دوکاتی پس از ۵۲ سال به دنیای موتورکراس حرفه‌ای بازگشت

دوکاتی با معرفی Desmo450 MX پس از نیم قرن غیبت، دنیای موتورکراس را متحول کرد.

شرکت دوکاتی که بیشتر با موتورسیکلت‌های جاده‌ای اسپرت شناخته می‌شود، پس از ۵۲ سال وقفه، با معرفی Desmo450 MX مدل ۲۰۲۶ وارد دنیای موتورکراس حرفه‌ای شد.

آخرین حضور آفرود این شرکت به مدل R/T در سال ۱۹۷۴ بازمی‌گردد. مدل Desmo450 MX برخلاف مدل‌های سبک لایف‌استایل و شهری، یک موتورسیکلت کاملاً حرفه‌ای برای رقابت‌های موتور کراس است. وزن بسیار کم، ساختار رقابتی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، آن را در کلاس خود متمایز می‌کند.

کلودیو دومنیکالی، مدیرعامل دوکاتی درباره این تصمیم گفت: «طی ۱۸ ماه گذشته، بسیاری پرسیده‌اند چرا دوکاتی وارد دنیای آفرود حرفه‌ای شده است. پاسخ ساده است: دوکاتی شرکتی سالم با منابع کافی است، که می‌تواند با ورود به بخش‌های جدید رشد کند.»

این پروژه با همکاری قهرمان ۹ دوره جهان، تونی کایرولی و قهرمان ۹ دوره ایتالیا، الساندرو لوپینو، توسعه یافت. موتورسیکلت جدید از پیشرانه تک‌سیلندر ۴ زمانه ۴۴۹.۶ سی‌سی با سیستم خنک‌کننده آبی و توزیع Desmodromic بهره می‌برد و توانایی تولید ۶۳.۵ اسب‌بخار در ۹۴۰۰ دور در دقیقه و ۵۳.۵ نیوتن‌متر گشتاور در ۷۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. این ارقام حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد بیشتر از رقبا در کلاس ۴۵۰ هستند.

همچنین بخوانید: سقوط آزاد سایبرتراک: کاهش ۳۲.۵ درصدی فروش

فریم این موتورسیکلت از ۱۱ قطعه ساخته شده است (تقریباً نصف رقبا) و از ترکیب قطعات ریخته‌گری، فورج‌شده و اکسترودشده بهره می‌برد. سیستم تعلیق شامل کمک‌فنرهای معکوس Showa با ۴۹ میلی‌متر و ۳۱۰ میلی‌متر حرکت در جلو و کمک‌فنر مرکزی قابل تنظیم Showa در عقب با ۳۰۱ میلی‌متر حرکت چرخ است.

سیستم ترمز نیز توسط Brembo طراحی شده و از دیسک‌های Galfer با قطر ۲۶۰ میلی‌متر در جلو و ۲۴۰ میلی‌متر در عقب استفاده می‌کند. از نکات برجسته دیگر این موتور کراس دوکاتی، حضور سیستم Ducati Traction Control (DTC) است، که برای اولین بار چنین سیستمی در موتور کراس دیده می‌شود. این سیستم چهار سطح دارد و در صورت نیاز با کشیدن کلاچ می‌توان آن را به طور موقت غیرفعال کرد.

لوپینو با همین مدل توانست در نخستین مسابقه قهرمانی MX1 ایتالیا پیروز شود و در نهایت عنوان قهرمانی ملی را نیز به‌دست آورد. این موفقیت‌ها به دوکاتی در آزمایش کامل این موتور کراس قبل از تولید انبوه کمک کردند.

از نظر امکانات الکترونیکی، Desmo450 MX گزینه‌های متعددی دارد، که البته برای استفاده از همه آنها نیاز به پرداخت بیشتر است. تنظیم سطح ترمز موتور (در دو حالت)، کنترل کشش (چهار سطح + خاموش) و قدرت خروجی (دو سطح) از جمله این قابلیت‌ها هستند. همچنین دو حالت پیش‌فرض قابل شخصی‌سازی از طریق اپلیکیشن X-Link نیز فراهم شده است.

ظاهر این مدل نیز کاملاً دوکاتی‌وار است. از گلگیر جلو گرفته تا طراحی رادیاتور، نشانه‌هایی از مدل‌های Panigale را به همراه دارد. رینگ‌های ۲۱ و ۱۹ اینچی Takasago Excel همراه با لاستیک‌های Pirelli Scorpion MX32 تکمیل‌کننده این طراحی هستند.

همچنین شرکت دوکاتی لوازم جانبی متعددی برای این موتور کراس ارائه خواهد کرد، که از جمله آنها می‌توان به هاب چرخ، گیره‌های سه‌گانه، ترمزهای Brembo Racing و اگزوز کامل Akrapovič اشاره کرد.

مدل Desmo450 MX آغازگر فصل جدیدی برای دوکاتی است، چرا که این مدل اولین عضو از یک سری موتورسیکلت آفرود برنامه‌ریزی‌شده محسوب می‌شود. قیمت این مدل ۱۱٬۴۹۵ دلار خواهد بود و از اواسط آوریل وارد خط تولید می‌شود و در ماه ژوئن به بازار آمریکا خواهد رسید.

منبع: تک ناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا