افزایش ۴۶ درصدی تعرفههای درمانی برای سال ۱۴۰۴
محمد رئیسزاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، از ابلاغ تعرفههای درمانی سال ۱۴۰۴ در آخرین ساعات سال 1403 خبر داد و جزئیات افزایش تعرفهها را تشریح کرد.

به گزارش «حرف مرد»، محمد رئیسزاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات ابلاغ تعرفههای درمانی اظهار کرد: در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ و در آخرین ساعات پایانی سال، با پیگیریهای انجامشده توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، تعرفهها توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه این موضوع روند رو به رشدی داشته است، عنوان کرد: تعرفه طبق قانون قبل از پایان سال ابلاغ شد که این موضوع با همکاری وزیر بهداشت و دولت چهاردهم و پیگیری مستمر سازمان نظام پزشکی اتفاق افتاد. سیر افزایش تعرفهها طی سالهای اخیر صعودی بوده است. در سال ۱۴۰۲، میزان افزایش تعرفهها در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۲ ابلاغ شد و در سال ۱۴۰۳، تعرفهها در تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۳ ابلاغ شد. همچنین در سال ۱۴۰۴، تعرفهها در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ ابلاغ شد.
رئیسزاده توضیح داد: در گذشته، تعرفهها معمولاً در اردیبهشت یا خرداد سال بعد ابلاغ میشد و تا زمانی که روی سایت بیمهها قرار میگرفت، معمولاً ۶ ماه از سال میگذشت. این تأخیر در ابلاغ سالانه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت کشور ضرر وارد میکرد.
وی ادامه داد: روند ابلاغ تعرفهها رو به رشد بوده است و برای کشور و جامعه پزشکی اتفاق مثبتی محسوب میشود. در سال ۱۴۰۱، تعرفهها ۲۸ درصد افزایش یافت، در سال ۱۴۰۲، ۲۴ درصد و در سال ۱۴۰۳، ۳۵ درصد افزایش داشت. همچنین در سال ۱۴۰۴، میزان رشد تعرفهها ۴۶ درصد مصوب شده است. همواره تلاش کردهایم میزان رشد تعرفهها به رشد تورم نزدیک باشد.
رئیسزاده افزود: در ۱۰ سال گذشته، عقبماندگی بسیار زیادی در این زمینه داشتیم. بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، میانگین رشد تعرفهها ۱۴ درصد بوده است که با تورم همخوانی نداشت و این موضوع باعث شد میانگین رشد حقالزحمه حرفهای طی این سالها تنها ۹.۶ درصد باشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: رشد تعرفه ویزیت در ۴ سال قبل از ما تقریباً ۴۰ درصد بود که با رشد حقوق کارمندی و کارگری و تورم هماهنگ نبود و در نهایت منجر به افزایش پرداختی از جیب مردم شد. این موضوع باعث شد برخی از رشتههای پزشکی خالی از نیرو بمانند و برخی از ساختارهای نظام سلامت دچار فروپاشی شوند. طی چهار سال گذشته، تلاش کردیم این عقبماندگیها جبران شود.
وی افزود: تعرفه ویزیت تفکیک شد و به بخشهای حرفهای و فنی تقسیم گردید. بخشی از ویزیت مربوط به دستمزد است و مابقی صرف هزینههای جاری میشود. تلاش کردهایم پزشکان با دریافت تعرفه واقعی، خدمات بهتری ارائه دهند، هرچند معتقدیم این رشد نیز با قیمت تمامشده خدمات فاصله دارد.
رئیسزاده خاطرنشان کرد: نظارتها باید دقیقتر باشد و سازمانهای بیمهگر نیز به وظایف خود عمل کنند تا پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.