرواز تجاری فراآتلانتیک را در اختیار دارد.
در ۷ فوریه ۱۹۹۶ بود که یکی از این هواپیماهای فراصوت مسیر اقیانوس اطلس را در دو ساعت و ۵۲ دقیقه و ۵۹ ثانیه طی کرد. پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از این تاریخ، هیچ هواپیمای غیرنظامی دیگری نتوانسته است مسیر بین فرودگاه جان اف کندی (JFK) و هیثرو (Heathrow) را سریعتر از کنکورد بپیماید.

سریعترین زمان سفر بین آمریکا و بریتانیا توسط یک هواپیمای غیرنظامی مادون صوت، چهار ساعت و ۵۶ دقیقه بوده است. این رکورد در سال ۲۰۲۰ ثبت شد، زمانی که یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ خطوط هوایی بریتانیا (British Airways) با کمک جت استریم ناشی از طوفان سیارا (Storm Ciara)، ۸۰ دقیقه زودتر از برنامه به مقصد رسید.
با این حال، این تنها هواپیمایی نیست که هدف آن سفر سریعتر است. جت XB-1 شرکت بوم تکنولوژی (Boom Technology) که آن هم پسر کنکورد نامیده میشود، در حال گذراندن آزمایشهای پروازی است. اوایل امسال گزارش شد که این جت نیز ممکن است به سرعتهای فراصوت دست یابد.
منبع: ladbible