EA Sports FC 24 ارزش خرید دارد؟

با پایان عصر بازی های فیفا، EA Sports FC 24 آغازگر عصر جدیدی از بازی فوتبال خواهد بود، اما در مورد خرید آن تردیدهایی وجود دارد.

پس از اختلاف نظر میان فیفا و EA Sports  در نهایت این شرکت تصمیم گرفت تا بازی محبوب خود را با نام اف سی ۲۴ (FC 24) روانه بازار کند. در سال ۲۰۲۱، هیئت حاکمه فوتبال اعلام کرد که به EA Sports اجازه نمی دهد بدون افزایش مبلغ پرداختی، به استفاده از نام فیفا ادامه دهد. در همان زمان، EA  این سوال را مطرح کرد که شراکت با سازمانی که از یک رسوایی به رسوایی دیگر می رود، چه ارزشی دارد. با انتشار EA Sports FC 24 که روز گذشته رخ داد، رسما رابطه ۳۰ ساله دو غول ورزش و ورزش های الکترونیکی به پایان رسید.

جدای از این تغییر نام، سوالی که همیشه طرفداران بازی های ورزشی، مخصوصا فوتبال را درگیر می کند این است که آیا نسخه جدید ارزش خرید کردن دارد یا نه؟ در این مطلب با بیان تفاوت های EA Sports FC 24 و فیفا ۲۳، نظر منتقدان را هم آورده ایم تا در این رابطه بهتر تصمیم بگیرید.

تفاوت ها و شباهت های EA Sports FC 24 با فیفا

این فرنچایز که صدها میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است، اکنون نامی جدید و ظاهری جدید دارد و تلاش می کند که پس از جدایی، روی پای خودش بایستد. تغییرات از صفحه عنوان آشکار می شود. منوها برای اولین بار در سال‌های اخیر تغییر کرده اند، کاشی‌های جعبه‌ای با متنی سفید روی سیاه جایگزین شده‌اند و لوگو هم تغییر کرده است.

اما زمانی که بازی را شروع می کنید، تفاوت‌ها تا حد زیادی ناپدید می شوند، هرچند همین مدت کوتاه بازی کردن هم احساس بهتری نسبت به نسخه های قبلی بازی فیفا دارد. معمولاً در ماه های اول عرضه بازی های فیفا، پچ هایی برای آنها ارائه می شد که به روان شدن گیم‌پلی کمک می کردند و احتمالا درباره FC 24 هم این موضوع صادق باشد. معمولاً کمی طول می‌کشد تا همه چیز حل شود، اما پاسکاری های همین حالا هم حس خوبی می دهد (مخصوصاً با گزینه جدید پاس دقیق) و حرکت شناور بازیکنان در زمین رضایت بخش است.

چنین عناصری همگی با ویژگی های معمول بازی‌های ورزشی ترکیب شده‌اند: HyperMotion V، مدل‌های پخش کننده SAPIEN، یک موتور فراست بایت پیشرفته. این به معنای پیشرفت‌های تدریجی معمول در طبیعی تر شدن بازی است: موج‌های روی لباس، پرش موها، دوئل‌های فیزیکی تر مدافعان و مهاجمان.

داده‌های حجمی بازیکنان با هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شده‌اند، به این معنی که بازیکنان مورد علاقه تان، حتی تا دست و انگشتانشان، دقیقاً مانند دنیای واقعی حرکت می‌کنند. البته وقتی که بازی را شروع می کنید، دوربین پیش فرض یک دوربین تاکتیکی است که به شما دید خوبی از زمین می دهد اما نمی توانید هیچ یک از این جزئیات را ببینید. بنابراین اگر به دیدن جزئیات بازیکنان علاقه دارید، باید زاویه دوربین و میزان زوم آن را تغییر دهید.

