نیمی از ناوگان هوایی کشور زمین گیر است و نیم دیگر فرسوده و از رده خارج!
ایران ۳۲۴ فروند هواپیمای مسافربری دارد، اما نیمی زمینگیرند و ایرلاینهای کوچک با حداقل امکانات رشد قارچگونه داشتهاند.

ایران دارای ۳۲۴ فروند هواپیمای مسافربری است که بیش از نیمی از آنها غیرقابل استفاده هستند، درحالی که مجوزهای بیضابطه برای تأسیس شرکتهای هواپیمایی جدید صادر شده است.
ناوگان فرسوده و مجوزهای بیرویه ایرلاینها
بر اساس گزارشی از روزنامه اعتماد، ایران ۳۲۴ فروند هواپیمای مسافربری در اختیار دارد که بیش از نیمی از آنها زمینگیر هستند. حتی هواپیماهای عملیاتی نیز عمدتاً فرسوده یا از رده خارج محسوب میشوند. با این حال، در سالهای اخیر شاهد صدور مجوزهای بیرویه برای تأسیس شرکتهای هواپیمایی جدید بودهایم، بهگونهای که برخی از این ایرلاینها کمتر از چهار هواپیما در ناوگان خود دارند.
مقایسه با غولهای صنعت هوایی جهان
درحالی که ایران ۲۴ شرکت هواپیمایی دارد، کشورهای پیشرفته با ناوگان بسیار بزرگتر، تعداد محدودی ایرلاین فعال دارند. برای مثال، چین با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفر تنها پنج ایرلاین اصلی دارد. «چاینا ساوترن» بهعنوان سومین شرکت بزرگ هوایی جهان، با ۸۶۰ فروند هواپیما فعالیت میکند. ترکیه نیز با دارا بودن یکی از بزرگترین صنایع هوایی، تنها ۱۶ ایرلاین دارد و برخی را ادغام کرده است.

عواقب رشد قارچگونه ایرلاینهای خرد
در دهه ۹۰، سیاست عجیب وزیر راه وقت مبنی بر صدور مجوز برای هر متقاضی با حداقل چهار هواپیما، باعث شکلگیری ایرلاینهای ضعیف شد. حتی برخی کارخانهها و تیمهای فوتبال برای پروازهای اختصاصی، یک یا دو هواپیما خریداری و درخواست مجوز کردهاند. این روند، افراد غیرمتخصص را به صنعت هوایی تزریق کرد، درحالی که ناوگان کشور بهشدت فرسوده و زمینگیر است.
میانگین سنی هواپیماهای ایرانی پیش از برجام به ۲۵ سال میرسید که پس از واردات هواپیماهای نو، به ۱۵ سال کاهش یافت. با این حال، هنوز هواپیماهای ۳۰ تا ۴۰ ساله در خطوط پروازی دیده میشوند. همچنین آمارهای متناقضی درباره تعداد هواپیماهای عملیاتی وجود دارد، از ۷۰ تا ۱۶۰ فروند.
هواپیماهای انصرافی از چین را باید برای ایران بخریم…