نخستین ترکشهای جنگ تعرفهای: سقوط آزاد اپل در بازار موبایل چین
آمارهای رسمی حاکی از کاهش قابل توجه عرضه و فروش محصولات اپل در بازار چین، مهمترین و بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند در جهان است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از مرکز دادههای بینالمللی (IDC)، عرضه انواع گوشیهای هوشمند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ در بازار چین ۳.۳ درصد رشد داشته اما عرضه محصولات اپل نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل در حدود ۹ درصد کمتر شده است.
این آمار برای اپل که چین را بزرگترین بازار فروش و عرضه محصولات مختلفش میبیند و این روزها در تدارک عرضه آیفون تاشو برای رقابت با غولهای چینی است؛ میتواند بسیار نگرانکننده باشد. خصوصا که رقبای چینی و متعدد اپل در سالیان اخیر پیشرفتهای قابلتوجهی در طراحی و تولید گوشیهای باکیفیت، قدرتمند و مقرونبهصرفه داشتهاند. موضوعی که مزیتهای رقابتی اپل را به چالش خواهد کشید.
تقسیم سهم اپل در بازار موبایل چین بین غولهای چینی
سخت افزار مگ در گزارش خود در این باره میگوید اپل تنها شرکتی است که در این مدت سهم بازار خود را از دست داده است. سهم از دست رفته اپل نیز به طور مشخص توسط رقبای چینی، خصوصا شیائومی تصاحب شده است.
گفتنی است، شرکتهای چینی مانند شیائومی، هوآوی، ریلمی، ویوو و اوپو در سالیان گذشته با حمایتها و یارانههای دولتی توانستهاند طیف قابل توجهی از گوشیهای هوشمند را در ردههای قیمتی گوناگون با امکانات متنوع عرضه کنند. قیمت مقرونبهصرفه و تنوع بالای این محصولات سبب شده تا در شرایطی که وضع قوانین تعرفهای، قیمت گوشیهای آیفون را در چین بالا برده، مشتریان چینی خرید جایگزینهای داخلی ارزانقیمت را ترجیح دهند.
بر اساس آمارهای گزارش IDC، در سه ماهه اول سال جاری میلادی، در مجموع حدود ۷۱.۶ میلیون گوشی هوشمند به بازار چین عرضه شده که از این تعداد، ۹.۸ میلیون دستگاه از محصولات اپل بوده است.

از سوی دیگر شیائومی بعد از حدود ۱۰ سال، برای اولین بار با افزایش ۳۹.۹ درصدی عرضه محصولاتش و رساندن عدد دستگاههای عرضه شده خود به رقم شگفتانگیز ۱۳.۳ میلیون، صدرنشین بازار چین در فصل اول ۲۰۲۵ شده است.
گفتنی است، دولت چین چندی پیش و برای رونق بازار رقابتی گوشیهای هوشمند، یارانههای حمایتی قابل توجهی را بر دستگاههای تکنولوژیکی و گجتهای هوشمندی که قیمت آنها کمتر از ۶۰۰۰ یوآن یا ۸۲۰ دلار باشد اعمال کرد تا قیمت تمام شده محصولات برای مصرفکنندگان داخلی مقرونبهصرفهتر باشد.
با وجود اینکه بسیاری از کمپانیهای چینی با عرضه طیف وسیعی از محصولات در این رنج قیمتی از این یارانهها بهرهمند شدند، روش قیمتگذاری اپل و قیمت بالای محصولاتش سبب شده تا از این یارانهها بیبهره بماند. البته صرفا مسئله یارانهها در کاهش فروش محصولات اپل در چین دخیل نیست.
وضع تعرفههای ۱۴۵ درصدی بر کالاهای چینی توسط دولت آمریکا و اقدامات متقابل چین در خصوص کالاهای آمریکایی نیز تا حدی بازار محصولات اپل را ملتهب کرده و خریداران تمایلی به صرف هزینه بالاتر برای خرید گوشیهای اپل ندارند.