ترفندهایی در Career Mode نیز اضافه شده است، از جمله فلسفه‌های تاکتیکی برای مربیان که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید که در نتیجه کل باشگاه، از زمین تمرین گرفته تا استعدادیاب ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالت Player Career هم اضافه شدن مدیربرنامه یا ایجنت به شما کمک می‌کند تا به پول بیشتری برسید. EA برای رقابت های باشگاهی بزرگ، از جمله لیگ قهرمانان، قرارداد بسته و مجوزهای لازم را دریافت کرده است، بنابراین همه باشگاه ها و بازیکنان به شکلی واقعی حضور دارند.

شاید بزرگترین تغییر PlayStyles باشد. با استفاده از داده‌های Opta که آمارهای تحلیلی فوتبالی را جمع آوری می کند، توانایی‌های منحصربه‌فردی را به بازیکنان می‌دهد که با همتایان واقعی‌شان مطابقت دارد. نمونه های آن را می توان در سرعت کیلیان امباپه، سانترهای شلاقی کیران تریپیه، یا پاس های عجیب و ضرب دار کای هاورتز مشاهده کرد. اگر طرفدار نیمار یا کریستیانو رونالدو هستید هم نگران نباشید، لیگ برتر عربستان در FC 24 حضور دارد.

حالت محبوب Ultimate Team هم سر جایش هست و با حضور بازیکنان زن، جذاب تر هم شده است. این حالت برخی تغییرات جزئی را هم شامل می شود که EA آن را «بهبود کیفیت زندگی» می‌نامد.

ستارگان زن و مرد در Ultimate Team

نظر منتقدان درباره EA Sports FC 24

آن طور که نیک ولودیکا، مدیر کل فرانچایز «اف سی» می گوید، FC 24 تازه شروع یک برنامه جاه طلبانه برای ساخت یک اکوسیستم فوتبالی است که قرار نیست یک شبه رخ بدهد. نقد های سایت های تخصصی هم گویای همین موضوع است و قریب به اتفاق آنها اذعان می کنند که FC 24 چیزی خیلی متفاوت از Fifa 23 نیست.

اندرو مک ماهون با در نظر گرفتن نمره ۷ از ۱۰، در IGN نوشت: «EA Sports FC 24 ممکن است نام جدیدی داشته باشد، اما تقریباً همان بازی ناامیدکننده اما زیبا است که فیفا برای سال‌های متمادی داشته است.»

فریز گیلبرت یک نمره بیشتر داده و در «پیور ایکس باکس» نوشته است: «EA Sports FC 24 آن بازسازی بزرگی نیست که ممکن است برخی انتظار داشته باشند، اما نیازی هم به این کار نیست. در عوض، به‌روزرسانی‌های ظریف اما قابل توجهی را در بیشتر بخش‌های بازی داشته است، به ویژه از نظر معرفی، Ultimate Team و عملکرد واقعی در زمین. این بحث مطرح است که ارزش دارد یک سال دیگر هم با فیفا ۲۳ سپری کنید، اما اگر از طرفداران پر و پا قرص این سری (و به ویژه Ultimate Team) هستید، باید بگوییم خرج کردن پولی را دارد که به سختی به دست آورده اید.»

یوروگیمر و «وی جی سی» امتیاز ۳ از ۵ را برای جانشین فیفا ۲۴ در نظر گرفته اند، اما سختگیرانه ترین نقد از ژاکوب هانسن از «گیم ریاکتور» مطرح شده است که که معتقد است EA بیشتر برای بازاریابی هزینه کرده است تا بهبود فرمول بازی. او نمره ۴ از ۱۰ را برای این باز در نظر گرفته و می گوید سخت است که آن را به کسی جز طرفداران پر و پا قرص بازی پیشنهاد کرد.

بیشترین استقبال هم از سوی بن ویلسون، منتقد «گیمز رادار» صورت گرفته که با اعطای امتیاز ۴.۵ از ۵، EA Sports FC 24 را به عنوان یک شروع دوباره بسیار عالی می داند که «دوران پسافیفا را با دقت، قدرت، و بدون دردسر آغاز می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا