دانگ فنگ شاین مکس؛ مشخصات و قیمت سدان آتی ایران خودرو

سدان جذاب دانگ فنگ زیباست و از مشخصات فنی و امکانات خوبی برخوردار است.

خودرویی که در چین با نام دانگ فنگ ییشوان مکس Dongfeng Yixuan MAX شناخته می شود، قرار است با نام «شاین مکس» توسط کارخانه ایران خودرو مونتاژ شود. البته افرادی هم به اشتباه آن را شاهین مکس می خوانند که شاید علت آن شباهت نامش با شاهین سایپا باشد. بر اساس آنچه تا کنون گفته شده، این خودرو در پاییز امسال به بازار عرضه خواهد شد.

شاین مکس از اهمیتی ویژه برای سازنده اش برخوردار است به طوری که «یو ژنگ»، معاون دانگ فنگ، در زمان رونمایی این خودرو در سال ۲۰۲۱، از آن به عنوان یک شاهکار و سنگ بنا یاد کرد که دانگ فنگ را به عصر جدیدی از «برند فنی» هدایت می کند.

پیشرانه و مشخصات فنی

شاین مکس یک سدان سایز متوسط است که از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی بهره می برد. محصول این موتور حداکثر ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است. این موتور به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه متصل می شود و مصرف سوخت آن ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

مدل هیبریدی شاین مکس تنها در ۶.۹۵ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و عملکرد آن به گونه ای بهینه شده که در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور متوسط ۴.۳ لیتر بنزین مصرف می کند.

طراحی بیرونی

این خودرو که آئلوس ییشوان مکس Aeolus Yixuan Max هم نامیده می شود، نام خود را از الهه طوفان در یونان باستان گرفته است. خطوط منحنی به کار رفته و حجم دهی ها در جلو و عقب خودرو کاملا متناسب نام آن هستند، چرا که همزمان حس قدرت و سرعت را با هم منتقل می کنند.

نمای جلوی شاین مکس

نمای کناری شاین مکس

نیم رخ عقب شاین مکس

جلو پنجره شاین مکس

از آنجا که این خودرو محصولی به روز است و طراحی آن در سال های اخیر صورت گرفته، بنابراین ظاهری شیک و مدرن دارد. شاین مکس دارای جلوپنجره مشبک بزرگ و چراغ‌های جلوی کشیده است و خط سقف شیب دار آن تا عقب ماشین کشیده شده است. چراغ‌های جلوی این خودرو از نوع فول ال‌ای‌دی هستند و به «کمک نور بالای خودکار» مجهز هستند. چراغ های عقب نیز از نوع الی ای دی و بومرنگ شکل هستند که با یک چراغ نواری شکل روی صندوق عقب، به یکدیگر متصل می شوند.

شاین مکس در بازار چین در رنگ های مختلفی از جمله مشکی، سفید، قرمز، آبی و خاکستری موجود است.

در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰)، دانگ فنگ از نسخه لبه تاریکی شب Dark Night Edge Edition هم رونمایی کرد که تنها تفاوت ظاهری با نسخه استاندارد داشت و در زیر کاپوت همه چیز، همان بود.

شاین مکس لبه تاریکی شب

طراحی داخلی و امکانات کابین

شاین مکس در داخل از یک فضای جادار و مجلل بهره می برد که برای ارائه یک تجربه رانندگی راحت و آرامش بخش طراحی شده است. صندلی ها از چرم مرغوب ساخته شده اند و راحت هستند. صندلی‌های جلو دارای گرمکن، تهویه، و ماساژور هستند و صندلی‌های عقب امکان تا شدن دارند.

سدان دانگ فنگ به یک نمایشگر لمسی ۱۲.۲۵ اینچی مجهز است که با اپلیکیشن های Apple CarPlay و Android Auto سازگار است و کمی به سمت راننده خمیده شده تا دسترسی بهتری ارائه کند. پنل پشت فرمان هم یک صفحه دیجیتال ۱۲.۳ اینچی است.

استفاده از ترکیب پلاستیک نرم و چرم و خطوط مواج و رنگی نمایی جذاب به داشبورد داده است که با فرمان دی شکل تکمیل می شود. شارژر وایرلس تلفن همراه، ۹ بلندگو، و یک سانروف پانوراما از دیگر امکانات داخل کابین هستند.

    شاین مکس

    جلو پنجره شاین مکس

    شاین مکس

    شاین مکس

    شاین مکس

    ویژگی های ایمنی شاین مکس

    فهرست زیر، بخشی از امکانات ایمنی شاین مکس است:

    • سامانه هشدار خروج از خط
    • سامانه هشدار نقاط کور
    • سامانه هشدار خروج از پارک در دنده عقب
    • سامانه هشدار برخورد از جلو
    • ترمز اضطراری خودکار
    • کروز کنترل تطبیقی
    • سامانه کمکی پارک
    • سامانه کنترل فشار باد لاستیک

    شاین مکس دارای سامانه کمک رانندگی شبه سطح ۳ است و این بدان معناست که به کمک ۲۳ ابزار پایش و ارزیابی و ۲۸ عملکرد دقیق، می تواند کنترل خودرو را در شرایط خاص به دست بگیرد. این سامانه از ترکیبی از دوربین ها، رادارها و حسگرهای اولتراسونیک برای نظارت بر محیط اطراف استفاده می کند. از جمله، می توان به راداری اشاره کرد که می تواند تا فاصله ۲۰۰ متر جلوتر را در ۱۲۰ درجه زاویه پایش کند و خطرات احتمالی را تشخیص دهد.

    همچنین سامانه نظارت بر راننده می تواند خستگی، حواس پرتی، استفاده از تلفن، سیگار کشیدن و دیگر رفتارهایی که بر رانندگی ایمن تاثیر می گذارند را تحت نظر دارد و به راننده اعلام می کند. سامانه «کمک پارکینگ کامل» اجازه می دهد که خودرو را حتی از راه دور به طور خودکار در جای پارک قرار دهید.

    جزئیات فنی

    • اندازه: ۴۷۹۷ میلی متر طول، ۱۸۷۰ میلی متر عرض، x 1474 میلی متر ارتفاع
    • فاصله بین دو محور: ۲۷۷۰ میلی متر
    • وزن: ۱۴۸۰ کیلوگرم
    • ظرفیت مخزن سوخت: ۵۰ لیتر
    • ظرفیت صندوق عقب: ۵۴۰ لیتر
    • حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
    • شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۷.۵ ثانیه

    قیمت دانگ فنگ شاین مکس

    از هرچه بگذریم، سخن پول خوشتر است. برای محصول مونتاژی آتی ایران خودرو قیمت های مختلفی در بازار چین ذکر می شود که از ۹۰۰۰ تا ۱۷۵۰۰ دلار را شامل می شود که در مرداد ۱۴۰۲ و با در نظر گرفتن دلار ۵۰ هزار تومانی، به ترتیب معادل ۴۵۰ میلیون تا ۸۷۵ میلیون تومان می شود. این محصول همچنین با قیمت ۳ میلیون روبل به بازار روسیه عرضه می شود که معادل تقریبی ۱.۵۱۵ میلیارد تومان است.

    شاین مکس لبه تاریکی شب هم در بازار چین با قیمت ۱۸۳۶۱ دلار به فروش می رسد که برابر است با ۹۱۸ میلیون تومان.

    با توجه به سطح امکانات این خودرو و قیمت دیگر محصولات تولیدی در ایران، نظر غالب کارشناسان بر این است که دانگ فنگ شاین مکس نزدیک به ۱.۵ میلیارد تومان از سوی ایران خودرو قیمت گذاری شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا